anders07 anders07 skrev:
Nu finns det ju de som jobbar skift, människor med sjukdomar och andra besvär som gör att sömnen inte kan ligga på normala tider så jag tycker att du behöver bredda ditt omfång lite...
Det ligger väl under vettig anledning som sagt.

Har själv jobbat skift som slutat blandat kl 01, 06, 14, och 22. Brukar lägga 6 timmar sömn i samband med det. Förutom när det var dubbelskift 06-01 för då fanns det bara 4 timmar att sova på men det la sig facket i och krånglade och skyllde på diverse när egentliga anledningen var lönen som stack i ögonen på några.

Nu pratar jag om vanliga människor med ledig helg som lägger sånt intresse i sömn och måste få sova som en prins eller prinsessa och övriga får sätta livet på paus.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som pensionär anammar jag mottot "jag har all tid i världen" och släpper gärna andra före i köer och så men inte tusan kliver jag ur bädden före 11:00 oavsett veckodag 😊

Klippa gräs är ju en helt meningslös aktivitet med absolut inga måsten så varför göra det på en tidpunkt de flesta kan relatera till som störande är obegripligt.
och jag som småbarns far och resande veckodagarna på traktamente har en helt annan mentalitet. Mycket som ska hinnas med på helgerna. Stör sig någon på mitt sätt och val att leva och sköta mitt hus och trädgård får man gärna säga ifrån men kl 08 en helg är jag absolut uppe och jobbar, oavsett midsommardag eller ej. Och vaddå ”de flesta”? Tvivlar starkt på att ”de flesta”, speciellt småbarnsföräldrar bryr sig föga om när gräset klipps.
 
  • Gilla
  • Haha
RoyalPhyton och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
P Pligg85 skrev:
Sov du. Det är arbetslösa, trötta ungdomar och allmänna stolpskott som inte har något ansvar att vakna till som försvarar lång sovmorgon.
Jag är varken arbetslös, ungdom eller stolpskott (nåja, allt är relativt), men jag får mer utbyte av aktiviteter som jag utövar tillsammans med andra sent på kvällen än att skynda upp på morgonen. Vad som är finaste tiden för dig är inte finaste tiden för en annan.

Men jag förmodar att du är ute efter att provocera, och det är ju en rolig aktivitet att göra på kvällen innan läggdags. Att du ens är uppe så här sent? :)
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 17 till
  • Laddar…
Hellre att gräset klipps 8 på morgonen än 12 när jag sitter ute och käkar, det stör mer 🤘🏻.
 
  • Gilla
Elofsson och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Då är det ok om jag som är nattmänniska gör högljudda sysslor sent på kvällen? Typ 22-tiden till midnatt (eller ännu senare)?

Nu gör jag ju inte det av hänsyn, men du skulle vara ok med det?
Kl 08:00 är inte tidigt. Hörttalas om begreppet 7-sovare. Det handlar inte om morgonpigga människor.
 
  • Gilla
Risarvaren och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
och jag som småbarns far och resande veckodagarna på traktamente har en helt annan mentalitet. Mycket som ska hinnas med på helgerna. Stör sig någon på mitt sätt och val att leva och sköta mitt hus och trädgård får man gärna säga ifrån men kl 08 en helg är jag absolut uppe och jobbar, oavsett midsommardag eller ej. Och vaddå ”de flesta”? Tvivlar starkt på att ”de flesta”, speciellt småbarnsföräldrar bryr sig föga om när gräset klipps.
Det kokar väl ner till om aktiviteten måste utföras en tidig morgon när många möjligen kan bli störda, hur viktigt på en skala är det att gräset klipps just då (eller alls just den dagen) ?
Att man är förälder och inte är hemma på veckorna har väl absolut inget med saken att göra, då finns det ju flera som kan fixa gräsmattan under veckan ( som 6 åring 1962 klippte jag gräsmattan både hos min mormor och min mamma med manuell klippare, så himla svårt är det inte).

