Har en firma som gör en större renovering dock inte total.

Huset är fr 43 och det är troligen elementen och rören oxå. Jag skall byta alla radiatorer och firman nämnde at det kan vara en bra ide att byta rören samtidigt. Ja ni förstår att det är ett betydligt större jobb att byta rören oxå. Jag bryr mig inte om det estetiska att gå från grova gamla rör till nya.


Däremot undrar jag om det är ngn vinning att byta rören till nytt? Är det stor risk att de gamla rören kan börja läcka bli igensatta etc etc med tanke på hur gammalt huset är?

Vill bara byta om det är befogat. Har fått lite tips vad jag kan försöka kolla med korrosion utanpå etc men får bara vara lite försiktig då rören är här och vart isolerade med ev asbest material.
 
bilder underlättar för att kunna ge rätt råd.
 
Generellt håller radiatorer och rör (som inte stått tomma eller med luft i) väldigt länge.
Jag har svårt tro att man behöver byta vare sig radiatorer eller rör. De gamla har dessutom ofta tjockare rör, gods mm som gör de sannolikt håller längre men även har ett större flöde så troligen behöver värmepumpen jobba mindre för att få ut värmen... Varför byta nåt alls om det inte rostat söder?
 
  • Gilla
Kalle91 och 5 till
  • Laddar…
Kan ju tillägga att radiatorerna byts pga av kosmetiska skäl bara samt att deras ventiler o termostater är rätt trötta.

Men ja kosmetiskt skäl till 95%
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
bilder underlättar för att kunna ge rätt råd.
Berätta gärna vad ni vill se specifikt? Rören är vitmålade överallt och ser fina ut.
 
Säkerställ bara att de nya har minst samma area.
Finns nya från Lenhovda radiatorfabrik som sannolikt är samma modell som de du har.
Väldigt platta "element" i ett äldre hus ihop med värmepump kommer inte resultera i bra verkningsgrad på värmesystemet.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Säkerställ bara att de nya har minst samma area.
Finns nya från Lenhovda radiatorfabrik som sannolikt är samma modell som de du har.
Väldigt platta "element" i ett äldre hus ihop med värmepump kommer inte resultera i bra verkningsgrad på värmesystemet.

Det lutar ju åt som sagt att jag behåller de gamla rören. Det blir bara typ sista biten mellan golv och radiator som röret byts.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
D
N newbadboy skrev:
Kan ju tillägga att radiatorerna byts pga av kosmetiska skäl bara samt att deras ventiler o termostater är rätt trötta.

Men ja kosmetiskt skäl till 95%
Jag skulle undra hur kosmetiken förbättras av radiatorbyte. Har du bilder på dina (troligen jättefina) gamla radiatorer?
 
  • Gilla
hscn och 2 till
  • Laddar…
N newbadboy skrev:
Det lutar ju åt som sagt att jag behåller de gamla rören. Det blir bara typ sista biten mellan golv och radiator som röret byts.
Jag pratade alltså enbart om elementen.
 
D datja skrev:
Jag skulle undra hur kosmetiken förbättras av radiatorbyte. Har du bilder på dina (troligen jättefina) gamla radiatorer?
Här har du.
 
  • Madras-ser och delar av en säng utspridda på gräs med person och leksaker i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
datja och 4 till
  • Laddar…
Pratade med rörläggaren och han tyckte det var onödigt att byta rören då han kunde inte se ngt alarmerande på det han kan se. Dock tyckte han själv att kopplingen från tjocka rör till moderna smala såg skitful ut. Det var det enda han hade ge att anmärka
 
N newbadboy skrev:
Pratade med rörläggaren och han tyckte det var onödigt att byta rören då han kunde inte se ngt alarmerande på det han kan se. Dock tyckte han själv att kopplingen från tjocka rör till moderna smala såg skitful ut. Det var det enda han hade ge att anmärka
N newbadboy skrev:
Här har du.
Slänga ut eminenta sektionsradiatorer.
De där är bland det bästa du kan ha till en värmepump. Stor vattenvolym och stor area,
Säljs än i dag men rejält dyra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
Vansinnigt att byta ut dessa. Blästra och måla dem istället.
 
  • Gilla
MagicFingers och 10 till
  • Laddar…
Att moderna element har klena röranslutningar innebär ju ingenting positivt. Eller moderna är väl fel ord..de är ju ofta inte anpassade till moderna värmekällor. Stressade pumpar och stressade ventiler ylar och tjuter när ljummet värmepumpsvatten ska ilpressas genom trånga passager för att försöka värma kåken. Nä montera tillbaks dedär för det passar nog bäst ändå.
Många gånger behövs inga termostater om systemet går mot en modernare värmekälla så då kan de gamla ventilerna funka hur bra som helst ändå.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte, på rörmokares inrådan (och min frus smak) till en modern platt radiator i ett rum. Det rummet blir aldrig varmt. Jag köpte en ny lenhovda sektionsradiator till nästa rum jag renoverat. Det var lång leveranstid och de kostar en bit över 5.000 för ett normalstort.

Jag skulle omedelbart köra de där radiatorerna till en som blästrar och målar dem och sätta upp dem igen, eller köpa raggsockor och dumstrut till nästa vinter! ;)

Det är faktiskt så att gamla "slottsventiler" oftast går att renovera och då överlever moderna termostater som ofta verkar krångla.

Så, svälj stoltheten att gjort en missbedömning så slipper du framtida problem.

(sen tror jag moderna platta radiatorer är mer effektiva på att avge värme än sektionsradiatorer, men de kräver ett högre flöde, så troligen går det att lösa om du byter alla radiatorer och ökar hastigheten på cikkulstionspumpen, men min gissning är att lösningen ändå totalt sett blir sämre)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.