D DanielP skrev:
Jag har samma problem som ovan, och har testat både original 2 Ah och ett 4 Ah. Det verkar som att den slutar ladda när den stänger av sig, och sen börjar den inte ladda när man startar den, trots att det står "Charge to work".

Det finns väl inget sätt att uppdatera mjukvaran? Förutom att skicka in den då.
Hur ser dina klippscheman ut..?
G GG17 skrev:
Men din stänger alltså av sig? Det gör inte min utan det står hela till den batteristatus och "Standby" tills dess att klockan blir den förprogrammerade starttiden. Då växlar den till "Charge to work" utan att börja ladda av sig själv (om batteristatusen hunnit sjunka under 70%).
Kör du med 2Ah batteri? Om ditt problem ser ut som du beskriver det, så är det enklaste nog att prova det jag tipsade om tidigare. Kanske börja med att lägga in en eller två extra klippningar i vecka som bara ska vara 1 minut.

Jag undrar fortfarande om någon här har provat spotklippning eller har lust att göra det? Tycker att min maskin uppför sig lite lätt förvirrat när den klipper (finns film ovan) men vet inte vad man har att förvänta sig.

En annan sak jag undrar är om era klippare undviker hinder..? Min gör inte det utan krockar glatt på och byter då riktning. Detta tror jag är helt normalt, för att undvika hinder krävs ju mer avancerad navigering mha t.ex ultraljud, laser eller kamera.

Men i manualen får man intrycket av att den ska kunna undvika hinder (enligt min tolkning iaf). Så hur gör era?

Instruktionsmanual på svenska för gräsklippare, innehåller säkerhetsanvisningar och installationsråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu haft igång klipparen 8-10 dagar och måste säga att den hittills överträffat vad jag väntade mig av den på en så pass svår tomt som min. Och gräset börjar se vettigt ut också! Schema, zonklippning, regnsensor och kantklippning tycks fungera. Ett 8Ah batteri ger minst 4.5h klipptid per laddning (hade 34% kvar efter den tiden) och det på en tomt med mycket backar.

Är alltså väldigt nöjd hittills, särskilt om man ser till price/performance.

Verkar vara lite av ett lotteri dock, flera enheter verkar vara måndagsex och mjukvaran verkar inte vara helt stabil för alla. Men många beskriver ju också att de inte har några problem alls och är supernöjda.
 
  • Gilla
Al-Hamdani
  • Laddar…
Jag har läst igenom hela tråden och har några frågor till er som är lite pionjärer med dessa klippare.

Jag har sökt efter en manual på svenska på nätet men har inte hittat en, har någon en länk så är jag mycket tacksam för jag vill läsa in mej lite innan köp för att se om detta kan vara något för mej.

När den följer tråden, går den över tråden eller lämnar en liten bit?

Jag har varit inne i ett par Lidl-butiker och kollat efter reservbatterier men inte hittat något vilket jag tycker är lite skumt för batterierna ska vara samma som till deras verktygsserie där mycket säljs utan batteri och laddare.

Flera frågor kommer troligen lite senare.
 
Varsågod @maxmsm 🙂 https://stesbintegrationprod.blob.c...nual/b4a5e6b4-0785-4fbd-94b6-3c72f8fd3229.pdf

När den följer tråden så siktar den på att köra längs mitten på den. Den går lite vänster-höger kan man säga. Så den klipper en bit över tråden. Har du exempelvis stenplattor i kanten på gräsmattan så blir det inget att trimma sen. Den har även kantklippning som den gör en gång i veckan. Då klipper den längs med hela tråden.

När den kör mot tråden så kör den över ca 20-30 cm innan den vänder.

Batterier borde du kunna hitta i butik nu, de hade verktygskampanj med början igår.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Stort tack!
Exakt den info jag behövde!
Synd att jag inte kände till denna klipparen när jag var i Tyskland på shoppingrunda för en månad sedan för då hade jag nog slagit till på en PMRDA 20-Li A1 för 349€ hos Lidl istället.
 
Ska snart lägga ut begränsningskabeln. Den streckade linjen är tänkta kabeln. Om jag INTE drar ut kabeln och gör öar runt träden så håller jag precis maxlängden på begränsningskabeln. I och med att det inte finns en guidekabel, var ska jag sätta huset, A eller B?
På A så är den helt dold för omvärlden medan på B så är den helt synlig. På B så känns det som att den hamnar lite mer i mitten av begränsningskabelns längd. Finns det någon fördel med det? Mer åsikter om placering?
 
