Hej!
Har nyligen flyttat in i nytt hus och satte ganska direkt i
gång med att förvandla det gamla stallet till min nya verkstad. Har haft en möbelverkstad på annan ort under några år men ska nu flytta med mig hela schabraket. Andra hyreskontraktet löper ut sista Augusti så ingen tid att vila på hanen. Visar lite bilder på vart jag började, vart jag har kommit, och en ofärdig och slät bild om vart jag är påväg. Kritik till vad jag gör och ideér på vad ni själva hade gjort välkomnar jag med öppna armar.
Här ovan började allt. Sprucket, ojämnt och poröst golv.
Här är jag efter tre dagar med bilning och oräkneliga bortburna bumlingar senare.
Tanken är att ta mig 300mm under färdig golvyta, jämna ut med makadam, 200mm isolering och 70-100 mm gjuten platta. Hur gör jag ut mot kanterna? Är det dödsviktigt att få isoleringen hela vägen ut till väggen? Kan inte direkt lyfta bort stenarna som huset står på Plocka bort en meter i taget och fylla med bruk? Känns som orimligt arbete. Krafsa i cellplasten så den omfamnar stenarna längst ut? Man får dumförklara mig om man kommer med en bra ide själv
Har en splitter ny luft/vatten värmepump som nyligen ersatte en oljepanna i bostadshuset på 78kvm. Den är dimensionerad till 250kvm så är sugen på att lägga slingor i golvet. Många som har hälsat på har förespråkat att jag istället ska sätta in en luft/luft? Tänker att jag även kommer att ha en mindre kamin i det lilla utrymmet som drivs med spillvirke/spån från verkstaden.
Hit är jag påväg. Platta ute i maskinparken. Någon sorts trägolv i bänkverkstaden. Väggarna lerklinar jag över både trä och stenväggarna, tanken är att göra det i fack likt bilden ovan. Dels för att det känns lättare att putsa upp fack än hela de stora väggarna, dels för att underlätta infästningar av inredning o dylikt, och för underhållet, skulle puts släppa o ha sig är det lättare att fixa till det fack för fack. Sen tror jag att det kommer se väldigt trevligt ut med.
Här står jag nu, ris eller ros?
gång med att förvandla det gamla stallet till min nya verkstad. Har haft en möbelverkstad på annan ort under några år men ska nu flytta med mig hela schabraket. Andra hyreskontraktet löper ut sista Augusti så ingen tid att vila på hanen. Visar lite bilder på vart jag började, vart jag har kommit, och en ofärdig och slät bild om vart jag är påväg. Kritik till vad jag gör och ideér på vad ni själva hade gjort välkomnar jag med öppna armar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är jag efter tre dagar med bilning och oräkneliga bortburna bumlingar senare.
Tanken är att ta mig 300mm under färdig golvyta, jämna ut med makadam, 200mm isolering och 70-100 mm gjuten platta. Hur gör jag ut mot kanterna? Är det dödsviktigt att få isoleringen hela vägen ut till väggen? Kan inte direkt lyfta bort stenarna som huset står på Plocka bort en meter i taget och fylla med bruk? Känns som orimligt arbete. Krafsa i cellplasten så den omfamnar stenarna längst ut? Man får dumförklara mig om man kommer med en bra ide själv
Har en splitter ny luft/vatten värmepump som nyligen ersatte en oljepanna i bostadshuset på 78kvm. Den är dimensionerad till 250kvm så är sugen på att lägga slingor i golvet. Många som har hälsat på har förespråkat att jag istället ska sätta in en luft/luft? Tänker att jag även kommer att ha en mindre kamin i det lilla utrymmet som drivs med spillvirke/spån från verkstaden.
Logga in
Skapa konto
Hit är jag påväg. Platta ute i maskinparken. Någon sorts trägolv i bänkverkstaden. Väggarna lerklinar jag över både trä och stenväggarna, tanken är att göra det i fack likt bilden ovan. Dels för att det känns lättare att putsa upp fack än hela de stora väggarna, dels för att underlätta infästningar av inredning o dylikt, och för underhållet, skulle puts släppa o ha sig är det lättare att fixa till det fack för fack. Sen tror jag att det kommer se väldigt trevligt ut med.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 578 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 578 inlägg
Spännande bygge!
Luft/luft i ett snickeri kan väl störa fuktkvoten i virke mer än en ljummen platta, såvitt jag har förstått. Slangen är åtminstone förhållandevis billig, synd att inte gjuta in.
Luft/luft i ett snickeri kan väl störa fuktkvoten i virke mer än en ljummen platta, såvitt jag har förstått. Slangen är åtminstone förhållandevis billig, synd att inte gjuta in.
Det har du ju faktiskt helt rätt i. Hoppas på att kunna köra mycket på kaminen, generar ju väldigt torr värme.Karrock skrev:
En stor oisolerad vind ovanför verkstaden med, där tänkte jag isolera golvet ner mot verkstaden med. Så i all akt och mening taket från verkstaden. Men innertaket där är fint och känns smidigare och lättare att göra det ovanifrån. Så ”cellen” där klimatet ska kontrolleras blir ju inte så djuriskt stort.
Fäst cellplasten med fogskum längs stenarna under väggen. Kanske?B Borg.Möbel skrev:Hej!
[bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
[bild]
Att inte lägga ner golvslingor när man gör gjuten platta är tjänstefel. Du kommer ångra dig. Sen om du använder den direkt eller inte spelar mindre roll. Men med den nya värmepumpen känns det ju jävligt onödigt och småkasst med en luftluft. Skulle haft grundvärme i golvet och sen kaminen att toppa upp med.
