Var hemma hos några vänner idag som har haft lite fuktproblem på sista tiden. I en kattvind på övervåningen har det trängt in fukt och därefter har följande märkliga skapelser dykt upp. Det är som mörka bollar, torra och spröda så att dom var väldigt lätta att smula sönder när man kände på dom. Vad kan det vara?

Bild av svart svamp eller mögel på träyta nära vitmålat och blommigt objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skadad vägg med synligt trä och isolering, tapet, och svarta hål som antyder mögelskador eller rötskador.
Skapa konto
Gammalt trä med svampar, mögel, eller liknande växtlighet, och en liten insekt. Inomhus, rustikt, förmodligen förfall.
Skapa konto
Närbild på trä med spår av skadeverkning, möjligtvis från termiter eller röta, damm och gammalt isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto
Trästruktur, spikar, spindelnät, mörka fläckar, slitet, gammalt, naturligt ljus, grov textur, inomhus, oskarp bakgrund.
Skapa konto

Det är ett äldre hus, gissningsvis byggt under början av 1900-talet. En teori jag hade var om det kunde varit något i isoleringsmaterialet som hade reagerat med fukten, tänker typ torkad mossa? Har dock otroligt dålig kunskap så vore intressant att höra vad ni tror!

Tror mer på något djur som byggt bo, lagt ägg, förpuppar sig.

Men vad vet jag inte!

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Röksvamp är min gissning.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Nej nej, det här är svarta sotspöken (kurosuke på japanska). Syns t.ex i Min granne Totoro

• Gilla
  • Haha
  • Älska
DoktorMekonium och 21 till
  • Laddar…
Hahaha det är exakt som @Cruzze skriver! För övrigt en otroligt bra film.

• Gilla
minimunk och 1 till
  • Laddar…
Shit att jag inte kände igen sotspökena, pinsamt!

Nej men stort tack @Ripley det ser ju onekligen väldigt snarlikt ut!

Jag har sett likadana fast bara någon cm i storlek inne i en husvagn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.