Melkersjo Melkersjo skrev:
Det är en ganska smal borr, typ precis så att jag får i rörspetsen. Jag körde med de minsta för det var enklare och lättare att gräva med. Moränen och kalklagret skrattar dock åt vilken borr jag än använder.
Ja om det smala borret vilket jag antar är 75 mm inte gör jobbet vet jag inte riktigt, något ännu smalare lerborr eller liknande? Inte lätt att slå på det djupet heller. Några andrs här i tråden har kämpat på i lera. Kanske kan komma med input/tips:)
 
K killernils skrev:
Är tacksam för all hjälp och input :)
Förstår stt jag väljer själv i slutändan såklart!
Jag har en lånad trefaspump idag, och tänkte inskaffa en enfas, tex från rinkaby. Vad jag inte blir klok på är vad pumparna måste ha för minimumflöde för att fungera, känns som det sällan är specat?
Antar att om jag stryper trycksidan för mycket så ger pumpen till sist upp?
Det går nog att räkna ut eftersom begränsningen blir temperaturen i pumphuset. Om man räknar på maximala pumpförluster, alltså hela elmotorns effekt blir till värme i pumphuset så kan du räkna ut hur många liter säg 1500 w värmer 50 grader på en minut. Och då vet du vilket flöde du bör ha. Men man kan säga att du kan köra väldigt låga flöden innan pumpen går sönder.
En vanlig jetpump har ett inbyggt minflöde eftersom den bygger på ejektorverkan men om man stänger på trycksidan så cirkulerar pumphusets volym.
Med en flödescontroller så kan du aldrig köra så låga flöden så att pumpen går sönder för då kommer pumpen att stanna ibland.
 
  • Gilla
killernils
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Nu har jag provat att borra på annan tomt/plats. Funnits rörspetsbrunn sedan innan på tomten men vill förnya, då uttaget inte är det bästa. Efter att ha borrat ner till 4,5-5 meter är konsistensen på materialet en sörja som påminner om lera. Skakar man till det påminner det potatismjöl i kosistesen. Håller vatten väldigt bra med tanke på att det är en kruka med håll i:/ Antar att det är silt. Ser ut som att vattenytan är på ca 4,5 m iallafall. Om några dagar ska vi prova att spola ner en pemsil. Hoppas det går bra. Finns det någon gräns för hur djupt man kan spola dem månntro. För vi tror att vi behöver komma ner en bra bit till under detta lagret.
Teoretiskt kan du spola hur djupt som helst så länge vattenspegeln inte är längre ner än 8 ish meter.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Teoretiskt kan du spola hur djupt som helst så länge vattenspegeln inte är längre ner än 8 ish meter.
Vattenspegeln är på ca 4,5m tänker vi behöver hitta ett vattenförande lager bara:) som sagt funnits rörspets sedan innan. 20 år sedan vi slog ner den. Vill minnas att den är ca 9 meter ner. Nu vill vi nog prova lite längre ner kanske ner mot 10m eller ännu längre för att förbättra uttagsmöjligheten.
 
Melkersjo Melkersjo skrev:
Tjena allihop!

Någon som har ett bra tips på hur man tar sig genom kalklager/morän? Det är som betong här i Viby utanför Kristianstad. Jag stöter på det på ca 4m djup, sen går inte skurupsborren mer. Tyvärr ligger detta på hela min tomt, har provat flera ställen nu och just nu kör jag där han med slagrutan pekade ut. Grannen hade ca 20cm av detta innan han kom ner men sen höll han också på att hacka i över två månader.
Kan kanske bli svårt utan stora maskiner. Bonderöven borrade ner i kalk för några säsonger sen men då hade han hjälp av maskiner. Principen byggde på att hissa och släppa ner ett tungt rör har jag för mig, så krossade de sig ner i kalklagret.
Utan stora maskiner kan man kanske förlänga borr eller mejsel till en slagborr, men vet inte hur mycket energi man förlorar på 4m. Beror givetvis på vad man förlänger med. Det är nog nåt jag hade testat iaf.
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Vattenspegeln är på ca 4,5m tänker vi behöver hitta ett vattenförande lager bara:) som sagt funnits rörspets sedan innan. 20 år sedan vi slog ner den. Vill minnas att den är ca 9 meter ner. Nu vill vi nog prova lite längre ner kanske ner mot 10m eller ännu längre för att förbättra uttagsmöjligheten.
Det är bra att man ser vilka fraktioner man spolar upp så att man kan se eventuella förändringar och därigenom försöka lägga silen i det grövsta lagret.
 
