3 886 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Förvaring av virke utomhus?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Har en massa foder som jag köpt för framtida renoveringar som just nu ligger och tar upp en massa plats i mitt annars trånga garage. Hur klarar sig virket om jag har det utomhus? givetvis under tak och med med visst vindskydd på långsidan av uteförrådet.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Precis vad jag trodde men ville ha det bekräftat Smutsigt är det redan nu då det legat på brädgården flera år och då det var en utgående modell köpte jag allt som fanns kvar (billigt) eftersom förra husägaren hade använt samma profil vid några tidigare rumsrenoveringar.
Ströstapla så det är ordentlig luftväxling. Skydda det från direkt nederbörd och se till att det alltid kan torka om det blir blött. Skydda det nerifrån från markfukt och ohyra.
Jag hade några reglar som lågt snyggt staplade och skyddade av en pressening. De hann bara ligga någon månad. När jag tog dem så hade myrorna hunnit bygga en hel stack i stapeln.
Jag hade några reglar som lågt snyggt staplade och skyddade av en pressening. De hann bara ligga någon månad. När jag tog dem så hade myrorna hunnit bygga en hel stack i stapeln.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Det lät inget vidare kul med myrbon. Virket kommer att ligga ca 1 meter från marken så det är nog ingen fara men en bit press kan nog vara bra att skydda ändarna med ifall det blåser in regn eller snö.