Maria T
yonna yonna skrev:
Hotellet öppnades 4 juni. Första hotellgästen kom i natt :cool:.[bild]
Helt nära där jag bor finns ett hotell mest avsett för att inhysa arbetskraft från andra orter, men också de som ska ställa ut på Stockholmsmässan och kanske inte vill pröjsa innerstadspriser en hel vecka. Hotellet heter nåt med "Longstay" - du kanske ska göra en yttepytteskylt till dina gäster att de är välkomna att bo där länge :love:
 
  • Haha
KnockOnWood
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Helt nära där jag bor finns ett hotell mest avsett för att inhysa arbetskraft från andra orter, men också de som ska ställa ut på Stockholmsmässan och kanske inte vill pröjsa innerstadspriser en hel vecka. Hotellet heter nåt med "Longstay" - du kanske ska göra en yttepytteskylt till dina gäster att de är välkomna att bo där länge :love:
Nja. Vänder mig nog snarare till närboende i området, främst den övergivna kohagen som snabbt förslyas. Men jag ska fundera på det där med skylten ... ska diskutera detta med snickeriet i byn - gubbadagiset som tillverkar "vadsomhelst" på beställning och som jobbar ideellt för att få in slantar till driften av vårt fantastiska segelfartyg.
Lite OT: jag har också beställt fladdermusholk för vintertillverkning. Men det blir också fler hotell då kvalitet och inredning tycks vara av högsta klass.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
yonna yonna skrev:
Nja. Vänder mig nog snarare till närboende i området, främst den övergivna kohagen som snabbt förslyas. Men jag ska fundera på det där med skylten ... ska diskutera detta med snickeriet i byn - gubbadagiset som tillverkar "vadsomhelst" på beställning och som jobbar ideellt för att få in slantar till driften av vårt fantastiska segelfartyg.
Lite OT: jag har också beställt fladdermusholk för vintertillverkning. Men det blir också fler hotell då kvalitet och inredning tycks vara av högsta klass.
Jag menade såklart att dina insekter skulle stanna länge ;)
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
Maria T
yonna yonna skrev:
Nja. Vänder mig nog snarare till närboende i området, främst den övergivna kohagen som snabbt förslyas. Men jag ska fundera på det där med skylten ... ska diskutera detta med snickeriet i byn - gubbadagiset som tillverkar "vadsomhelst" på beställning och som jobbar ideellt för att få in slantar till driften av vårt fantastiska segelfartyg.
Lite OT: jag har också beställt fladdermusholk för vintertillverkning. Men det blir också fler hotell då kvalitet och inredning tycks vara av högsta klass.
Holken är jättefin, ser ut att vara toppenkvalitet!
 
Redigerat:
Träplanka med många borrhål i olika storlekar, möjlig insektshotell, bakgrund suddig natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en hyresgäst idag - och just nu en vid incheckningen :heart: (man anar den randiga rumpan i andra hålet nerifrån)
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Holken är jättefin, ser ut att vara toppenkvalitet!
Tung. Massiv ek.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Åsa Lund
yonna yonna skrev:
[bild] Ytterligare en hyresgäst idag - och just nu en vid incheckningen :heart: (man anar den randiga rumpan i andra hålet nerifrån)
Jättefint hotell! Vad är det för diameter på hålen?
 
Jonas Persson
Så här skriver Råd och Rön i senaste numret.
Svensk text om biodling, rödmurarbi, hålens storlek, och vildbinas preferenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
EvaMLin
Fick påhälsning av denna krabat idag. Nån som vet vilken art?
En fjärilslarv kryper på grått trä. Textur. Naturlig bakgrund. Hårig liten insekt. Utomhusmakrofotografering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
EvaMLin
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kan det vara en vinbärsfuks?

[länk]

Längst ner finns en bild på larven.

Ja men titta! Tack så hjärtligt! :D
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad är det för diameter på hålen?
De största hålen ca 8 mm. Det finns fin beskrivning på nätet.

Just nu håller den 4:e hyresgästen på att stänga dörren :heart:. Det är bara de största rummen som har tagits ibruk än så länge.

Det finns ett otroligt trevligt och kärleksfullt engelskt program på TV4 som jag kan rekommendera:
Min trädgårds vilda bin
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
En svalkande dusch i värmen.
En färggrann papegoja med utbredda vingar visar blöta fjädrar i solljus, sittandes på en träpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en papegoja med gröna, gula och röda fjädrar och en skarp blick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgglad papegoja blöt, sitter på gren, omgiven av gröna blad, galler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
En mullvad fångad i mullvadsfälla vid hål i jord med gräs runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett före detta djur. :) Och gladan får frukost i morgon.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ungfågel gömd bland löv och gräs, svart fjäderdräkt, synlig genom gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna lever, turligt nog. Två meter från sorken ovan sitter en koltrastunge som rymt från sitt bo och gömmer sig under en lavendel. De har haft bo i en grenhög som jag byggt just för det biologiska mångfalden. Har faktiskt flera grenhögar och förra året byggde koltrasten bo i en hög på baksidan och i år på framsidan. Och eftersom jag inte har några katter så kommer säkert ungen att bli matad av föräldrarna och klara sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.