Jag bor på den lilla röda pricken. Såklart mellan allt som verkar bra.... fyfan
Ska jag ge upp gräsmattehobbyn? Jag har en granne som tänkte gräva brunn gratis åt mig. Fick reda på rörspetsbrunn men nu vet jag inte ens om det är värt det..

Ska tilläggas att grannen bredvid mig har brunn nästan 5m för vatten, grannen på andra sidan gatan har brunn också (nära ån). Han behövde komma ner 4m. Helt omöjligt verkar det ju inte?

Tips på vilket av dessa 2 alternativ jag borde göra. Ska jag kanske testborra först innan man gräver brunn?
Brunnen ska endast användas till bevattningssystem.

Tack!
 
  • Karta som visar grundvattenkapacitet i jordlager och berggrund med färgkoder och förklaring i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnupdate hos mina föräldrar. Är nere på 5.5 meter med jordborr dia 105 direkt i röret samt kiespump med tillförd vatten. Är ett jävla jobb då vi står i en brant slänt (de bor på en grusås), var tvungen att bygga en provisorisk trapp för att ens ta oss ner. Men vinner säkert 3 meter från att stå där istället för uppe vid trädgården där det är platt.
Men jag måste inse att det krävs ett bygge av tripod snart, bara att stå i slänten tar död på en så hålla på med en kiespump och en jordborr på 6 meter är självmord :)
Ska ta lite bilder nästan gång.

Fraktionerna är typ 1-10mm med inslag av <1mm fraktioner. Ibland kommer man inte en cm med jordborren de bara hasar, då drar man lite med kiespump och får upp de större stenarna sen så går det borra igen. Så får man hålla på.
Viktigt att inte dra upp kolven förbi öppningen på sidan av kiespump i den här fraktionen utan grundvatten . Har hänt några gånger att de har spottat ut grus från sidan som lägger sig mellan kiespump och brunnsröret och kilar fast. Vi har lyckats fått loss det men har beställt en 90mm kiespump för att gå över till den med mer mellanrum.
 
  • Gilla
Alle93 och 1 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag bor på den lilla röda pricken. Såklart mellan allt som verkar bra.... fyfan
Ska jag ge upp gräsmattehobbyn? Jag har en granne som tänkte gräva brunn gratis åt mig. Fick reda på rörspetsbrunn men nu vet jag inte ens om det är värt det..

Ska tilläggas att grannen bredvid mig har brunn nästan 5m för vatten, grannen på andra sidan gatan har brunn också (nära ån). Han behövde komma ner 4m. Helt omöjligt verkar det ju inte?

Tips på vilket av dessa 2 alternativ jag borde göra. Ska jag kanske testborra först innan man gräver brunn?
Brunnen ska endast användas till bevattningssystem.

Tack!
Jag skulle testa, kartorna är ju inte helt på pricken heller. Mindre än 1 l/s behöver ju inte vara dåligt. Låt säga 0.5l/s (30 l/min) kör du ju lätt en MP rotator zon på.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle testa, kartorna är ju inte helt på pricken heller. Mindre än 1 l/s behöver ju inte vara dåligt. Låt säga 0.5l/s (30 l/min) kör du ju lätt en MP rotator zon på.
sant. tänkte inte på att man måste räkna så! Nu blev jag lite glad igen :) Ska man ändå köra brunn eller rör med någon 1000l tank i reserv som man fyller? Visst nu får jag jobbet gratis men samtidigt är syftet enbart bevattning.

Jag har inte heller problem i att värsta scenario vattna halva gräsmattan ena dagen och andra halvan den andra. Vi pratar om en yta på 330m2 som ska vattnas.
 