  • Handritad skiss av en planlösning med måttangivelser och markerade områden såsom altan och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håtå skrev:
Ska snart lägga ut begränsningskabeln. Den streckade linjen är tänkta kabeln. Om jag INTE drar ut kabeln och gör öar runt träden så håller jag precis maxlängden på begränsningskabeln. I och med att det inte finns en guidekabel, var ska jag sätta huset, A eller B?
På A så är den helt dold för omvärlden medan på B så är den helt synlig. På B så känns det som att den hamnar lite mer i mitten av begränsningskabelns längd. Finns det någon fördel med det? Mer åsikter om placering?
Hej,
Det kan ju vara käckt att den är dold men A är lite dumt placerad då roboten behöver några meter raksträcka innan laddstationen för att enkelt kunna docka.
Kan du fytta A närmare huset? Typ ovanför "3":an?
 
Det kan jag men behöver den inte 1 m raksträcka rakt bakom huset också? Då uppnås inte det alls innan svängen?
 
H Håtå skrev:
Det kan jag men behöver den inte 1 m raksträcka rakt bakom huset också? Då uppnås inte det alls innan svängen?
Jo, om du sätter den typ vid "3":an så får den ungefär 2 meter innan laddstationen och 1 meter bakom.
Roboten kör hem till laddstationen medurs.
 
H Håtå skrev:
Ska snart lägga ut begränsningskabeln. Den streckade linjen är tänkta kabeln. Om jag INTE drar ut kabeln och gör öar runt träden så håller jag precis maxlängden på begränsningskabeln. I och med att det inte finns en guidekabel, var ska jag sätta huset, A eller B?
På A så är den helt dold för omvärlden medan på B så är den helt synlig. På B så känns det som att den hamnar lite mer i mitten av begränsningskabelns längd. Finns det någon fördel med det? Mer åsikter om placering?
Om du vill ha mitt råd, välj den här istället! Det är bättre att ha en rak linje i riktning mot utgången (+) och att undvika svängar när roboten söker efter laddstationen.
 
  • Handritad skiss av rumslayout med mått, dörrar och möbelpositionering, potentiellt för renoveringsplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håtå skrev:
Ska snart lägga ut begränsningskabeln. Den streckade linjen är tänkta kabeln. Om jag INTE drar ut kabeln och gör öar runt träden så håller jag precis maxlängden på begränsningskabeln. I och med att det inte finns en guidekabel, var ska jag sätta huset, A eller B?
På A så är den helt dold för omvärlden medan på B så är den helt synlig. På B så känns det som att den hamnar lite mer i mitten av begränsningskabelns längd. Finns det någon fördel med det? Mer åsikter om placering?
det är också funker bätter :
 
  • Handritad skiss av planlösning med markerade mått, områden för altan, parkering, garage, och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var inte rädd för att förlänga kabeln heller.. Den här roboten klarar av bra mycket mer slinga än 130 meter.

Fördelen med att ha huset/laddstationen synlig är att du lätt ser om roboten är hemma igen eller om den fastnat.
 
Hej
Är det någon som märker robotens beteende om det regnar och hur den kommer att bete sig?
Idag regnade det medan arbetsschemaperiod och jag var inte hemma ..
när jag kom tillbaka hittade jag roboten vid laddstationen med ett meddelande (emergency) ..
 
Al-Hamdani Al-Hamdani skrev:
Hej
Är det någon som märker robotens beteende om det regnar och hur den kommer att bete sig?
Idag regnade det medan arbetsschemaperiod och jag var inte hemma ..
när jag kom tillbaka hittade jag roboten vid laddstationen med ett meddelande (emergency) ..
Min robot har snällt kört hem när det börjar regna. Krävs rätt mkt regn innan den uppfattar det, men när den väl gör det så letar den upp begränsningskabeln och kör hem.

Tror det står ”raining, returning” när den återvänder.

Har du problem med roboten nu efter regnet, eller var det bara det du funderar på att det stod ”emergency” i displayen?

Laddade den batteriet som den skulle..?

Såhär står det om regnsensorn i manualen:

Svensk instruktion för inställning av regnsensor på gräsklippare, varningstexter, steg-för-steg guide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack , jag funderar på hur ska roboten skulle börja klippa efter regnet då !! Jag hittade inte den som skulle ställa minuterna !! Det fortfarande lätt regn , så låt den stå kvar tillfälle.
 
Knivarna slits en del för mig. Någon som vet var man köper nya?

Och är det någon som har nån bra idé hur man som amatör själv kan slipa dom? Eller är det dumsnålt att slipa själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.