Tyskarna hittade senast i våras en komponent i sitt 5g nät från huawei som potentiellt kunde brännas remote och slå ut hela 5g nätet.Så är väl inte helt otänkbart att de petar in något för att slå ut någon komponent i växelriktarna, Så att de i framtiden om de blir kränkta kan slå ut någon procent av vår elprooduktion.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Underhållande inlägg , perfekt som första inlägg som rookie. Hur kraschar Kineserna svenska elnät och varför ?
Känns som lite naiva frågor om man följt Kinas utveckling gällande hur de behandlar och övervakar både sin egen befolkning och omvärlden 😉Finns skrämmande många scenario där en diktatur skulle kunna utnyttja "övervakning/fjärrstyrning" av t ex solcellsanläggningar.

Det är väl inte så troligt att de kommer att krascha hela svenska elnätet med allt vad det innebär men ett närmare scenario kan t ex röra Taiwan. Om Kinas agerande innebär sanktioner från stora delar av världen kan Kina stänga ner/saboterar solcellsanläggningar (naturligtvis på ett sätt som inte kan spåras som sabotage) och skyller sedan på sanktionerna när de inte kan leverera reservdelar. Jag kan tyvärr tänka mig rätt många olika sätt för Kina att utnyttja all övervakning/fjärrstyrning de har på plats i resten av världen.

/Krille

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Känns som lite naiva frågor om man följt Kinas utveckling gällande hur de behandlar och övervakar både sin egen befolkning och omvärlden 😉Finns skrämmande många scenario där en diktatur skulle kunna utnyttja "övervakning/fjärrstyrning" av t ex solcellsanläggningar.

Det är väl inte så troligt att de kommer att krascha hela svenska elnätet med allt vad det innebär men ett närmare scenario kan t ex röra Taiwan. Om Kinas agerande innebär sanktioner från stora delar av världen kan Kina stänga ner/saboterar solcellsanläggningar (naturligtvis på ett sätt som inte kan spåras som sabotage) och skyller sedan på sanktionerna när de inte kan leverera reservdelar. Jag kan tyvärr tänka mig rätt många olika sätt för Kina att utnyttja all övervakning/fjärrstyrning de har på plats i resten av världen.

/Krille
Du har säkert rätt, men frågan gällde långkalsongen Svärje, jag är mest nyfiken att lära mig samt att jag är uppmärksam på att det var denna användares första inlägg...

Du har säkert rätt, men frågan gällde långkalsongen Svärje, jag är mest nyfiken att lära mig samt att jag är uppmärksam på att det var denna användares första inlägg...
Förstår inte riktigt vad du syftar på "gällande långkalsongen Svärje"? Jag tycker personligen att det var ett rätt bra och genomtänkt inlägg utan några överdrifter eller "overkliga" konspirationsteorier. Jag skulle aldrig t e x köpa en telefon, bil eller övervakningskamera från Kina.

Jag är mer skeptisk till de användare som har tusentals inlägg men ändå sprider konspirationsteorier om både kriget i Ukraina och Trump🙂

/Krille

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
D Danne_Svensson skrev:
Det verkar som att de flesta inte riktigt förstår vidden, eller de eventuella konsvekvensera av Kinesiska företags intåg i de svenska hemmen.
Det är givetvis så att det inte finns ett specifikt intresse av just dig som person och enskild individ. Men, främmande makt får tillgång till väldigt mycket data som aggregerat och processat ger dem väldigt mycket information om svenska samhället.
En villaägares data säger inte så mycket, men när du har tiotusentals kinesiska växelriktare uppkopplade mot deras servrar (som kinesiska staten enligt lag har rätt att få tillgång till) så är läget ett annat.

