Nicke Nyfiken
13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande, har servat min två gånger med alternativ vätska, visst de flaggar för att original har gått ut, men mobilitetsgarantin har gällt.
Båda gångerna hos just Din Bil.
De har kanske ändrat policy. Det var som sagt 6 eller kanse 7 år sedan.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Uttaget är byggt för att klara 16A kontinuerligt, oavsett vad som är anslutet.
När det är nytt
 
electroluxaren skrev:
När det är nytt
När är ett uttag inte nytt?
 
electroluxaren skrev:
När det är nytt
Jag monterar bara upp nya uttag.
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
När är ett uttag inte nytt?
När det är gammalt hur så?
 
A
useless useless skrev:
Jag monterar bara upp nya uttag.
lyxlirare
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
De har kanske ändrat policy. Det var som sagt 6 eller kanse 7 år sedan.
Detta var 2020 samt 2021, borde varit 2022 med men jag tog första servicepapper jag hittade i bilen =)
 
F frasen_36 skrev:
Som jag skrev, dunken som inte är i vägen, finns med bl.a för andra ändamål och har använts för sådana som du som "trott" att de minsann visste och kunde... Likadant med verktyg. Jag har verktygslåda med som använts många gånger när jag hjälpt andra som inte har något användbart verktyg med sig. I förrgår bytte jag t.ex. tändspole på en åkgräsklippare hos en bekant.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/reservdunken-ratas-av-svenskarna/
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]
De va ju tur att varningstriangeln var poppis... Den måste man ha i bilen. Annars blir en anmärkning på besiktningen.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
De va ju tur att varningstriangeln var poppis... Den måste man ha i bilen. Annars blir en anmärkning på besiktningen.
Det är nog för att typ "vissa" inte ska "riskera säkerheten på sin familj" om man får motorstopp efter vägen...
 
Redigerat:
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
osnyggt av fastighetsägaren.
Fast det lär nog dröja innan det blir några fysiska skador på schukokontakten
Ljusbågen uppstår i huvudsak vid kontaktstiftets ände som inte används vid elöverföringen.
Dessutom är det växelström, dvs den slocknar troligen inom 10 millisekunder.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
Det är nog för att man inte ska "riskera säkerheten på sin familj" om man får motorstopp efter vägen...
"Vissa" tycker säkert att det är viktigare med reservdunk än varningstriangel.

7% åker fortfarande omkring med reservdunk. :crysmile:
 
Redigerat:
Jag har använt reservdunk en gång! Det var någon som stod utanför vårt hus och fick inte igång sin scooter, erbjöd dem soppan som stod i reservdunken i garaget. Dunken? Den fick jag av en kille jag skjutsade till en mack för att hämta soppa då han kört soppatorsk på sin motorcykel ;)
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Eller så har man en riktig bil..
Håller med
En röd bil drar släp med gul grävmaskin på landsväg, vindkraftverk i bakgrunden, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
F
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
"Vissa" tycker säkert att det är viktigare med reservdunk än varningstriangel.

7% åker fortfarande omkring med reservdunk. :crysmile:
Så kan det säkert vara med "vissa"..
Själv har jag båda, dessutom verktygslåda, reservlampor mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.