M
P Pin skrev:
Hur får kommunen vetskap om hur ofta du eldar? Går de sedan runt och delar ut lappar i brevlådan för att spara porto gör att ha råd med eldningsspioner?
Väldigt OT i tråden men man undrar ju av nyfikenhet:D Är det som på tv-pejlningens tid. Byggnadsnämnden går runt med listor över vilka som har godkända fastbränsleanläggningar och vilka som har bygglov för kamin/öppen spis? Har dom med sig en tränad hund för att sniffa brandrök? Sedan måste dom ha direkt access till smhi för vindriktning också. Det här känns som ett väldigt avancerat projekt för att hitta nån som eldar mer än tillåtna 4,3 brasor/mån:surprised:

Vill inte vara sån, men i ärlighetens namn, har någon öht. blivit åtalad och straffad för att ha överstigit gällande myseldningsnorm?:D
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur får kommunen vetskap om hur ofta du eldar? Går de sedan runt och delar ut lappar i brevlådan för att spara porto gör att ha råd med eldningsspioner?
Det är nog inte vårt eldande de syftat på då vi fått lappen i lådan även när vi inte eldat alls. Troligen är det grannar som störs av röken som ringer och anmäler och då delar kommunen ut till alla i området som har registrerad eldstad.

Såvitt jag förstått kan kommunen införa begränsningar när det gäller eldning med fastbränslen av miljöskäl.
 
Fortsatt OT. Kommunerna går inte runt o snokar, utan får du ett personligt brev så kan det vara så att en granne anser sig störd. Det kan var generell information, som går ut till alla hushåll. Är man då lättkränkt så kan man ta det som personlig negativ kritik. Tyvärr så finns det en och annan som tror att det går att elda allt möjligt i sin eldstäder, under alla dagar speciellt under vintern, för att spara pengar. Det finns också en och annan som är löjligt lättstörda. Slutsatsen är det inte är enkelt att veta om problemen är verkliga eller fria fantasier. Nu ska jag sluta, men det var bara för er som tror att kommunerna har hur mycket resurser som helst.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Raljerade inlägg. Reagerade på att elbilar inte drar någonting, vilket du anser att elbilsförespråkarna använder som argument. De drar mindre energi eller ca 20-30% jämfört med en fossilbil. Om vi rundar av så krävs det någonstans 20- 25 Twh att driva hela sverige fordonsflotta (person till lastbil) med el, vilket är en teoretisk siffra utifrån elförbrukning på ”bilar”. Detta kan jämföras med att sålt drivmedel i Sverige av bensin o diesel motsvarar ca 90 Twh/år (2019). Under 2022 exporterades 33 Twh el från Sverige till utlandet. Bara för att ge perspektiv, o ja, jag är medveten om effektbrist, överföringsbrist, problem i elnätet mm. Sedan har vi säkert någon besserwisser som har räknat ut att det är 31,4 % osv osv osv.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Tja energin ska ju rad någonstans ifrån i elbilsfallet från elnätet. Oavsett hur mycket elbilen drar så ska den laddas. Ska bilflottan bytas ut till elbilar i den takt som många politiker och andra troende hoppas utan övergångslösningar kommer vi att få problem. Glöm inte att fordonsflottan även innefattar tunga fordon. Det är ju inte så att det kommer att gå 20-30% mindre energi vid laddning men det gör man ju på natten.
Miljöaspekterna är en annan del att tänka på.
Men för tusan, ni som vill åka elbil, åk och njut så länge det varar, batteriet alltså. När tillräckligt många gått på denna bluff kommer säkerligen effektskatt som man får hoppas bara drabbar dom med laddbox
och sedan kilometerskatt på det vilket har gnäggats om redan från riksdagen. Elbilen är tyngre och sliter mer på vägarna och orsakar mer alstring av partiklar från väg och gummi.
Så ni elbilsvurmare, sätt er bakom ratten, släpp handbromsen, styr i vägens riktning och sjung halleluja.
 
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
D
G Guzzen1 skrev:
Tja energin ska ju rad någonstans ifrån i elbilsfallet från elnätet. Oavsett hur mycket elbilen drar så ska den laddas. Ska bilflottan bytas ut till elbilar i den takt som många politiker och andra troende hoppas utan övergångslösningar kommer vi att få problem. Glöm inte att fordonsflottan även innefattar tunga fordon. Det är ju inte så att det kommer att gå 20-30% mindre energi vid laddning men det gör man ju på natten.
Miljöaspekterna är en annan del att tänka på.
Men för tusan, ni som vill åka elbil, åk och njut så länge det varar, batteriet alltså. När tillräckligt många gått på denna bluff kommer säkerligen effektskatt som man får hoppas bara drabbar dom med laddbox
och sedan kilometerskatt på det vilket har gnäggats om redan från riksdagen. Elbilen är tyngre och sliter mer på vägarna och orsakar mer alstring av partiklar från väg och gummi.
Så ni elbilsvurmare, sätt er bakom ratten, släpp handbromsen, styr i vägens riktning och sjung halleluja.
Ja e int bitter!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Tja energin ska ju rad någonstans ifrån i elbilsfallet från elnätet. Oavsett hur mycket elbilen drar så ska den laddas. Ska bilflottan bytas ut till elbilar i den takt som många politiker och andra troende hoppas utan övergångslösningar kommer vi att få problem. Glöm inte att fordonsflottan även innefattar tunga fordon. Det är ju inte så att det kommer att gå 20-30% mindre energi vid laddning men det gör man ju på natten.
Miljöaspekterna är en annan del att tänka på.
Men för tusan, ni som vill åka elbil, åk och njut så länge det varar, batteriet alltså. När tillräckligt många gått på denna bluff kommer säkerligen effektskatt som man får hoppas bara drabbar dom med laddbox
och sedan kilometerskatt på det vilket har gnäggats om redan från riksdagen. Elbilen är tyngre och sliter mer på vägarna och orsakar mer alstring av partiklar från väg och gummi.
Så ni elbilsvurmare, sätt er bakom ratten, släpp handbromsen, styr i vägens riktning och sjung halleluja.
Du kanske är ny i tråden för myterna du sprider har avfärdats många gånger om. Men ok vi kör igen.

