Belmlu
Hej,

När jag byggde plank för cirka 2 år sedan skruvade jag fast överliggaren rakt uppifrån och ner i stolparnas ändträ. Då visste jag inte bättre men nu vet jag att det kanske inte är att föredra. Allt är byggt i tryckimpregnerat virke där i alla fall stolparna är NTR A och eventuellt även överliggaren. Fästa med rejäl, galvad träskruv.

Till mig fråga: för att detta ska hålla på sikt, skulle det vara bra om jag lägger på något vid skruvhuvudet för att förhindra funktvandring ner längsmed denna? Bör jag göra om och fästa på annat sätt? Eller kan jag låta det vara med gott samvete?

Kommer du åt att skråskruva underifrån?
Alla typer av överliggare bör alltid fästas underifrån just för att undvika att vatten blir stående vid skruven. Samt att det är en fördel om det är en lätt lutning på överliggaren.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
maah maah skrev:
Kommer du åt att skråskruva underifrån?
Alla typer av överliggare bör alltid fästas underifrån just för att undvika att vatten blir stående vid skruven. Samt att det är en fördel om det är en lätt lutning på överliggaren.
Ja det ska nog gå! Inget alternativ med vinkelbeslag?

Förslag på åtgärd för nuvarande skruv? Dra ut och täta hålet med något?

Fundera på hur länge ett trallgolv håller, där är varje skruv oftast skruvad ovanifrån.

Eller för den delen så bytte jag ut en sektion qv ett plank förra sommaren som minst var 50 år där överliggaren var icke tryckt och spikad rakt ovanifrån. Iofs laserat men det var ett sporadiskt underhåll som inte skett på 20 år.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
wildeside
Mitt staket obehandlat trä målat med järnvitriol när det va nybyggt har stått i snart 10 år med överliggaren skruvad uppifrån och än så länge är det ok i trät. Har en vacker grå naturlig färg.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
TS bör nog inte oroa sig. Vattnet kommer att rinna in i överliggaren även genom sprickor och annat. SOva lugnt i 10 år och titta sedan om överliggaren bör bytas. Troligen inte.
Jag är helt övertygad om att det skulle hålla även med oimpregnerat virke.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för lugnande besked allihopa :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.