M Mardigan skrev:
Det är bra att man ser vilka fraktioner man spolar upp så att man kan se eventuella förändringar och därigenom försöka lägga silen i det grövsta lagret.
Ja precis. Lite dumt att vi har 3 m, 160 foderrör i backen bara tillför ju inget direkt om vi ska spola ner. Velat lite fram och tillbaka hur vi skulle gå tillväga.

Om vi inte hittar bättre vattenförande lager får det blir mer än en kanske. Hur var det nu hur många har du parallellkopplat? Fördel eller nackdel med för för lång för stor slitsad del? Vaf är lagom? 2- 3 meter?
 
Z Zlatje skrev:
Jag bor på den lilla röda pricken. Såklart mellan allt som verkar bra.... fyfan
Ska jag ge upp gräsmattehobbyn? Jag har en granne som tänkte gräva brunn gratis åt mig. Fick reda på rörspetsbrunn men nu vet jag inte ens om det är värt det..

Ska tilläggas att grannen bredvid mig har brunn nästan 5m för vatten, grannen på andra sidan gatan har brunn också (nära ån). Han behövde komma ner 4m. Helt omöjligt verkar det ju inte?

Tips på vilket av dessa 2 alternativ jag borde göra. Ska jag kanske testborra först innan man gräver brunn?
Brunnen ska endast användas till bevattningssystem.

Tack!
Jag har de sämsta förutsättningarna enligt sgu men får ändå ut tillräckligt för mitt behov även om jag hade önskat mer. Bättre än det kommunala iallafall så kört är det inte. Provborra tycker jag du ska göra
 
  • Älska
Zlatje
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Kan kanske bli svårt utan stora maskiner. Bonderöven borrade ner i kalk för några säsonger sen men då hade han hjälp av maskiner. Principen byggde på att hissa och släppa ner ett tungt rör har jag för mig, så krossade de sig ner i kalklagret.
Utan stora maskiner kan man kanske förlänga borr eller mejsel till en slagborr, men vet inte hur mycket energi man förlorar på 4m. Beror givetvis på vad man förlänger med. Det är nog nåt jag hade testat iaf.
M Mardigan skrev:
Kan kanske bli svårt utan stora maskiner. Bonderöven borrade ner i kalk för några säsonger sen men då hade han hjälp av maskiner. Principen byggde på att hissa och släppa ner ett tungt rör har jag för mig, så krossade de sig ner i kalklagret.
Utan stora maskiner kan man kanske förlänga borr eller mejsel till en slagborr, men vet inte hur mycket energi man förlorar på 4m. Beror givetvis på vad man förlänger med. Det är nog nåt jag hade testat iaf.
Jag har fått en så dum idé att den kanske kan funka. Jag skall gräva ett hål jag kan stå i 2,5m ner och därifrån slå med slägga på ett spett i mitt brunnshål som jag då får slå ut väggarna på. Desperata tider kräver desperata åtgärder.

Jag inbillar mig att detta kommer gå snabbare än att kasta spett uppifrån hela vägen ner. Det är 3m ner bara till kalken så ett hål på 2,5m ner man kan stå i bör göra susen. Har förvisso tagit någon GT nu så imorgon är jag kanske inte lika sugen på att gräva skyttegrav.
 
  • Haha
  • Gilla
Svedis och 4 till
  • Laddar…
Melkersjo Melkersjo skrev:
Jag har fått en så dum idé att den kanske kan funka. Jag skall gräva ett hål jag kan stå i 2,5m ner och därifrån slå med slägga på ett spett i mitt brunnshål som jag då får slå ut väggarna på. Desperata tider kräver desperata åtgärder.

Jag inbillar mig att detta kommer gå snabbare än att kasta spett uppifrån hela vägen ner. Det är 3m ner bara till kalken så ett hål på 2,5m ner man kan stå i bör göra susen. Har förvisso tagit någon GT nu så imorgon är jag kanske inte lika sugen på att gräva skyttegrav.
hade själv en håla på någon meter ett tag när jag var inne i en svår period :)
 
B Bl0mman skrev:
Jag har de sämsta förutsättningarna enligt sgu men får ändå ut tillräckligt för mitt behov även om jag hade önskat mer. Bättre än det kommunala iallafall så kört är det inte. Provborra tycker jag du ska göra
Du rekommenderar att jag borrar inför rörspetsbrunn istället? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.