F
D David Kuling skrev:
ok tack för svar, men vad tycker du i pengar alltså svenska kronor en rimlig timpenning som en hantverkare kan ta från dig som kund. Förslagsvis en elektriker eller en snickare. Men fokusera på ett snickerijobb
Eftersom jag både förstår och förespråkar en marknadsekonomi så måste jag göra dig besviken och åter igen poängtera att det helt är marknadsläget som styr det. Det skiljer naturligtvis mellan ålika typer av hantverkare med, det är billigare att ta in anläggare som lägger plattor än en elektriker eller rörläggare. Men om man snittar in sig nån stans FRÅN ca 450kr + moms och exklusive ett påslag för arbetskläder och allmäna verktyg så tror jag det är rätt nära vad det behöver kosta.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T TheGame skrev:
ja det spelar ingen roll, vad är det du är ute efter? att få det billigare? det blir det ju inte oavsett hur det listas.
Det är väll bara säga till hantverkaren som ska göra jobbet åt dig att lägga mer på själva arbetskostnaden.
det är inte farligt att prata med folk man anlitar.
Jag menar så klart det tråden handlar om, Ahlsells prislista där hantverkare kan ha upp till 90% rabatt och drar nytta av detta genom att hävda att kunden får 15% på materialet (listpris) som då
köps in för långt under kundens rabatterade pris.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu är Ahlsells representant avstängd.
Blev det fastställt att Peter jobbar på Ahlsell eller skojade han bara om det där med arbetskläder?
Så klart inte första gången det händer, men helt otroligt om ett så pass stort företag sitter och här skriver under-cover-inlägg i egen sak.
 
F
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tack, @harry73 . Som du säger så är detta ett forum för konsumenter och företag tillåts inte diskutera. Nu är Ahlsells representant avstängd.

Vill företaget rätta ut missförstånd ska ett svar mailas till support@byggahus.se så publicerar någon i forumledningen svaret.
Nu var han väl inte Ahlsell anställd vad jag förstår om man antar att han inte ljuger......
 
C cpalm skrev:
Blev det fastställt att Peter jobbar på Ahlsell eller skojade han bara om det där med arbetskläder?
Så klart inte första gången det händer, men helt otroligt om ett så pass stort företag sitter och här skriver under-cover-inlägg i egen sak.
Under cover? Han skrev ju under eget namn och hemlighöll inte vem han var när frågan dök upp.

Men här får man inte stå för en avvikande åsikt, uppenbarligen.
 
Nja, användaren hette ju faktisk Peter och googleträffen Petter.
Och att det råkar finnas en person på aktuellt företag med liknande namn är knappast ett bevis. Hoppas att mod har bättre på fötterna än så.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, användaren hette ju faktisk Peter och googleträffen Petter.
Och att det råkar finnas en person på aktuellt företag med liknande namn är knappast ett bevis. Hoppas att mod har bättre på fötterna än så.
Jag ber om ursäkt om jag pekat ut någon, jag såg helt enkelt inte att det var olika stavning förrän han påpekade det själv.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Men här får man inte stå för en avvikande åsikt, uppenbarligen.
Beror väl på om det är en objektiv åsikt eller Ahlsells anställda som sitter här och har "privata" åsikter om Ahlsell på betald arbetstid?
 
Vad är en ”objektiv åsikt”?

Det handlar snarare om att avvikande åsikter tenderar att radras. Det är ju inte helt ovanligt med folk som skriver utifrån sin profession. Något som ofta ger ett intressant perspektiv.

Jag kan påpeka, jag om det gick någon förbi, att jag definitivt inte håller med honom. Men jag gillar inte att avvikande åsikter blockeras på forumet. Alla bör hålla med majoriteten.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte helt ovanligt med folk som skriver utifrån sin profession. Något som ofta ger ett intressant perspektiv.
Håller med, men om t.ex. Greger varmt rekommenderar Hultafors hammare för att de är så j-vla bra så är det så klart skillnad på om Greger är snickare eller anställd på Hultafors. Eller är det ointressant för dig?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag tycker att man ska vara öppen med vilka intressen man har i sådana fall. Men det kan man ju inte vara här.
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Men det kan man ju inte vara här.
Nä, förvisso har väl Ahlsell möjlighet att kommunicera officiellt här mejlledes genom forumledningen. Men håller med om det skulle vara intressant om Ahlsell själva kunde vara med i diskussionen. En av de mest episka trådarna här enligt min åsikt är när Adde Hodhod tilläts härja fritt i tråden om honom vs. Fuskbyggarna.
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Nä, förvisso har väl Ahlsell möjlighet att kommunicera officiellt här mejlledes genom forumledningen. Men håller med om det skulle vara intressant om Ahlsell själva kunde vara med i diskussionen. En av de mest episka trådarna här enligt min åsikt är när Adde Hodhod tilläts härja fritt i tråden om honom vs. Fuskbyggarna.
Mycket underhållande, men han stärkte kanske inte direkt sitt case.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Så när du anlitar en sån hantverkare som gör rätt, kommer du då ifrågarsätta varför timpenningen är så hög jämfört med andra?
Skillnaden är att timpenningen får man veta i förväg, materialpriset brukar man inte få veta i förväg utan man får bara höra "Du får materialet till 40% rabatt på listpriset". Då tror man ju (naivt?) att listpriset är att verkligen pris som prylarna kostar. Men när ett byggvaruhus säljer samma grejer 50% billigare än det så kallade listpriset så blir det vilseledande.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Ahlsells rabattsystem är obegripligt!

När det gäller att debitera kunder är kommunikation och gemensam syn på prissättningen en förutsättning för en nöjd kund.

Jag ser inga problem med att betala dubbla priset för första timmen på jobbet. Det täcker div administrationsjobb, restid mellan kunder mm.

Däremot har jag ingen som helst förståelse för materialpriser som skiljer sig väsentligt från det jag skulle kunna köpa in samma eller motsvarande saker för. Jag skulle reklamera jobbet som oproffessionellt utfört inköpsarbete.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.