N newbadboy skrev:
Jag skall byta alla radiatorer och firman nämnde at det kan vara en bra ide att byta rören samtidigt. Ja ni förstår att det är ett betydligt större jobb att byta rören oxå. Jag bryr mig inte om det estetiska att gå från grova gamla rör till nya.
Jag tror rörläggaren har dålig om jobb och vill tjäna mycket pengar.

Jag skulle säga att många nog tycker det estetiskt bästa är att behålla sektionsradiatorerna du har, men jag vet att endel föredrar de moderna platta... Men om du inte bryr dig om det estetiska så ska du av tekniska skäl som sagt behålla de sektionsradiatorer du har. Hoppas du inte knäckt dem när du slängt ut dem och att du inte lämnar dem tomma för länge för då kan de rosta sönder (när de inte är vattenfyllda). De där långa radiatorerna kostar nog 15.000kr / st skulle jag gissa...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Du byter alltså från bland det bästa man kan ha för moderna värmepumpar till vadå?
Vad är det du sätter dit? Hur många rader?
Hoppas för guds skull inte så tänker ersätta dina tidigare mot enradersradiatorer.

En rejäl försämring i så fall.
 
  • Gilla
hscn och 2 till
  • Laddar…
A
Är du ett troll!?

Gör i ordning som befintliga. Billigare, snyggare, bättre för planeten, sannolikt högre effekt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
Va varför? Är du?

Billigare säkerligen, kanske men tiden måste räknas in också.
Snyggare, sällan.
Bättre för planeten, kunde inte bry mig mindre.
Bättre effekt, hoppas inte men risken finns.

Många på detta forum har nog som livsmission att ständigt renovera och pyssla med huset och ska göra allt själv.

Jag har inte det och vill inte leva o renoverings kaos mer än nödvändigt.

Jag har bett om råd och tips. Bara för att uppenbarligen många har en fetisch för gamla fula radiatorer så kan ni väl tilltala mig på ett trevligt sätt.

Jag har inga problem med att vara emotsagd men inte på det sättet ni håller på.
 
N newbadboy skrev:
Va varför? Är du?

Billigare säkerligen, kanske men tiden måste räknas in också.
Snyggare, sällan.
Bättre för planeten, kunde inte bry mig mindre.
Bättre effekt, hoppas inte men risken finns.

Många på detta forum har nog som livsmission att ständigt renovera och pyssla med huset och ska göra allt själv.

Jag har inte det och vill inte leva o renoverings kaos mer än nödvändigt.

Jag har bett om råd och tips. Bara för att uppenbarligen många har en fetisch för gamla fula radiatorer så kan ni väl tilltala mig på ett trevligt sätt.

Jag har inga problem med att vara emotsagd men inte på det sättet ni håller på.
Om du vill ha råd. Du har precis i okunskap slängt ut 100 tusen i bra radiatorer, minst, den kvaliten går inte ens att få tag på längre. Skicka in dem på blästring och ommålning och be din röris att återmontera dem. Allt annat är vansinne.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag kan tillägga att, då jag nyligen beställde om monterade 9 st Lenhovda raddar, att ett normalstort inkl kopplet idag snarare går på mellan 6-9k, minst. De är ok kvalitet, bättre än annan skit, men plåten är def tunnare än mina gamla från 50 talet (och ts). Kan också i det sammanhanget redogöra för att jag fick en framledning mellan 32-42c, snitt på 36 tror jag för feb-mars, med en lvvp och bara Lenhovda raddar i se3.
 
N newbadboy skrev:
Va varför? Är du?

Billigare säkerligen, kanske men tiden måste räknas in också.
Snyggare, sällan.
Bättre för planeten, kunde inte bry mig mindre.
Bättre effekt, hoppas inte men risken finns.

Många på detta forum har nog som livsmission att ständigt renovera och pyssla med huset och ska göra allt själv.

Jag har inte det och vill inte leva o renoverings kaos mer än nödvändigt.

Jag har bett om råd och tips. Bara för att uppenbarligen många har en fetisch för gamla fula radiatorer så kan ni väl tilltala mig på ett trevligt sätt.

