M
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Jag pudlar, läste lite för fort:oops:
Inlägget raderat.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Den är för liten för mig, och inte så roligt att inte ens kunna åka till landet (15 mil) utan att behöva ladda på vägen.
 
M
K Kallebo skrev:
Jag har 3.5 mil till mitt jobb. Är lite sugen på att köpa denna: [länk]
.
Den följer med inflationen fint:D
Fordonshistorik; privatannonser, besiktningar, ägarbyten för Volkswagen CitySTROMer, mil och priser listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då ska vi se. De här med bränslekostnaden.
Vi var på väla och vi tankade där.

71,01kr, gick i ca 12,25 mil. Det blir 5,8kr exkl allt. Enl stolpen 3,25kr/kwh. så de kan väl stämma.

Just det här med att tanka följer verkligen inte strömmen som oljan följer vågorna. För 3,25 är extremt dyrt kontra dagens pris.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ångest i sig är irrationellt. Likaså vore det irrationellt att vara elbilsfobiker. Men det finns rationella skäl att inte vilja ha en elbil. Det vore dumt att inte erkänna.
Ok NGG men jag tror att en klar majoritet av befolkningen har nytta av en elbil.
Utöver det har vi signifikanta miljövinster.
 
K
M Markarbetaren skrev:
Den följer med inflationen fint:D
[bild]
Jag har beställt den ursprungliga annonsen och 15 000 kr var utan batterierna. Jag tror att den gick för närmare 60 000 kr för det är de batterierna som sitter i än idag..

Tyvärr verkar det väl dags att byta dem nu.

Denna dök upp idag: Kanske blir till att åka dieselhäck istället :crysmile:
https://www.blocket.se/annons/skane/mercedes_220d_1972__greta_/109595241
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag har 3.5 mil till mitt jobb. Är lite sugen på att köpa denna: [länk]

Jag kan inte ladda på jobbet. Där kan man tala om räckviddsångest..

Synd att elbilar fortfarande är så dyra. