77 653 läst · 799 svar
78k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Du är ett sånt föredöme.F frasen_36 skrev:
Istället för reservdunk har "vissa" en färddator som visar hur långt man kommer med kvarvarande drivmedel.
Istället för reservlampor och verktyg har "vissa" en modern bil med LED-belysning och garanti.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Istället för att stå där och byta lampa och sen köra vidare hem. Om man har ledljus så kan köra vidare direkt till verkstaden. Ja ledljus kan gå sönder.Nicke Nyfiken skrev:
Är det inte svårt att fylla tanken i gräsklippare, motorsåg mm med en färddator..?Nicke Nyfiken skrev:
Min bil har inte LED i hel/halvljus, och det hjälper inte med nån "garanti" om de slocknar i beckmörkret på en öde landsväg.
Då kan man snacka om "fara för familjen" om man inte kan byta lampan själv på några minuter.
Jag köper miljöbensin på 5-liters dunk till gräsklipparen. Den kör jag oftast på cykelns pakethållare eller i ena handen medans jag cyklar hem med den. Sällan i bilen.F frasen_36 skrev:Är det inte svårt att fylla tanken i gräsklippare, motorsåg mm med en färddator..?
Min bil har inte LED i hel/halvljus, och det hjälper inte med nån "garanti" om de slocknar i beckmörkret på en öde landsväg.
Då kan man snacka om "fara för familjen" om man inte kan byta lampan själv på några minuter.
Glödlampor byter jag parvis, den begagnade men fungerande landar i reservhjulsbaljan, i det fall det hjälper någon vid något tillfälle.
Motorsågen... robotklipparen ja till och med åkgräsklippare går på el hos mig.F frasen_36 skrev:Är det inte svårt att fylla tanken i gräsklippare, motorsåg mm med en färddator..?
Min bil har inte LED i hel/halvljus, och det hjälper inte med nån "garanti" om de slocknar i beckmörkret på en öde landsväg.
Då kan man snacka om "fara för familjen" om man inte kan byta lampan själv på några minuter.
En "billaddare" så kan man ladda batterierna från elbilen.
Underbart enligt mig.
Jag har ett förråd där jag förvarar dunken och motorsågen. På så vis har jag sluppit släpa runt på de saker jag inte använder för stunden, i 200000 mil som du har gjort.F frasen_36 skrev:Är det inte svårt att fylla tanken i gräsklippare, motorsåg mm med en färddator..?
Min bil har inte LED i hel/halvljus, och det hjälper inte med nån "garanti" om de slocknar i beckmörkret på en öde landsväg.
Då kan man snacka om "fara för familjen" om man inte kan byta lampan själv på några minuter.
Trist för dig att du aldrig kommer kunna ha en modern bil med LED-ljus på hel/halvljus, eftersom du måste kunna byta lampa på några minuter.
Ser inte riktigt faran om man är på just en "öde landsväg". Mycket värre på en trafikerad väg.
Alla bilar har dubbla hel/halvljuslampor just för att man ite ska behöva stanna på vägen för att göra ett byte. Är övertygad om att även din bil har det. Kolla så kanske du blir överraskad.
Det är klart att du inte ska "släpa runt" på saker du inte har användning för, det gör inte jag heller.Nicke Nyfiken skrev:Jag har ett förråd där jag förvarar dunken och motorsågen. På så vis har jag sluppit släpa runt på de saker jag inte använder för stunden, i 200000 mil som du har gjort.
Trist för dig att du aldrig kommer kunna ha en modern bil med LED-ljus på hel/halvljus, eftersom du måste kunna byta lampa på några minuter.
Ser inte riktigt faran om man är på just en "öde landsväg". Mycket värre på en trafikerad väg.
Alla bilar har dubbla hel/halvljuslampor just för att man ite ska behöva stanna på vägen för att göra ett byte. Är övertygad om att även din bil har det. Kolla så kanske du blir överraskad.
Du verkar inte så van, men när en strålkastarlampa gått sönder byter man båda. Detta för att få samma status på dem, vilket medför risken att den andra också kan gå. Fortsatt körning med ett ljus är därför en chansning. Innebär att jag inte "riskerar familjen" (som du raljerar om) och kör vidare med enbart ett halvljus särskilt om det t.ex är dåligt väglag. Lampan tar ju bara ca 3-4 min att byta.
Låter trevligt, men 38 mil orkar jag inte cykla längre. Jag spar aldrig utbytt lampa. Har alltid nya som reserv.ARJU skrev:Jag köper miljöbensin på 5-liters dunk till gräsklipparen. Den kör jag oftast på cykelns pakethållare eller i ena handen medans jag cyklar hem med den. Sällan i bilen.
Glödlampor byter jag parvis, den begagnade men fungerande landar i reservhjulsbaljan, i det fall det hjälper någon vid något tillfälle.
38 mil till närmaste bensinstation låter förvisso inte som en typisk elbilskund.F frasen_36 skrev:
Men det kanske borde det, finns det någon plats i Sverige som inte har ett eluttag på 38mil?
Det är du som hela tiden skriver "riskerar familjen". Jag har aldrig skrivit det.F frasen_36 skrev:Det är klart att du inte ska "släpa runt" på saker du inte har användning för, det gör inte jag heller.
