A atomlab skrev:
Gjöt fösta trappsteget för några dag sedan och idag fick det komma på plats. Skönt med maskiner och verktyg
Det blev ett lyft av dubbel bemärkelse! (y)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Bauhaus hade slut på utspädd saltsyra och Beijer tog inte 59 utan 119 för samma produkt så vägrade köpa förra veckan. Köpte Acid Clean igår (löser det ev sista gula som inget annat biter på på fälgar till bilen) och stod att den också funkar till att lösa kalk. Muggen som var ganska svart i kröken blev helt ren.

Och bytte två uttag av fyra på fasaden. Haft de på ToDo-list sedan 2015 men mer aktuellt efter att jag målade huset förra sommaren. Snabb sak men måste målas bakom så fick bli två idag och inte allihopa.

Och mördat ett myrbo med hästmyror i murkna stockar lite för nära huset. De tog sig ut på gräsmattan för att dö myr-stackarna såg jag nyss.


Vit elektrisk skåp på yttervägg med antenner, kabel och svart liten låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten, gammal utomhus eluttag på en grå trävägg; locket hänger löst; behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbel utomhusuttag med lock, rött kabel inkopplat, monterat på en grå texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller dunk märkt "ACID CLEAN GEL" framför en toalett. Städning eller underhåll antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En glas skål med smutsigt vatten och skräp, belyst av solen, skuggor, på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit bakgrund med skugga, genomskinlig bubbla på ytan, möjligen tvål eller gel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
Tanken var att plåttaket skulle på i våras, men av olika anledningar så blir det att svettas i sommarvärmen istället. Skönt att jag har min wirekran i alla fall så jag slipper dra upp dom för hand. :cool:

 
  • Gilla
fredand44 och 6 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Räcket hamnar bara tre decimeter upp så det hjälper föga.
Räcket hamnar väl på den höjd du beslutar att det ska hamna på? Jag håller med @mexitegel, sätt dit ett räcke!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Räcket hamnar väl på den höjd du beslutar att det ska hamna på? Jag håller med @mexitegel, sätt dit ett räcke!
Har man inga fler spiror så kommer man inge högre vare sig man vill eller inte.
 
Vp-kärl för köldbärarvätska har gurglat ett tag och nivån sjunkit rejält. Frugan sa till - igen och i morse ringde jag röris. Blev oerhört förvånad när han
a) svarar direkt
b) kommer inom fem minuter
c) kollar systemet, fyller på och lämnar kvar lite sprit :)
Frågar vad jag ska swisha och han tvekade lite och tyckte inte det var nåt, men fikapengar kunde vara bra, en hundring var till honom och lärlingen. Alltid bra att ha goda relationer. (Och jag vet, att fylla på vätska krävs inte så mycket för…)
 
  • En genomskinlig glasflaska märkt "Loch Avon", handhållet, bredvid en vit behållare och fluffig textil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fredand44 och 3 till
  • Laddar…
Tröttnade på att virkeshögen aldrig gick att hitta något i. Och Amazon tyckte jag skulle ha dessa "hyllor" i stället.

Från detta
En verkstadsinredning med träpaneler, verktyg, cykel och konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till det här
Träpaneler och hyllor i en verkstad med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage med virkeshyllor, gräsklippare, cykel, verktyg och spånplatta mot träväggar och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Tröttnade på att virkeshögen aldrig gick att hitta något i. Och Amazon tyckte jag skulle ha dessa "hyllor" i stället.

Från detta
[bild]

Till det här
[bild]
[bild]
länk till hyllorna? :geek:
 
richardtenggren
Jag han med lite småfix idag, först ut var åtdragning av Yale Doorman då dörren torkat…
Sen så har jag har en provisorisk lösning på vatten i garaget, tills vi ska renovera det:)
Väggmonterad rörmokarinstallation med kopparledningar och en dubbeluttagsventil, potentiellt för trädgårdsbevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt annat än vackert, men två rörstöd på plats! :)
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Spridaren gav upp i våras och ställdes åt sidan. Tog isär och rengjorde och upptäcker att genomgående axel ärgat/rostat vid hjultappen. Sågade bort och delade på axeln och skarvade med en trälist, 12x12 mm. Tja, den rullar runt men är inte testad med gödsel. Det karaktäristiska knäpper från hjulen hörs inte heller. Vänster hjul låser inte riktigt så jag tryckte i lite superlim :)
Säker bättre att skaffa ny…
 
