EddieHansson EddieHansson skrev:
Var liknande i vårt hus. Modulerna är i sig bärande och så ligger "hammarbandet" uppepå den. När vi gjorde om isoleringen så bytte vid modulerna mot riktig regelstomme med stående reglar under varje takstolar. Modulerna behövde både spånskivor på insidan och panelen på utsidan för att ha full bärighet.

OBS grundstommen måste kunna ta punktvikten. Vi förstärkte pga detta.
Låter smart, men tog ni bort något av det befintliga då eller tillförde ni bara reglar?
Vi kommer göra liknande, sätta reglar från takstolarna ner till syll, och sen förstärka med ytterligare reglar.

Med grundstomme, vad menar du då?
 
E Et1975 skrev:
Fast om man istället för att göra som ni gjort ,riva bort all panel på hela väggen, skulle man väl kunna tänka sig att man byter små sektioner åt gången..?

Denna väggen är ju som den är, men om du ska fortsätta på dom andra väggarna borde väl de va en mindre riskabel metod…
Absolut, hade vi vetat att panelen var bärande då hade vi gjort annorlunda.
Vi tänkte faktiskt ta det i sektioner nu också, men fick andra råd.
Det var som sagt ingen som förutsåg eller förstod att panelen var bärande ända upp.
De byggare jag pratat med nu som sett katastrofen säger alla samma sak, att det är väldigt underligt byggt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
EddieHansson
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Låter smart, men tog ni bort något av det befintliga då eller tillförde ni bara reglar?
Vi kommer göra liknande, sätta reglar från takstolarna ner till syll, och sen förstärka med ytterligare reglar.

Med grundstomme, vad menar du då?
Jag menade bärlinan då vårt hus står på plintar.

Vi stämpade upp taket och tog bort en sektion i taget och ersatte modulerna med vanlig uppreglad vägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag menade bärlinan då vårt hus står på plintar.

Vi stämpade upp taket och tog bort en sektion i taget och ersatte modulerna med vanlig uppreglad vägg.
Ah ok, vårat står på murad källare. Men vi ska förstärka ovan syllen också.

Smart, tror det hade blivit både enklare och billigare! Detta är också varför vi bara gör 1 sida i år, för att lära oss hur huset är byggt. Men det blir inga fler sidor sen, är klar med detta nu :crysmile:
 
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Nej, självklart inte, det är det jag säger att vi inte kan göra så.
Så då förstod jag dig korrekt, att du menar utanpå och inte in i befintlig konstruktion.
Ja. Det som slog mig är att även skivorna med isolering kan ha haft en stabiliserande funktion. Flera av dem ser ju dock ut att vara i väldigt dåligt skick. Vad ska du ersätta dem med? Finns det ens något likvärdigt? Om inte kanske du måste sätta extra stående reglar inne i facken också för att ta upp takets vikt.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja. Det som slog mig är att även skivorna med isolering kan ha haft en stabiliserande funktion. Flera av dem ser ju dock ut att vara i väldigt dåligt skick. Vad ska du ersätta dem med? Finns det ens något likvärdigt? Om inte kanske du måste sätta extra stående reglar inne i facken också för att ta upp takets vikt.
Ja, till viss del verkar de ha haft det, och många var i dåligt skick och fyllde inte ens upp sitt utrymme. Så om de bidrar till bärfunktionen så kan de inte ha gjort mycket
Var någon här som beskrev det som sandwich konstruktion, många små tunna lager som tillsammans bär.

Det blir uppregling av hela väggen, både i facken och sen utanpå för tilläggsisoleringen, med cc 60. Och sen byter vi ut även de plattorna så det blir helt ny isolering. Inte riktigt vad vi räknat med, men i sammanhanget inget som spelar någon roll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Menar du då att sätta dom (45x70) utanpå befintliga reglar?
Ja, precis, eftersom ni ändå tänkt tilläggsisolera och du nämnde då 45x70.
Självklart blir det ännu pålitligare om man sätter små reglar invändigt i väggen också, mellan de horisontella spik- och stödreglarna.

Pga att jag tänkte utanpåliggande så är det viktigt att infästningen blir rejäl. Inte lika kritiskt om du reglar även invändigt i de befintliga väggfacken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Ja, till viss del verkar de ha haft det, och många var i dåligt skick och fyllde inte ens upp sitt utrymme. Så om de bidrar till bärfunktionen så kan de inte ha gjort mycket
Var någon här som beskrev det som sandwich konstruktion, många små tunna lager som tillsammans bär.

