1 054 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Bygga om kök, planera om befintligt eller köpa nytt?
Hej! Vi har idag en BR, större tvåa med kök och stor hall i anslutning till kök som är lite av en döyta. Redan vid köp så sa vi att köket skulle kunna bli ett till sovrum.
Vi kommer alltså flytta flytta väggen mellan kök och hall och hallen kommer bli ny köksyta.
Frågan är då om det går att flytta bef kök till ny yta och om det är mer värt än att gå och planera om hela köket och köpa nytt. Vatten, ventilation och el ska inte vara några problem oavsett. Fått okej från Brf:en så även det är lugnt.
Men frågan är om det är svårt att återanvända nuvarande kök då viss omplanering kan behövas och några tillägg som såklart ska matcha befintliga luckor, stommar mm.
Är det billigare att återanvända kök kontra köpa nytt?
Känns också dumt att köpa nytt om bef kök är i bra skick.
Tacksam om nån gjort nåt liknande och kan dela erfarenheter
Vi kommer alltså flytta flytta väggen mellan kök och hall och hallen kommer bli ny köksyta.
Frågan är då om det går att flytta bef kök till ny yta och om det är mer värt än att gå och planera om hela köket och köpa nytt. Vatten, ventilation och el ska inte vara några problem oavsett. Fått okej från Brf:en så även det är lugnt.
Men frågan är om det är svårt att återanvända nuvarande kök då viss omplanering kan behövas och några tillägg som såklart ska matcha befintliga luckor, stommar mm.
Är det billigare att återanvända kök kontra köpa nytt?
Känns också dumt att köpa nytt om bef kök är i bra skick.
Tacksam om nån gjort nåt liknande och kan dela erfarenheter
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Arbete är dyrt prylar är billigt. Så jag har svårt att tro att det skulle lösa sig att ta in hantverkare som lyckas montera ned den gamla köket utan skador och sen återmontera det. Kanske utan manual och kanske att det gamla köket är special-felmonterat i något avseende. Skulle jag driva sådan firma så skulle jag vägra ta ett sånt jobb.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 730 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 730 inlägg
Mycket beror ju på kvaliteten på nuvarande kök och vad det kan komma att ersättas med. Om man ersätter ett gediget platsbyggt kök med ett billigt Ikea-kök så är det en värdeförlust men om det redan är ett Ikea-kök så spelar det ju ingen roll.
Hur bra det går att ta ner skåp varierar ju väldigt mycket beroende på byggsätt.
Hur bra det går att ta ner skåp varierar ju väldigt mycket beroende på byggsätt.
Tack för input, förstår vad ni menar
Bef är ett kök från HTH och är i bra skick även om luckorna har några små skavanker.
Men måste ju oavsett planera för det nya så troligtvis lättare om jag har ritning och ser om det ens funkar i planlösningen.
Bef är ett kök från HTH och är i bra skick även om luckorna har några små skavanker.
Men måste ju oavsett planera för det nya så troligtvis lättare om jag har ritning och ser om det ens funkar i planlösningen.