nikasp
ullberg ullberg skrev:
Har köpt nya badrumsmöbler men en öppen hylla fanns inte i sortimentet och en stomme behöver specialmått - dags att plocka fram lite verktyg!

[bild]

Har också insett att minnet verkar vara bra men kort - tänkte det var ett bra tillfälle att lyxa till med en nya klingor till sänk- & bordssåg, borde ju finnas. Visade sig att jag hade en ny till sänksågen - inget konstigt där.

Lite mer oroväckande var att jag hittade en sex-sju stycken till bordssågen jag köpt under åren, varav fyra oanvända fintandade. Med mitt användande kommer jag nog vare sig behöva köpa eller slipa under min livstid…

[bild]

/U
Jag har nån grej att jag alltid tror mig behöva en ny roller, pensel och maskeringstejp. Börjar bygga på i garaget 😀
 
  • Gilla
RPM2006 och 1 till
  • Laddar…
T
Microkatten Microkatten skrev:
Den vid köpet obrukbara trädgårdsbänken...

[bild]

...är nu äntligen helrenoverad och fått ett nytt färgglatt liv med Ottossons linoljefärg Röd Empir och linoljade ekribbor:

[bild]
Vad snyggt det blev, nu fick jag en spark i rumpan att ta tag i mitt projekt som har legat på logen några år.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Två snabbt/slarvigt tillverkade stolar åt mig och frugan och ett passande bord/fotpall fick det bli innan semestern börjar.

Trä solstol i trädgården framför häck, repdetaljer, naturgrön bakgrund, avkopplingsplats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästol och bord utomhus på grus, med repdetaljer, nära grönt staket och blå behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Oskick och 22 till
  • Laddar…
Kul stol. Hur är den att sitta i?
 
Hep Hep skrev:
Kul stol. Hur är den att sitta i?
Jag var skeptisk när jag byggde dem, men de är riktigt sköna överraskande nog.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Microkatten
T trycklös skrev:
Vad snyggt det blev, nu fick jag en spark i rumpan att ta tag i mitt projekt som har legat på logen några år.
Tack, bara för det så kollade jag upp när jag köpte bänken...tog 3,5 år att få den brukbar, och då har jag fyra större delar till att renovera. Så känn inte någon panik! 😆

Tänkte först fortsätta med originalets klassiska vitt, men var frestande att experimentera lite med färger, och rött blev väl inte helt fel:

Röd parkbänksarmstöd med utsmyckning, texten "BYARUM", träslattar, bakgrund av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var som sagt var tidsödande att få av originalfärgen, så vet någon var man kan lämna in aluminiumgavlar för färgborttagning, tjoa till! 🙂
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
T
Microkatten Microkatten skrev:
Tack, bara för det så kollade jag upp när jag köpte bänken...tog 3,5 år att få den brukbar, och då har jag fyra större delar till att renovera. Så känn inte någon panik! 😆

Tänkte först fortsätta med originalets klassiska vitt, men var frestande att experimentera lite med färger, och rött blev väl inte helt fel:

[bild]

Det var som sagt var tidsödande att få av originalfärgen, så vet någon var man kan lämna in aluminiumgavlar för färgborttagning, tjoa till! 🙂
3.5 år. hmm, jadu. Undrar om vår soffa inte stått ännu längre :) Men vi har ju iofs inte behövt den heller så prion har alltid varit låg.
Är delarna målade med linoljefärg är det väl bara att lägga den i såpbad, eller sånt där medel man använder i smådelstvättar. Det ska väl inte fördärva aluminium. På vår soffa är nästan all färg borta, men tyvärr är det inte linoljefärg som använts utan jag tror att det är antingen fönsterfärg eller vanlig alkydoljefärg som använts till panelen på huset.

Får jag det inte rent med såpa och målartvätt så kör jag nog lite försiktigt med punktblästern.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
En skrivplatta.
Firman har skaffat ny skrivare och kan därmed printa ut A3. Ett jäkla otympligt format i verkstaden. Upplever mig få ordningsavdrift i produktionen då jag inte kunnat hänga upp ritningar på väggen som jag brukar.

Viktigt underlag hamnar istället liggande på bänk, bitar, ovanpå framplockade skruvpaket eller tvärs över verktygen. Entropin ökar snabbare.