Än värre, vilket de flesta verkligen inte förstått, är att i ett worst case scenario kan det få förödande konsekvenser för det svenska elnätet. Det är en extremt enkel sak att skicka kommandon till uppkopplade växelriktare och få dem att "bete sig annorlunda mot hur de borde", vilket skulle kunna ställa till det rejält i transformatorstationer med förödande strömavbrott som konsekvens. Och återigen, att styra en växelriktare eller värmepump gör ingen skillnad, men en samtida styrning av tusentals system på samma gång är en helt annan sak.
Går det att skydda sig emot? Nej, för så fort du anslutit din anläggning mot deras server är du "kontrollerbar".
Det är väl som med MTR. Man skulle göra en utredning om huruvida det var lämpligt att ersätta tågvärdarna på pendeltågen i Kgl. Hufvudstaden med övervakningskameror. Utomstående bedömare uppskattade att det skulle ta ca sex månader att hämta in alla remissutlåtanden. Men utredningen blev klar redan efter två veckor och den kom fram till att "ja, kör på". Tågvärdarna kostade 100 miljoner om året och kamerorna 300 milj (engångskostnad då). Så nu har Hong Kong-baserade MTR fantastiska möjligheter att övervaka sin kinesiska diaspora så alla är jätteglada. Politikerna i Region Sthlm har lite kaxigt sagt att MTR är ute ur leken och får inte förlängt avtal till 2026. Verkligheten är dock att det blir en ny upphandling och där får alla vara med igen, även MTR.

Cruzze Cruzze skrev:
Det är väl som med MTR. Man skulle göra en utredning om huruvida det var lämpligt att ersätta tågvärdarna på pendeltågen i Kgl. Hufvudstaden med övervakningskameror. Utomstående bedömare uppskattade att det skulle ta ca sex månader att hämta in alla remissutlåtanden. Men utredningen blev klar redan efter två veckor och den kom fram till att "ja, kör på". Tågvärdarna kostade 100 miljoner om året och kamerorna 300 milj (engångskostnad då). Så nu har Hong Kong-baserade MTR fantastiska möjligheter att övervaka sin kinesiska diaspora så alla är jätteglada. Politikerna i Region Sthlm har lite kaxigt sagt att MTR är ute ur leken och får inte förlängt avtal till 2026. Verkligheten är dock att det blir en ny upphandling och där får alla vara med igen, även MTR.
Det går att vinkla upphandlingar med kravställningar som utesluter MTR. Geografisk närhet (att HK ska finnas i 08-land) är dock inget giltigt krav som kan ställas i upphandling.

• Gilla
Anonymiserad 383388 och 1 till
  • Laddar…
E
T Troberg skrev:
Du vet väl att S i förkortningen IoT står för säkerhet?
Hoppas du skämtar...

G Gnarfz skrev:
Tyskarna hittade senast i våras en komponent i sitt 5g nät från huawei som potentiellt kunde brännas remote och slå ut hela 5g nätet.Så är väl inte helt otänkbart att de petar in något för att slå ut någon komponent i växelriktarna, Så att de i framtiden om de blir kränkta kan slå ut någon procent av vår elprooduktion.
Jag skrev tidigare ett svar i tråden angående kinesisktillverkade elmätare med inbyggda LTE modem och riskerna med detta. Man kan ju tro att även om mätaren inte har någon koppling till Internet eller är kopplad via ett mobilnät där trafik till Kina är blockerat så är allt frid och fröjd. Men jag tror att många förbiser faktumet att Kina har ett eget GPS system (Beidou). Om LTE modemet har mottagare för denna GPS så kan Kina i praktiken skicka data till ett geografiskt område och mörklägga stora delar av landet trots att man inte har någon koppling till Internet.

• Gilla
  • Wow
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
S spomopeter skrev:
Jag vet inte om det är gps men "Plats" måste vara aktiverat. Jag har frågat på flera ställen men aldrig fått nån rimlig förklaring varför enheten (eller appen) Måste veta vart enheten är geografiskt placerad.
Vad händer om jag konfigurerar den i Stockholm och sätter upp den i Göteborg?
Ja men som sagt, nu fick du en förklaring. Och om den förklaringen stämmer så spelar det förstås ingen roll om du flyttar runt enheten, för appen är i själva verket inte intresserad av din plats utan bara att den får använda Bluetooth.