Isoleringen i golvet ut mot kanterna tror jag inte e så viktigt. Gör så gott du kan. Är ju trots allt en verkstad/snickeri. Värmeförlusterna blir nog inte överdrivna heller.
Isoleringen i golvet ut mot kanterna tror jag inte e så viktigt. Gör så gott du kan. Är ju trots allt en verkstad/snickeri. Värmeförlusterna blir nog inte överdrivna heller.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
instämmer, lägg ner golvvärme så kan du koppla in det senare.O Octavianus skrev:Att inte lägga ner golvslingor när man gör gjuten platta är tjänstefel. Du kommer ångra dig. Sen om du använder den direkt eller inte spelar mindre roll. Men med den nya värmepumpen känns det ju jävligt onödigt och småkasst med en luftluft. Skulle haft grundvärme i golvet och sen kaminen att toppa upp med.
Perfekt! Precis det jag ville höra! Kommer gjuta in slingorna, sen är nog inte prion att koppla in det direkt. Är en hel del saker som kommer kosta i det här projektet och när det kommer till den här golvvärmen så är väll installationen av en fackman det som får det att sticka iväg? Slingorna i sig är ju nästan ingen kostnad i det hela.O Octavianus skrev:Att inte lägga ner golvslingor när man gör gjuten platta är tjänstefel. Du kommer ångra dig. Sen om du använder den direkt eller inte spelar mindre roll. Men med den nya värmepumpen känns det ju jävligt onödigt och småkasst med en luftluft. Skulle haft grundvärme i golvet och sen kaminen att toppa upp med.
HejB Borg.Möbel skrev:Hej!
[bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
[bild]
Har gjort samma som du I mitt stall.bilade för hand men jobbigt, hyrde en minigrävare med bilnings hammare på och slog loss betong. Sedan en bobcat och gräva ut med.
Du spar mycket tid på det.
Jag grävde ut 300 m2.
Golvvärme och värmepump.
Ångrar mig inte.
Det blev jätte bra när det blev klart
Nu ska det inredas till utställning/ museum.
Jag grävde ner 80 cm närmast väggen där stenar låg lade jag frigolit så nära som möjligt
Jag byggde senare upp ny innervägg med leca block för att få jämn vägg.
Blanda eps betong och lägg som i en rasvinkel ut från Stenfoten, så gjorde jag i mitt gamla hus. Blev ju lite tunnare betong där, men tänker att där kanske belastningen inte är så stor på golvet. Bifogar bild.
Sett att andra tagit in firmor som sprut isolerar med typ fogskum mot stenfoten. Känns smart, dock vet jag inte hur prisbilden ser ut.
Sett att andra tagit in firmor som sprut isolerar med typ fogskum mot stenfoten. Känns smart, dock vet jag inte hur prisbilden ser ut.
Hej! Har liknande möbelverkstadsplaner i vårt gamla stall. Hur går det för dig?
Vad kul! Endast planer eller du är igång med det?T tegelsnickarn skrev:
Jag är färdig med det stora utrymmet. Eller jag är opererbar där är nog mer korrekt. Tanken är att det utrymmet bara ska vara maskinpark och det lilla bänkverkstad, just nu huserar det utrymmet båda. Började knacka ner puts och gräva ut golvet i det lilla utrymmet häromdagen så kul att du väckte liv i tråden just nu igen!
Har du några frågor till ditt eget bygge som jag kanske har krigat med redan?
Vad kul att du kan använda ytan nu! allt går med många timmars kvällsarbeteB Borg.Möbel skrev:Vad kul! Endast planer eller du är igång med det?
Jag är färdig med det stora utrymmet. Eller jag är opererbar där är nog mer korrekt. Tanken är att det utrymmet bara ska vara maskinpark och det lilla bänkverkstad, just nu huserar det utrymmet båda. Började knacka ner puts och gräva ut golvet i det lilla utrymmet häromdagen så kul att du väckte liv i tråden just nu igen!
Har du några frågor till ditt eget bygge som jag kanske har krigat med redan?
Jag är i uppstartsfas/planering. jag har nu en verkstad i vår villa men ska inom 5 år flytta verkstaden till gården. barnen behöver bli stora först....
Nu är det mycket tankar som snurrar kring 1 eller 2 plan. hur mycket isolering. val av platta..... så verkligen i första fasen. men tagit ett mentalt beslut att köra på. tidigare har processen varit huruvida detta ska ske eller inte.
Har bara stommen nu med gles ytterpanel. 11,5 x 6,5 meter yttermått. finns ett tak på 2,5 meter från grusbädden ( i stalldelen är det ett uppreglat oisolerat golv.).
Så det är väldigt mycket till en fungerande verkstad..... men ska försöka såga virke från egen skog och tanken är att isolera väggarna med sågspån. sedan luft/luft eller luft/vatten (ev. golvvärme i plattan).
har dålig koll på kostnader så ska börja titta efter grova uppskattningar för de stora kostnaderna.
Liknande trådar
-
Byta från stickpropp till fast installation
El -
Så ställer du rätta frågorna till solcellsleverantören – en guide från offert till efterkontroll
Artikelkommentarer -
Behövs kopplingsdosa eller kan man dra ledare från vägguttag till vägguttag istället?
El -
Installations kabel från elskåp till elcentral
El -
Inställning av till-/frånluftdon
Ventilation