7 791 041 läst · 38 150 svar
7791k läst
38,2k svar
Humorhörnan ...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 373 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hitintills har man bara skrapat lite på ytan….A Alexn72 skrev:
och hittat massor av säkerhetsvarningar och kritik.
Ett inlägg om Titan har legat och skvalpat ett tag…
https://www.omni.se/vdn-avfardade-varningar-som-forolampningar/a/JQXqQJ
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65998914
https://www.nytimes.com/live/2023/0...bmarine/oceangate-titanic-missing-submersible
För fem år sedan presenterades en kritisk rapport för bolaget Oceangates styrelse. Rapporten lyfte fram flera problem med ubåten Titan, som försvann på väg till vraket av Titanic.
https://www.nyteknik.se/farkost/larmet-innan-olyckan-flera-problem-med-ubaten-titan/3687514Mänsklig dumhet, men VD’n, som var med, trodde på sin ubåt. Undrar om VD’n han tänka något?Det var den tidigare chefen för marin verksamhet David Lochridge som 2018 la fram en kvalitetsrapport för ledningen på företaget Ocengate. Efter att ha presenterat kritiken blev han senare avskedad från bolaget. Även experter utanför bolaget var kritiska till ubåten.
I ett brev adresserat till Oceangates vd Stockton Rush, som är en av de fem personer försvunna med ubåten, uttryckte flertalet personer från industrin oro över ubåten. Kritiken från bland annat David Lochridge rörde dels att ubåten inte inspekterades och certifierades som brukligt inom branschen.
Flera problem pekades ut
I dokumenten, som blivit offentliga på grund av en rättslig process mellan Oceangate och David Lochridge, presenteras flera problem. Ett av dessa är fönstret som låter passagerare se ut från farkosten enbart var certifierade för ett djup på 1 300 meter. Titanic ligger nära 4 000 meter under ytan.
Vidare så var rapporten skeptisk till skrovmaterialet. Ubåten Titan är tillverkad av kolfiber och titan, och David Lochridge utryckte oro över kolfibret som tillhandahölls Oceangate. Enligt honom fanns det ”synliga brister” i materialet som Oceangate använde. Något som skulle kunna skapa mindre sprickor som i sin tur kunde växa till stora revor när ubåten utsattes för de stora tryckförändringarna.
Kolfiberkompositer kan vara både starkare och lättare än stål, vilket kan göra en farkost naturligt flytande. Men under hög stress kan materialet också fallera, vilket var något som också lyftes fram som ett problem.