Jag har inga problem med att vara emotsagd men inte på det sättet ni håller på.
Jag har en ide! Sälj dina gamla radiatorer i befintligt skick till någon som (jag citerar, inte mina ord) "har en fetisch för gamla fula radiatorer" så har du nästan dina nya radiatorer betalda.

Så blir alla glada och nöjda till slut. - "We shall over come!"
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
De ska inte slängas. Ska ut på blocket när jag har tid sen.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
A
N newbadboy skrev:
Va varför? Är du?

Billigare säkerligen, kanske men tiden måste räknas in också.
Snyggare, sällan.
Bättre för planeten, kunde inte bry mig mindre.
Bättre effekt, hoppas inte men risken finns.

Många på detta forum har nog som livsmission att ständigt renovera och pyssla med huset och ska göra allt själv.

Jag har inte det och vill inte leva o renoverings kaos mer än nödvändigt.

Jag har bett om råd och tips. Bara för att uppenbarligen många har en fetisch för gamla fula radiatorer så kan ni väl tilltala mig på ett trevligt sätt.

Jag har inga problem med att vara emotsagd men inte på det sättet ni håller på.
Inte meningen att göra dig ledsen. Blev bara jäkligt chockad när riktigt bra och i mångas tycke finaste radiatorerna som finns ligger slängda på gräsmattan till förmån för något modernt, byggda för att maximera vinsten i nästa kvartalsrapport och inget annat.

Ingen vill leva i renoveringskaos? Lämna iväg för blästring eller pulverlack och be rörisen skruva tillbaks.

Vart bor du förresten, samt vad är måtten på dom mindre elementen? Jag behöver några när övervåningen ska fixas.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ok. Det kan jag absolut fatta att folk tycker dessa är fina. Inga problem. Jag ville ju bara ha råd. Och det var faktiskt en annan rörläggare som räknade på vilka modeller jag skulle ha så jag har inte själv hittat på.

Bor i Skåne, Landskrona. Är det intressant kan jag mäta up dem. Minns inte men det ligger några runt 1200mm och ngn runt 1600, 900 samt 2 mindre och en bastard på typ 2000
 
G guggen skrev:
Kan också i det sammanhanget redogöra för att jag fick en framledning mellan 32-42c, snitt på 36 tror jag för feb-mars, med en lvvp och bara Lenhovda raddar i se3.
Det där säger väl iofs inget?
Jag har thermopanel tp22, dvs. just de som TS är spekulant på, och hade under perioden feb-mars ett medel på framledningen på 31 grader med 22 grader inne. (Se3)

Säger vi då att moderna raddar är mycket effektivare, eller att den typen av data inte säger något utan att jämföra i precis samma miljö.
 
N newbadboy skrev:
De ska inte slängas. Ska ut på blocket när jag har tid sen.
Det handlar inte riktigt om det, dvs att en del personer/"renoverare" saknar smak, utan att du har en Festool såg av bästa kvalitet som är lite smutsig. Istället för att rengöra den säljer du den för smulor och går till Rusta och köper en skitsåg för mer än du fick för kvalitetsmaskinen. Det är bara dåligt, du får högre räkningar, de är fulare och du minskar värdet på ditt hus.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det där säger väl iofs inget?
Jag har thermopanel tp22, dvs. just de som TS är spekulant på, och hade under perioden feb-mars ett medel på framledningen på 31 grader med 22 grader inne. (Se3)

Säger vi då att moderna raddar är mycket effektivare, eller att den typen av data inte säger något utan att jämföra i precis samma miljö.
Precis, men det säger att det inte är några problem med äldre bra sektionsraddar. En ny tp22 är inte bättre än motsvarande Lenhovda.
 
Smaken är som baken.
Hoppas att du har räknat igenom angiven effekt så att de nya ligger nära de gamla.
Annars kommer ditt värmesystem få jobba hårdare med resultat att verkningsgraden går ner och pumpen slits snabbare.

Har du elpanna eller oljepanna spelar det ingen större roll.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.