G Guzzen1 skrev:
Det är ju inte så att det kommer att gå 20-30% mindre energi vid laddning men det gör man ju på natten.
Helt obegriplig mening men eldrift är mycket mer energieffektivt än fossila bränslen.

G Guzzen1 skrev:
Miljöaspekterna är en annan del att tänka på.
Men för tusan, ni som vill åka elbil, åk och njut så länge det varar, batteriet alltså. När tillräckligt många gått på denna bluff kommer säkerligen effektskatt som man får hoppas bara drabbar dom med laddbox
och sedan kilometerskatt på det vilket har gnäggats om redan från riksdagen.
Vi har nyss avhandlat att det är en guldålder att köra elbil nu innan kilometerskatt kommer. När den kommer så drabbas fossilbilar troligen dubbelt så hårt. Det är rimlig att långsamt straffa ut dem p.g.a. skadan de orsakar med CO2 utsläpp och luftföroreningar.

G Guzzen1 skrev:
Elbilen är tyngre och sliter mer på vägarna och orsakar mer alstring av partiklar från väg och gummi.
Nej, personbilstrafik har en fullkomligt försumbar inverkan på vägslitaget, det är lastbilstrafiken som sliter.

G Guzzen1 skrev:
Så ni elbilsvurmare, sätt er bakom ratten, släpp handbromsen, styr i vägens riktning och sjung halleluja.
Hur många elbilar har du erfarenhet av? Det låter nästan som att du inte provat.
 
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
Det är inte så lätt med fysik o tekniskt kunnande. Icke körda km är bättre än att köra med elbil, men ännu sämre med fossilbil. Guzzen är väl en sån där petroman.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
Det är inte så lätt med fysik o tekniskt kunnande. Icke körda km är bättre än att köra med elbil, men ännu sämre med fossilbil. Guzzen är väl en sån där petroman.
Ja, det är bättre att vi flyttar tillbaka till grottorna och ägnar oss åt målningar… :rolleyes:
 
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är bättre att vi flyttar tillbaka till grottorna och ägnar oss åt målningar… :rolleyes:
Nu tar du i.
Det räcker nog med häst och vagn. :)

Det skiftet (från häst till automobil) var nog också jobbigt för väldigt många.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M
Vilken utveckling ändå vi har fått uppleva, iaf. vi som är lite äldre än snittet. Batterifieringens tidsålder. Själv är jag inte så supergammal men ändå fått uppleva det som ungdomarna idag ser som självklarheter. Sladden och därmed absolut behov av ett eluttag för att kunna aktiveras har försvunnit från mängder med prylar. Allt ifrån rakapparater till datorer, skruvdragare, gräsklippare. Idag kan man tom. köpa en bil, motorcykel som körs på batteri, jag tycker det är otroligt! Hade någon sagt till mig för 20 år sedan när jag körde runt på arbetsplatsen med en batteridriven flakmoped som drivdes med vanligt 12v bilbatteri, att om några år så kommer det finnas bilar som klarar 50 mil på en laddning och gör 0-100 på under 3s så hade jag ringt mentalvården.

Vilken osannolik utveckling vi fått uppleva(y)
 
  • Gilla
Bjober och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tar du i.
Det räcker nog med häst och vagn. :)

Det skiftet (från häst till automobil) var nog också jobbigt för väldigt många.
Precis! idag är det bara rika som har råd med hästar kommer det bli med bensinbilar (nöje och samlarobjekt)
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Den stora utvecklingen var väl den frihet som bilen gav, i Sverige var det väl typ på 70-talet som boomen kom där vanligt folk började ha råd med bil och plötsligt hade möjlighet att åka iväg när de ville vart de ville.

Det är ju bara att titta på bilreklamen från den tiden, nästan allt handlar om friheten att lasta in familjen i bilen och åka iväg, utan några begränsningar.

Det intressanta tycker jag är att elbilsreklamen idag inte nämner den lägre "bränslekostnaden".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Det intressanta tycker jag är att elbilsreklamen idag inte nämner den lägre "bränslekostnaden".
En intressant tanke.

Har bilannonser någonsin fokuserat på att bilen blir billig för ägaren?
Man vill kanske inte rikta sig mot fattiga och snåljåpar ...:thinking:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
engs
Mikael_L Mikael_L skrev:
En intressant tanke.

Har bilannonser någonsin fokuserat på att bilen blir billig för ägaren?
Man vill kanske inte rikta sig mot fattiga och snåljåpar ...:thinking:
”Hyundai Sonata, skattefri i 5 år!” Gert Fylking i TV-reklam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.