H Harald Blåtumme skrev:
Nej jag vet detta såklart, mitt inlägg var mot bakgrunden av att en del folk har uppfattningen att man inte bygger ut tillräckligt med vindkraft i syd. Dels inte sant, dels att det inte löser några problem med ytterligare vindkraftsutbyggnad i denna region.
Nej, där får du inget mothugg från mig. Skånes elproblem stavas Barsebäck, nedläggningen av kraftvärmeverk, samt kablarna mot kontinenten och EUs direktiv om att el måste vara en rörlig vara pss som allt annat inom EU.

Sedan är det fritt fram att diskutera i hur stor del iaf två/tre av dessa skäl spelat in. ;)
 
  • Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R Robert-san01 skrev:
Kan bli tufft att räkna hem solceller i framtiden om man inte har batteri eller kan använda mycket av produktionen direkt.

[länk]
Ja, men med tanke på hur dyra batterier är så gör det bara ekonomin ännu sämre.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kan bli tufft att räkna hem solceller i framtiden om man inte har batteri eller kan använda mycket av produktionen direkt.

[länk]
Många glömmer att inte alla skaffar solceller pga själva investeringens avkastning. Några kanske vill gardera sig mot stigande och långvarigt höga elpriser och andra tänker inte alls på ekonomin i första hand. Det blir lätt ett drev eller tjöt om avkastning, långsiktigt dålig inventering osv, allt handlar inte om att tjäna så mycket pengar det bara går här i livet…
 
  • Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många glömmer att inte alla skaffar solceller pga själva investeringens avkastning. Några kanske vill gardera sig mot stigande och långvarigt höga elpriser och andra tänker inte alls på ekonomin i första hand. Det blir lätt ett drev eller tjöt om avkastning, långsiktigt dålig inventering osv, allt handlar inte om att tjäna så mycket pengar det bara går här i livet…
Det är väl de som skaffat solceller som själva ständigt tar upp hur lönsamma de är. Men det har aldrig varit speciellt lönsamt, och nu blir det tydligen ännu sämre.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många glömmer att inte alla skaffar solceller pga själva investeringens avkastning. Några kanske vill gardera sig mot stigande och långvarigt höga elpriser och andra tänker inte alls på ekonomin i första hand. Det blir lätt ett drev eller tjöt om avkastning, långsiktigt dålig inventering osv, allt handlar inte om att tjäna så mycket pengar det bara går här i livet…
Hur kan det bli ett "skydd" mot höga elpriser om man knappt får något betalt för överskottet?

Alla kalkyler bygger på att du skall sälja när solen producerar mer än du gör av med och använda pengarna till att köpa el när solen inte lyser.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur kan det bli ett "skydd" mot höga elpriser om man knappt får något betalt för överskottet?

Alla kalkyler bygger på att du skall sälja när solen producerar mer än du gör av med och använda pengarna till att köpa el när solen inte lyser.
Det har varit upp i tråden tidigare. Har vi haft höga priser på sommaren? Svar Jesus Adam.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har varit upp i tråden tidigare. Har vi haft höga priser på sommaren? Svar Jesus Adam.
Absolut. Tyvärr brukar marknaden brukar vara tillgång och efterfrågan.

Tror du det blir höga elpriser när alla vill mata ut och det är låg efterfrågan?
 
R Robert-san01 skrev:
Absolut. Tyvärr brukar marknaden brukar vara tillgång och efterfrågan.

Tror du det blir höga elpriser när alla vill mata ut och det är låg efterfrågan?
Ingen vet, men om det blir finns pengar att tjäna/spara,
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen vet, men om det blir finns pengar att tjäna/spara,
De som tjänar mest är ju de som inte plöjt ner hundratusentals kronor i solceller. Det ger ju dubbelt att inte göra investeringen och ändå få låga elpriser. :)
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De som tjänar mest är ju de som inte plöjt ner hundratusentals kronor i solceller. Det ger ju dubbelt att inte göra investeringen och ändå få låga elpriser. :)
Så kan det bli, ingen vet vad som händer de närmsta 30 åren med våra elpriser.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så kan det bli, ingen vet vad som händer de närmsta 30 åren med våra elpriser.
Det är redan så.. och artikeln länken i tråden går till visar väl att det sannolikt förblir på detta viset.
Det bästa sättet att prediktera framtiden är ofta att se på historiken.
Utvecklingen i år visar väl att det går åt det hållet.
 
Redigerat:
Och som jag (och andra) nu hävdat ett tag så riskerar detta dessutom att göra så att subventionerna på småskalig el försvinner. Varför skulle staten kasta goda pengar efter dåliga på hemmaproducerad el?

Som jag skrivit tidigare flera gånger, jag tror att 60-öringen börjar krympa efter nästa val. Installationsbidragen kan börja krympa ännu tidigare.

Man måste kunna räkna hem installationen med den el man gör av med själv för att det skall vara lönsamt i framtiden. Jag tror på upp till 4 paneler per tak i framtiden, dvs i linje med vad vi kan göra av med själva i ett hushåll. Detta är också i linje med den information som @Martin Lundmark har lyft fram.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.