Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Funktionen Större textstorlek i appen fungerar iallafall nu igen.
Jag kände inte till den här funktionen innan, men uppskattar den nu när jag vet att den finns. Dock blir förhandsvisningen av citat väldigt rumphuggen om man använder den. Jag vet inte om det går att ha den rutan relativ till textstorleken eller om den är ett fixt antal punkter, men jag gillade när man såg två hela rader som det blir med normalstor text.

I den mån vi är många som kör större text är det kanske värt att kika på om det går att ändra genom att öka grundhöjden eller få till någon sorts responsivitet. Är vi få lär det väl finnas viktigare saker att lösa.

Det blir alltså såhär om det inte var uppenbart:
Skärmdump av en forumkonversation där textstorleksproblem diskuteras och adresseras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Jag läser helst forumet i telefonens webbläsare, som en mobilanpassad desktopversion och då ser det ut så här:

Skärmdump av forumtråd på Byggahus.se om sidans funktionalitet, användarprofil och textinlägg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före senaste uppdateringen var texten i inläggen lite större och mer lättläst medan rubriker och annat är som tidigare.

Använder jag appen ser det ut så här:

Skärmdump av ett forum med användare som diskuterar textstorleksfunktionen och citering i inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är det lite annorlunda och inte riktigt bra, enligt mig. Då är textstorleken på alltihop lite för stort.
 
Det kanske har tagits upp, men jag har märkt att citeringarna blir fel ibland.
Här skrev Bubblebubb ett inlägg, när sedan det inlägget citeras står Dan1891 som skribent
Android
Skärmdump av forumtråd där medlemmar diskuterar lämpliga tider för högljudda aktiviteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det här är en väldigt trevlig funktion:

Skärmdump från forum, rödmarkerad text om icke-uppdaterade trådar, blåa länkar, sökruta.

Men den verkar bara fungera första gången på morgonen. När jag sen laddar om fliken så här:

Gränssnitt för socialt nätverk; flikar för inlägg; notifiering; olästa; sökikonen, cirkelfast tecken inringade.

Så flyttar sig inte textraden utan den står fortfarande kvar på gårdagskvällens plats.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om man klickar på bilden i det här inlägget beter sig zoomningen väldigt märkligt

[länk]

Kör på webben från iphone med safari.
Kan tänka mig två problem här.
Moderna responsive webb GUI som skalar om olika delar på ett ibland väldigt dumt sätt. Annonser skymmer det man vill se när man zoomar.
Beteendet kan då bli beroende på om man postat något så man slipper reklam.
Ett gammalt problem att det inte alltid fungerar klicka och få foton på helsida (App på iPad, vet inte om det är tillfälligt? Nypostad bild?)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kan tänka mig två problem här.
Moderna responsive webb GUI som skalar om olika delar på ett ibland väldigt dumt sätt. Annonser skymmer det man vill se när man zoomar.
Beteendet kan då bli beroende på om man postat något så man slipper reklam.
Ett gammalt problem att det inte alltid fungerar klicka och få foton på helsida (App på iPad, vet inte om det är tillfälligt? Nypostad bild?)
@mexitegel och @blackarrow Buggen är redan fixad. 🐞:seenoevil:🦸‍♂️🔨
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@mexitegel och @blackarrow Buggen är redan fixad. 🐞:seenoevil:🦸‍♂️🔨
Gôtt, så det var därför jag inte kunde reproducera felet….så som jag minns att det yttrade sig…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Gôtt, så det var därför jag inte kunde reproducera felet….så som jag minns att det yttrade sig….
Trycker man backspace här backar textraden under in i citatet.

Ett annat ”beteende” jag råkade ut för är om man vill ta bort ett citat så går det inte om det är text ovanför citatgrafiken, men tomt citat försvinner när man väl postar inlägget.


Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Gôtt, så det var därför jag inte kunde reproducera felet….så som jag minns att det yttrade sig
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
…🤯
<-Trycker man backspace här backar textraden under in i citatet.
Trycker man sen return så klyvs citatet i två om det finns text efter markören

Kanske inte superviktigt, går att trixa till, men tiden för konstiga citat med svar som hamnar i citat är nog inte förbi än.

(App på iPad)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Gôtt, så det var därför jag inte kunde reproducera felet….så som jag minns att det yttrade sig…

Trycker man backspace här backar textraden under in i citatet.

Ett annat ”beteende” jag råkade ut för är om man vill ta bort ett citat så går det inte om det är text ovanför citatgrafiken, men tomt citat försvinner när man väl postar inlägget.





<-Trycker man backspace här backar textraden under in i citatet.
Trycker man sen return så klyvs citatet i två om det finns text efter markören

Kanske inte superviktigt, går att trixa till, men tiden för konstiga citat med svar som hamnar i citat är nog inte förbi än.

(App på iPad)
Vi är flera som upptäckt dessa fel.

Värsta felet av dem alla är nog att det kan framstå som att du skrivit något som du ej vill förknippas med och det är kanske inte ens säkert att du själv vet om det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi är flera som upptäckt dessa fel.

Värsta felet av dem alla är nog att det kan framstå som att du skrivit något som du ej vill förknippas med och det är kanske inte ens säkert att du själv vet om det.
Mycket av problemen löser väl sig om man inte kan backa(backspace) sig in i citatet.
Lite koll på vad man gör och var man skriver får man väl ha.
 
Jag tycker det är konstigt att TS kan markera ett av sina egna inlägg i en tråd som "bästa svaret". Hade känts mera logiskt att det hade varit förbehållet oss andra som svarar. Känns dock som ett utmärkt sätt att samla poäng... 🙂
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Jag tycker det är konstigt att TS kan markera ett av sina egna inlägg i en tråd som "bästa svaret". Hade känts mera logiskt att det hade varit förbehållet oss andra som svarar. Känns dock som ett utmärkt sätt att samla poäng... 🙂
Vill man ha bra svar är det bäst svara själv
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Jag tycker det är konstigt att TS kan markera ett av sina egna inlägg i en tråd som "bästa svaret". Hade känts mera logiskt att det hade varit förbehållet oss andra som svarar. Känns dock som ett utmärkt sätt att samla poäng... 🙂
Kommenterade den saken för nått år sedan, då jag tyckte det var helt bakvänt..😳

Men det var normalt för alla andra tror jag.. ego-boost av något slag.

(för mig försvann hela poängen med stjärnorna / bästa inläggen när jag kom på att man kunde ge sig själv en stjärna.. det är andra som ska uppskatta inläggen, inte en själv.. )
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Jag tycker det är konstigt att TS kan markera ett av sina egna inlägg i en tråd som "bästa svaret". Hade känts mera logiskt att det hade varit förbehållet oss andra som svarar. Känns dock som ett utmärkt sätt att samla poäng... 🙂
Jag tror inte att det är meningen att det ska fungera så. Nu när jag frågar @Marlen Eskilsson så säger hon att det alltid varit så men att det är fel och att vi borde ändra det. Jag ber @cnils se om det är enkelt att fixa.
 
  • Gilla
roli och 4 till
  • Laddar…
Vad är förresten poängen med poängen? Får man fördelar/belöning när man kommer över en viss nivå?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.