R Rivningsobjekt skrev:
Jag skrev tidigare ett svar i tråden angående kinesisktillverkade elmätare med inbyggda LTE modem och riskerna med detta. Man kan ju tro att även om mätaren inte har någon koppling till Internet eller är kopplad via ett mobilnät där trafik till Kina är blockerat så är allt frid och fröjd. Men jag tror att många förbiser faktumet att Kina har ett eget GPS system (Beidou). Om LTE modemet har mottagare för denna GPS så kan Kina i praktiken skicka data till ett geografiskt område och mörklägga stora delar av landet trots att man inte har någon koppling till Internet.
Hur går det till rent tekniskt om en signal går till vissa solcellsägare med kinesisk teknik och sedan ska utrustningen kortsluta hela det lokala nätet på något sätt eller vad ?

M mumiemonstret skrev:
Ja men som sagt, nu fick du en förklaring. Och om den förklaringen stämmer så spelar det förstås ingen roll om du flyttar runt enheten, för appen är i själva verket inte intresserad av din plats utan bara att den får använda Bluetooth.
Jag testade nu för att få svar om Bluetooth, jag behöver inte ha Bluetooth aktiverat vid konfiguration, men plats måste vara aktiverat.

K
Om en apparat kan prata på en frekvens så kan den också störa. Bara programvaran som sätter stopp. Så dom kan helt enkelt börja störa om de har det i mjukvaran

Hur går det till rent tekniskt om en signal går till vissa solcellsägare med kinesisk teknik och sedan ska utrustningen kortsluta hela det lokala nätet på något sätt eller vad ?
Nja. Vi pratar nog om två olika saker. Övervakning eller nationell säkerhet.kring elförsörjning. Jag flikade bara in att GPS kan användas för att stänga av utrustning och göra den obrukbar t.ex. i en krigssituation eller liknande. Detta är möjligt trots att man inte har någon anslutning till Internet.

När det gäller övervakning så sker det i princip uteslutande via Internet. Antingen över Wifi eller mobilnätet. Man kan även dela in det i direkt övervakning av utrustningen (solpanelsanläggningen) eller indirekt övervakning av utrustning som är kopplad i samma nätverk som solpanelsanläggningen. I det sistnämnda faller är det ganska enkelt att skydda sig genom att begränsa tillgången nätverket i sin router. När det gäller den direkta övervakningen av solpanelsanläggningen så får man lite bita i det sura äpplet. Om man vill ha tillgång till information om sin anläggning via sin mobiltelefon så har man inget val. Informationen lagras sannolikt på en server någonstans och därmed finns ingen möjlighet att se vem som tar del av den.

Jag bara spekulerar, men att någon främmande makt skulle ha intresse av att övervaka svenska solcellsägare är nog inte så sannolikt även om det är tekniskt möjligt. Däremot är jag desto mer oroad över den naiva inställningen när man installerar tekniskt avancerad kinesisk utrustning i samhällskritisk infrastruktur. El, vatten och kommunikation borde vara prioriterade områden, ändå pågår ett omfattande arbete med att installera kinesisk utrusning i svenska hem. Obegripligt om du frågar mig.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hur menar du att utrustning kan stängas av via GPS? Visst skulle man i teorin kunna klämma in annat än tidskoder i GPS signalen. Så om man bygger utrustningen för att lyssna på något sådant så… men det låter rätt långsökt.

R Rivningsobjekt skrev:
När det gäller den direkta övervakningen av solpanelsanläggningen så får man lite bita i det sura äpplet. Om man vill ha tillgång till information om sin anläggning via sin mobiltelefon så har man inget val.
Det finns val.

De flesta växelriktare har lokala gränssnitt där du kan plocka ut data ifrån. Denna data kan du lagra hemma på en egen server och sedan komma åt med mobilen genom att ansluta till hemnätets dataserver genom VPN direkt till routern eller p2p-tjänster som ZeroTier eller TailScale.

Tekniskt är det alltså möjligt att leva utan molntjänsterna och få samma överblick ändå. Problemet är väl att alla icke-molnkopplade enheter/tjänster kräver alltid väldigt stor aktiv kunskapsinhämtning och förståelse. Även en helt färdig tillägnad lösning som du köper och installerar i ditt nätverk för lokal användning behöver konfigureras och uppdateras. Det är detta som är den stora fördelen med aktivt uppkopplade enheter, någon annan kan sköta dem åt dig och du får ett stort mervärde därigenom. Och nackdelen så klart att de har tillgång till ditt hem, din data.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.