Hej,

Vi bygger hus med ett badrum som har dusch och badkar. Golvbrunn finns för båda, i duschen är det unidrain och under badkaret är det en vanlig brunn.
Klinker plattorna är 60x60
Frågan är: är det ok att ha en lutning mot unidrain i duschen bara och inte göra en lutning alls under badkaret. Jag vill inte att det samlas smuts under badkaret som inte är lätt att komma åt och ta bort. Vad säger reglerna?
Se bilden där unidrain och golvbrunn till badkaret är markerade

• Ritning av badrum med badkar, handdusch, två handfat och dörr, markerad yta 7.4 m².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort golvet plant och bara haft ett ensidigt lokalfall mot brunnen unidrainen och ett mindre lokalfall runt golvbrunnen till badkaret. Du kommer aldrig få till ett snyggt allmänfall mot ett hörn med 60x60 plattor.

Valet av unidrain här är också lite problematiskt. Hur hade du tänkt att fallet skulle bryta här? Det hade varit bättre med Unidrains hörnmodell.

Jag är tveksam på plant golv. Möjligen allt svagt lutande mot väggen som delas av badkaret och duschen. Den dagen det blir stopp i avloppet vid badkaret så är man nog glad vattnet tar sig mot andra avloppet. Sen hade jag under badkaret övervägt mindre plattor eller skära de för få bättre lokalt fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.