Så nu gjordes en A3 skrivplatta för att förhoppningsvis få lite bättre ordning.
Furulist med några hål för sargsprint och skruv. Två fasthållande skruv genom brickor för att lämna lagom spalt för papper.
Genom att dra åt ställskruven i mitten kan lämpligt tryck ställas i ändarna.
Listen har slipats ur för att fjädra lagom.
Träarbete, verkstad, ritningar, verktyg i bakgrunden, snickeri, material, projekt, konstruktion, arbetsbänk, kreativ process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Anderscurl och 17 till
  • Laddar…
Trädäck med badtunna, trappsteg, räcken och grönska i bakgrunden. Ser ut som en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med öppna träboxar, röd stuga i bakgrunden, gröna växter och soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjort klart luckan ner t pumpen - lovar 1. att jag inte ska posta fler luckbilder 2. Jag har gjort andra saker emellan så såå långsam är jag inte 😄
(Sen att virket är skevt skyller jag på att det köptes två minuter innan stängning på Woodys i Huddinge och d var det som fanns…)
 
  • Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Träbänk utomhus på bockar, obehandlad, gräsmatta, hus och leksaker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde mig en hängsoffa som ska upp på lämpligt ställe.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
fiskbuggaren och 32 till
  • Laddar…
Rickard.
För inte ens en månad skrev jag att jag var klar med incan men då visste jag ju inte att jag skulle hitta ett "riktigt" inca-anhåll för vad jag tycker var en rimlig peng. Jag hämtade den på ombudet på lunchen så jag hade gott om betänketid innan jag började projektet.

En förebild på gamla anhållet.
Bandsåg skär genom en träbit, metallbord, sågspån, verktyg i arbete, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började med en halvtaskig men rak bit 55x55x6 vinkeljärn som kapades ner till min metallsågs klyvkapacitet (22cm) gånger 2 (av ren lathet...)
Stålprofil på diamantplåt, arbetsbänk, multimeter och laddare i bakgrunden. Industriell kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det klyvde jag bort det onödiga och satte igång med filandet. Det är inte allt för varmt i garaget men ändå rejält svettigt innan alla sidor höll mina toleranser. Jag ville inte slita ihjäl mig på sidor som inte spelar någon roll utan jag fokuserade på "klämdelen" som troligtvis är det rakaste på hela sågen.

Jag överförde hålen från den gamla till den nya, avgradade, monterade och provade.
Pelarborrmaskin med borrbits, fastspänd metallbit, skruvstycken och verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsmaskin med bord, bandsåg för träarbete, skärverktyg, spånutsug, arbetsbänk. Fyra olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade till 100% planerat att förlänga bordet för att stödja anhållet hela vägen men det är faktiskt inget måste då det är stabilt nog att hänga i luften. Riktigt nöjd med resultatet och dom extra ≈12cm kommer verkligen komma till användning, vet inte varför dom inte sålde alla sågar med detta anhåll då det är så mycket bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Jag var skeptisk när jag byggde dem, men de är riktigt sköna överraskande nog.
Jag har en sådan också sen flera år tillbaks, blev bara en trots jag tänkte göra flera... Men de är faktiskt bekväma! Jag fick inte det att bli till nåt med repen dock så jag bytte ut dessa mot M5 gängad stång, den har tillräckligt med flex, svetsade fast muttrarna.
 
Äntligen semester och tralläggning (med bla Cumaru 140x20 från @Hep :heart: som fått mogna över vintern).

Efter tips från @stigen sätter jag dominobrickor där frisen behöver skarvas 👌

Skruvar, mot rekommendationerna, med Fast 4,8x60 dold infästning. Samma som jag körde två andra däck med förra året och det har hållit.
Både förborrar och skruvar med slagskruvdragare. Över 4000 rpm på borret gör att hålet hamnar där borret först nuddar vilket fungerar mycket bättre än med borrskruvdragaren som bara klarar hälften. Kapar på plats med Mafell KSS60 där det behövs och lägger det som går med överlängd och rensågar längs skena (eller snörslå för utskjutande reglar).
Fräser kapade ändar med ~2 mm radie med Bosch 12 V-fräs.

Byggplats med verktyg och material för däckbygge, sågar och dammsugare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
emmjo och 27 till
  • Laddar…
Reparation av vitvaror, verktyg, smuts och delar på ett stenigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom som vet dom vet
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
gusvo085 och 8 till
  • Laddar…
En pensel är ett verktyg, så sambon, inte jag, har tjärat in altanen samt några stolar
Två trästolar och ett litet bord utomhus på gräs, verkar vara en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen började det regna...
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.