  • Metallstång, tejpad över träbit, monterad med skruv, ligger på plastback, bredvid stege, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg på smutsigt golv: måttband, filer, metallstång, reflektion, borttagen tejpbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Driftsatte min frikyleanläggning igår, tänkte att den elektriska inkopplingen är väl en baggis men efter att ha läst scheman på de olika enheterna ett antal gånger kallade jag in kavalleriet, dvs min elkompis.
De första två konvektorerna gick bra, men den tredje råkade han kasta om två trådar så det small lite, och både glassäkringen på kretskortet och 6A-säkringen i centralen gick...

Väldigt svårt att läsa siffrorna på den 8-trådiga kabeln mellan styrenhet och konvektor så det var antagligen där det gick fel. Alla trådar är vita med svårlästa små röda siffror tryckta, inte optimalt.
Bild på konvektorn med plint och relä.

Orientering upp och ned, elskåp öppet, kablar, teknisk etikett, inomhus synlig genom öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Styrenheten

Termostat på vägg, regleringsknapp, temperaturinställningar, dekorativ tapet, inomhus, vitt, strömbrytare, kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hursomhelst, drygt 25 grader ute och betydligt svalare i bottenvåningen där två konvektorer sitter och jobbar, övervåningen där jag sitter nu är väldigt mycket varmare och den tillfälligt haltande konvektorn har jag 3 meter ifrån mig...

Mätte igår kväll, 22 grader in i konvektorn, 10 grader ut. Funktionen är ännu inte optimal då de saknar höljen som jag håller på att bygga då originalen inte dög åt min kära hustru.
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
tommib
Byggt om bevattningen lite. Hade tidigare en billig dum bevattningsdator från Hornbach på framsidan. När den skulle monteras i år gick den sönder i en liten adapter. Visst hade man kunnat fixa en ny men nu fick jag istället tummen ur och ordnade så att framsidans bevattning styrs från samma dator som resten av trädgården på baksidan.

Kabeln för att ordna detta var redan köpt för två år sedan, den har legat till sig lite och mognat :) Igår drog jag i en kraftigare draglina och monterade ventilen, idag drog jag i kabeln och kopplade in allt.

Ventilen sitter alltså i krypgrunden och styr hela utkastaren på framsidan. Den är endast till för bevattning, det finns en blandare med slang två meter till vänster om den i garaget för andra ändamål.
VVS-installation och elledningar mot en betongvägg under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörmokeriet vinner inga priser direkt. Skulle väl kapat rörstumpen lite men den var inte så fasligt mycket för lång och röravskäraren låg ju uppe i huset...
Ventilen styrs med 24 V så ingen fara med elinstallationen heller. Ska dock göra om den vid tillfälle. Någon gång. Det tar emot rätt mycket också att använda gulgrön som common. Ska nog dra en krympslang på den vid tillfälle.

Kabeln genomdragen till friggan. Gulröret innehåller nu en EKKJ 4x2,5/2,5, tre Cat5e nätverkskablar och denna 8G1,5 kabel. Nu är det nog fullt.
Trädgårdsredskap, sladdvinda och oordnat rosa och svart kabeltrassel på stenig mark vid träskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen på sikt är att flytta in bevattningsdatorn i huset för att det ska vara smidigare att styra den. I samband med det byter jag nog också ut den rätt billiga men förvånansvärt kompetenta Hunterdatorn till en OpenSprinkler.
 
Redigerat:
  • Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
Byggt om el centralen. Började bli trångt i toppen med enstegs plint, samt ett antal noll och jord block i överkant.
Har bytt ut till 3 stegs nivåplint, med jordning i din skena samt överbryggning på nollan i plintarna. Extremt plats besparande. Flytta runt aktorer allmän uppstädning . Idag skall belysnings styrningen på nybyggda planet driftsättas.
Elskåp med kablar, reläer, säkringar och verktyg. Teknisk installation med nätverks- och elektrikutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Diskod och 9 till
  • Laddar…
Gjort klart med rör och dosor i källarrummet där jag rev ut det utreglade. Idag körde muraren igång och putsar väggarna.
 
  • Ojämn betongvägg, exponerade tegelstenar, golvplattor, en ljuskälla, mörkt rum, rör längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.