Jag byggt ett tillbygge om 3.5m lång och 5m brett och använt 45/145 som takåsar över en limbalk. Avståndet for takåsarna är 2.5m och jag undrar om 45/145 verkligen är starka och kan hålla ihop det utan att det "böjs" i mitten?
Takbeklädnad och plåt används och lutningen är 18.5grader och snözonen är 3.
Ja, jag körde genom programmet på internet, träguiden, och 45/145 c24 fanns inte med alternativen och börjar bli smått orolig over det hela... .
Någon som har erfarenhet, borde jag bli orolig? Vilka åtgarder kan jag vidta innan jag skruvar dit gips och isolering? Tack!
Takbeklädnad och plåt används och lutningen är 18.5grader och snözonen är 3.
Ja, jag körde genom programmet på internet, träguiden, och 45/145 c24 fanns inte med alternativen och börjar bli smått orolig over det hela... .
Någon som har erfarenhet, borde jag bli orolig? Vilka åtgarder kan jag vidta innan jag skruvar dit gips och isolering? Tack!
Om du är orolig kan du skruvlimme 45×45 undertill eller även plywood längs med. Tyvärr kan jag inte svara på om dimensionen räcker för ditt ändamål såsom det är just nu. Har själv 145 på cc 120 på ett vedbod i snözone 4,5 och det håller utmärkt.
intressant ide om limma 45/45 men hur plåstrar jag ihop med plywood? Du menar lägga på en skiva som täcker hela undertaket?J J Vos skrev:
Nej, de skruvar man i så fall på sidan om bjälkarna så att det blir 63x145. Plywooden ger då mycket extra styvhet. Känns dock enklare med 45x45 eftersom du har kortlat.C centermin skrev:
Jag har en hel del gamla ytterpaneler och annat gott.. jag borde fixa det pa nagot satt kanns det som. Men det var bra mannen, jag aterkommer med uppdatering nar det ar klartJ J Vos skrev:
Jag korde skruvlimm med gamla ytterpaneler om 2.2/145 inklusive 3 skruvar. Det blev 8.9/145 inte 63/145.J J Vos skrev:
Tack @JVos det var bra! Kanns battre overlag.