Ett "vanligt" TV-uttag har två uttag: ett märkt för TV och ett märkt för Radio.
Kontakterna är av samma kategori (IEC) men den ena är en hona (radio) och den andra en hane (tv).

Delar uttaget upp signalerna eller går det att få ut samma signal ur båda kontakter?
Går det t ex att ansluta två TV-apparater till varsin kontakt om man har rätt kön på kontaktdonen?

mvh,
Mikael

• tv-uttag.jpg
Uttaget delar upp signalen, men i bland kan man använda bägge för TV ( uttag med dålig inbyggd funktion) vill man ha flera TV på ett uttag kan man köpa en T-splitt och sätta på TV utgången det brukar funka.

Rätt kön på anslutningskablen ger rätt anslutning gentemot uttaget och delen som ska kopplas in. Funkar det att titta på tv via radioporten tycker jag att man ska kasta uttaget. :) Ett billigt villauttag är säkerligen så.Ska du likväl tvunget titta på tv via radioporten så måste man likväl mecka egna antennkablar med kontakter å så.. Varför?

Y
Är tanken att radio-kabeln leds till tv-antennen också?

Har bara en kabel som går genom väggen, ska iväg och försöka hitta ett jack med enbart tv-uttag.. fast funderade på om man skulle dratt en till kabel och då använt sånt uttag med tv&radio som jag misstänker lär vara den enda jag finner bland butikshyllorna..

finns det någon nackdel i att fuska och utnyttja den ensamma kabeln, och lycka koppla den till båda uttagen?

En klassisk radiosignal och en klassisk tvsignal har i alla tider alltid transporterats på samma kabel.

I antennuttaget finns "filter" som dirigerar respektive signal till portarna.

På taket alt vinden där antenner finns så sammanfogar man tv-signal och radiosignal via ett filter eller förstärkare för att transportera det vidare ut i huset.

Nackdel i att fuska???
Det är ju bara en kabel som ska TILL uttaget. Och en kabel som går UT ur uttaget för vidare distribution och då i ett sk kaskad nät.

Är det den egna villan eller tittas det på nån typ av kabel-tv?
Egna villan? Gör som du vill. Kabel-tv? Gör ej som du vill :)

Du behöver ju inte ens ha ett uttag utan kan plocka antennsignalen direkt in på din digitalmottagares ingång.

Då det är en villa så är ju likväl ett uttag för en vettig anslutningspunkt, "snygg installation"

Y
men som den han visar på bilden, jag har sett bild på dess baksida också där man kan montera kabel på två ställen... men kopplar man då på ena, så blir det signal i båda kontakterna ändå? eller måste jag trixa på baksidan?

Stort sett alla uttag kopplas med en kabel in och en kabel ut.
Och det fungerar på båda kontakterna med en förutsättning att det finns TV och RADIO på inkommande kabel.

Kan ta död på myten direkt: Finns inga uttag som kopplas in med två kablar bara för att få tv och radio på samma uttag.

Visst, att det finns uttag med dubbla in och dubbla ut men det är absolut inte avsett för att det skulle vara fyra kablar för det. Tänket ligger i att underlätta för kabelböjningar och så då det fälls in i dosan.

• Gilla
ZionLion
  • Laddar…
Her ett gammalt uttag en kabel märkt in en kabel märkt ut. Vill ta bort uttaget och sätta el ethernet uttag istället. Kan man bara koppla ihop dessa sladdar med någon slags kontakt och allt är frid och fröjd. Tror att det fortfarande är aktivt.

@
B Bengt65 skrev:
Her ett gammalt uttag en kabel märkt in en kabel märkt ut. Vill ta bort uttaget och sätta el ethernet uttag istället. Kan man bara koppla ihop dessa sladdar med någon slags kontakt och allt är frid och fröjd. Tror att det fortfarande är aktivt.
Ja, det är ingen ström i en antennkabel.

@ @ndreas skrev:
Ja, det är ingen ström i en antennkabel.
Så jag kan lossa kablarna från uttaget och skarva ihop dem utan att det blir störningar hos eventuella grannar förutom just när jag tar isär uttaget.

@
B Bengt65 skrev:
Så jag kan lossa kablarna från uttaget och skarva ihop dem utan att det blir störningar hos eventuella grannar förutom just när jag tar isär uttaget.
Antog att det var i eget hus eller liknande. Enda sättet att veta är att testa. Men antagligen fungerar det utan problem.

@ @ndreas skrev:
Antog att det var i eget hus eller liknande. Enda sättet att veta är att testa. Men antagligen fungerar det utan problem.
Sätta två f kontakter och skarva. Ja man lär väl märka om grannarna får problem men tror bara att det går till mitt andra uttag i vardagsrummet

B Bengt65 skrev:
Sätta två f kontakter och skarva. Ja man lär väl märka om grannarna får problem men tror bara att det går till mitt andra uttag i vardagsrummet
Tack!!

B Bengt65 skrev:
Är det i bostadsgrättslägenhet?
Är det bara radio/tv eller är det även datatrafik?

Antennenuttagen tillhör fastigheten.
Att ersätta ett antennuttag med rak skarv kan medföra att blir störningar för grannarna.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.