Det blir uppregling av hela väggen, både i facken och sen utanpå för tilläggsisoleringen, med cc 60. Och sen byter vi ut även de plattorna så det blir helt ny isolering. Inte riktigt vad vi räknat med, men i sammanhanget inget som spelar någon roll.
Jag vill bara säga att jag tycker att du har gjort det mesta rätt och att den här situationen var rätt svår att förutse. Ser fram emot ett foto på den tilläggsisolerade och nypanelade väggen.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Går det få fram om huset hade pannor på taket från början ??
Förr fanns ju en hel del hus med papp på taken, som senare fått tegel/betong pannor, och som har ökat vikten mångfalt.
 
Isakare Isakare skrev:
Går det få fram om huset hade pannor på taket från början ??
Förr fanns ju en hel del hus med papp på taken, som senare fått tegel/betong pannor, och som har ökat vikten mångfalt.
Yes, det hade pannor från början. Det finns både bildbevis och framgår i byggbeskrivningarna/husbeställningen som finns kvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag vill bara säga att jag tycker att du har gjort det mesta rätt och att den här situationen var rätt svår att förutse. Ser fram emot ett foto på den tilläggsisolerade och nypanelade väggen.
Tack! Det hjälper att höra. Även om jag vet att även erfarna personer kan hamna i svåra och oförutsägbara situationer, så just nu känner jag bara att aldrig mer något byggrelaterat, särskilt inte sådant som "är bara att göra". En släkting (som är byggare) sa att panik hör till gamla hus. Men nej tack
Ska hitta ett trädgårdsprojekt ist.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Tack! Det hjälper att höra. Även om jag vet att även erfarna personer kan hamna i svåra och oförutsägbara situationer, så just nu känner jag bara att aldrig mer något byggrelaterat, särskilt inte sådant som "är bara att göra". En släkting (som är byggare) sa att panik hör till gamla hus. Men nej tack
Ska hitta ett trädgårdsprojekt ist.
Du kommer att bygga klart väggen och svära som en dåre och tre veckor senare kommer du att gå och titta på väggen på andra sidan och börja planera hur du ska göra allting bättre den här gången.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det har varit rätt hård ton.
Där man nästan idiotförklarat Ts. Det är helt onödigt och jag är inte så säker på att andra verkligen gjort annorlunda.
Jag själv hade inte haft en tanke på träpanelen var bärande...
Många har stöttat och gett råd hur man ska lösa problematiken. Det är den delen av bygga hus jag gillar....
Jag funderar på om väggen fick en bärande funktion när en del av väggen smulades sönder.
Men jag killgissar lite även jag.
Vi kan däremot konstatera att man ska inte sätta ett slutdatum eller sluttid
Jag tror att huset kommer bli bättre byggt när ni är klara. Sätt ingen byggplast bara. Det passar inte i gamla hus och blir det inte tätt så....

Du tror att bränt barn skyr elden? Nix så är det inte. Du är snart igång med nya projekt.
Du har lärt dig mycket nytt.

Gamla hus är inte panik. Gamla hus tar bara lite längre tid! Och många roliga överraskningar
 
  • Gilla
  • Älska
Polyester och 6 till
  • Laddar…
Märklig konstruktion. Panelen verkar ju bära ca 180cm av taket. Går det inte att fälla in reglar såhär?
Teknisk ritning, arkitektoniska mått, vinkel, stödbock, fixpunkt, anmärkningar, konstruktionsdetaljer, ingenjörsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ser ju konstigt ut att det inte är något stöd så fasaden kan tryckas inåt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Tack! Det hjälper att höra. Även om jag vet att även erfarna personer kan hamna i svåra och oförutsägbara situationer, så just nu känner jag bara att aldrig mer något byggrelaterat, särskilt inte sådant som "är bara att göra". En släkting (som är byggare) sa att panik hör till gamla hus. Men nej tack
Ska hitta ett trädgårdsprojekt ist.
Man lär sig av att göra fel. Detta kunde väl som sagt ingen förutse. Och NÅGOT var ju tvunget att göras ändå.
Nej, se det som en lärdomsupplevelse, något du gör för att klättra upp ett steg på kunskapstrappan. Eller som jag brukar peppa yngste sonen med, när han kör fast med skolarbetet:
We do not do these things because they’re easy,
but because they’re HARD.
John F. Kennedy
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.