,
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Jag är varken arbetslös, ungdom eller stolpskott (nåja, allt är relativt), men jag får mer utbyte av aktiviteter som jag utövar tillsammans med andra sent på kvällen än att skynda upp på morgonen. Vad som är finaste tiden för dig är inte finaste tiden för en annan.

Men jag förmodar att du är ute efter att provocera, och det är ju en rolig aktivitet att göra på kvällen innan läggdags. Att du ens är uppe så här sent? :)
Låter som ett finare sätt att formulera "ut å supa"

Sent? Blir tidig kväller så man kan starta röjsågen i tid. Är ju inte Midsommardagen imorgon så då kan kan starta långt före kl 8 med att brumma 😉
 
  • Gilla
sillan
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Första tanken är att de vill hinna med det innan det blir för varmt ute, eller innan gästerna kommer… 🤔

… om jag själv skulle råkat göra det, så är det troligen ev värme som styr det! Jag klarar inte vara ute mellan 11-16 typ om det är varmt/för soligt. Så det är isf morgon eller efter middagen typ som gäller.. och skäll/gnäll fick jag när jag klippte 19.30-20.00 för då åt man ju middag ute och ville ha lugn o ro..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Storsockret
P Pligg85 skrev:
Låter som ett finare sätt att formulera "ut å supa"

Sent? Blir tidig kväller så man kan starta röjsågen i tid. Är ju inte Midsommardagen imorgon så då kan kan starta långt före kl 8 med att brumma 😉
Nejdå, här sups inte. Men tycker inte det hade varit något sämre det heller :)
 
anders07 anders07 skrev:
Jodå, jag är uppe runt 06 de flesta morgnar...

Jag är mest intresserad av hur människor, som åsidosätter det jag skulle klassa som normal hänsyn, tänker och varför man får för sig att klippa gräset onormalt tidigt på midsommardagen...
08 är inte en onormal tid, där har du svaret.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
För att han hade möjlighet då och han måste klippa det nån gång ? Allt människor gör behöver inte vara av illvilja.. 🤷🏼‍♀️

Ps jag brukar inte klippa alls 😆 det gör sambon eller sonen o vi bor i radhus så var 7:e vecka är vår vecka. 😅
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
I många delar av Tyskland finns exakta regler om detta. Du får absolut inte väsnas på söndagarna eller vardagarna mella 12 - 15 för då är det middag. Lördagar vet jag inte.
Och det tycker jag är skitbra. Alla vet vad dom ska förhålla sig till. I Sverige är myndigheterna för fega att sätta tydliga gränsrer. Som vanligt.
 
  • Gilla
AMR74 och 7 till
  • Laddar…
Jag var på midsommarfest men röjsågen åkte fram vid 09 imorse iaf. Kan ju inte vänta tills eftermiddag då dör man ju av värme i stövlar o långärmat långbyxor.
 
  • Gilla
Pligg85 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kokar väl ner till om aktiviteten måste utföras en tidig morgon när många möjligen kan bli störda, hur viktigt på en skala är det att gräset klipps just då (eller alls just den dagen) ?
Att man är förälder och inte är hemma på veckorna har väl absolut inget med saken att göra, då finns det ju flera som kan fixa gräsmattan under veckan ( som 6 åring 1962 klippte jag gräsmattan både hos min mormor och min mamma med manuell klippare, så himla svårt är det inte).

,
08 är dock fortfarande inte tidig morgon. Nu ska jag inte sitta här och rabbla upp hur min familjs liv fungerar men för att få saker och ting gjorda här hemma så är jag i gång på huset och i trädgården runt 07, speciellt när vädret är så här underbart. Morgonen är bästa tiden på dygnet så här års och det utnyttjar jag till max.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
08 är dock fortfarande inte tidig morgon.
Allt är relativt.
En vanlig arbetsvardag är jag oftast på rull mot jobbet strax efter 0530. En ledig dag går jag upp någonstans mellan 0830 och 12...sen kan jag behöva vara på jobbet vilken tid som helst, vilken dag som helst över året, men lediga dagar är i 99 fall av 100 utan väckarklocka, sov tills du vaknar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.