Du verkar inte så van, men när en strålkastarlampa gått sönder byter man båda. Detta för att få samma status på dem, vilket medför risken att den andra också kan gå. Fortsatt körning med ett ljus är därför en chansning. Innebär att jag inte "riskerar familjen" (som du raljerar om) och kör vidare med enbart ett halvljus särskilt om det t.ex är dåligt väglag. Lampan tar ju bara ca 3-4 min att byta.
Jag skrev att åka omkring med 5 liter väldigt brandfarlig vätska inne i bilen till ingen som helst nytta är inget jag vill utsätta mig själv eller min familj för. Sedan är det DU som raljerat kring det.
Man kan åka omkring med en handgranat i bilen också om man känner för det. Det kommer antagligen inte hända något ändå. Men varför ta en ökad riskexponering när det inte finns någon anledning?
Hur ofta behöver du byta strålkastarlamporna på din bil? Det låter som ett ständigt återkommande problem för dig. Kör du omkring med halogen H4 eller?
Jag bytte bägge xenonlamporna (efter att en gått sönder) i mitten på 00-talet på en bil jag hade då. Sedan dess har jag aldrig haft någon strålkastarlampa som gått sönder på någon bil jag haft de senaste 15-20 åren.
Menar du på allvar att när en strålkastarlampa slocknar så kastar du dig på bromsen och springer ut och byter lampan direkt för att inte riskera att det blir helt mörkt om andra lampan också går sönder? Jag tror det är ett helt unik beteende i så fall.
Var har jag skrivit att jag "kastat mig på bromsen och springer ut"??Nicke Nyfiken skrev:Det är du som hela tiden skriver "riskerar familjen". Jag har aldrig skrivit det.
Jag skrev att åka omkring med 5 liter väldigt brandfarlig vätska inne i bilen till ingen som helst nytta är inget jag vill utsätta mig själv eller min familj för. Sedan är det DU som raljerat kring det.
Man kan åka omkring med en handgranat i bilen också om man känner för det. Det kommer antagligen inte hända något ändå. Men varför ta en ökad riskexponering när det inte finns någon anledning?
Hur ofta behöver du byta strålkastarlamporna på din bil? Det låter som ett ständigt återkommande problem för dig. Kör du omkring med halogen H4 eller?
Jag bytte bägge xenonlamporna (efter att en gått sönder) i mitten på 00-talet på en bil jag hade då. Sedan dess har jag aldrig haft någon strålkastarlampa som gått sönder på någon bil jag haft de senaste 15-20 åren.
Menar du på allvar att när en strålkastarlampa slocknar så kastar du dig på bromsen och springer ut och byter lampan direkt för att inte riskera att det blir helt mörkt om andra lampan också går sönder? Jag tror det är ett helt unik beteende i så fall.
Du är bara pinsam i din naivitet & enfald och jag har inte tid med dig längre.
Elbil är fn inte aktuellt för mig.ARJU skrev:
Är säkert ett mycket bra alternativ på kortare sträckor och istället för cykel, men jag känner inte för behöva ägna timmar åt att ladda på mina resor.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag visste faktiskt inte att ledljus var något att skryta över. Å andra sidan har jag vuxit ifrån skrytandet.Nicke Nyfiken skrev:Jag har ett förråd där jag förvarar dunken och motorsågen. På så vis har jag sluppit släpa runt på de saker jag inte använder för stunden, i 200000 mil som du har gjort.
Trist för dig att du aldrig kommer kunna ha en modern bil med LED-ljus på hel/halvljus, eftersom du måste kunna byta lampa på några minuter.
Ser inte riktigt faran om man är på just en "öde landsväg". Mycket värre på en trafikerad väg.
Alla bilar har dubbla hel/halvljuslampor just för att man ite ska behöva stanna på vägen för att göra ett byte. Är övertygad om att även din bil har det. Kolla så kanske du blir överraskad.
Men jag förstår att du tycker det är jobbigt att ha saker liggandes eftersom du tjatar om det väldigt ofta.
Jag antar att du inte har några säkringar som ligger och skräpar. Eftersom det är så sällan det går någon säkring.
Du säger att det är en chansning att köra vidare när en lampa har gått sönder, och du verkar inte vara den som chansar. Det ska helst vara både byxhängslen och livrem, i alla fall på vissa selektiva saker. Så det var ett rimligt antagande baserat på det du skrivit tidigare.F frasen_36 skrev:
Du har visst tid. Du har skrivit så tidigare också, men ändå fortsatt att svara.
Moderna bilar har LED-strålkastate, LED-matrix strålkastare. Att du uppfattar det som skryt beror enbart på att du aldrig haft en bil med den typen av strålkastare.Bananskalare skrev:Jag visste faktiskt inte att ledljus var något att skryta över. Å andra sidan har jag vuxit ifrån skrytandet.
Men jag förstår att du tycker det är jobbigt att ha saker liggandes eftersom du tjatar om det väldigt ofta.
Jag antar att du inte har några säkringar som ligger och skräpar. Eftersom det är så sällan det går någon säkring.
Varför skulle jag ha säkringar liggande i bilen? Ännu en gammal kvarleva från förr i tiden.
Min bil har inga utbytbara säkringar. Den har elektroniska säkringar som återställs automatiskt när överbelastningen försvinner.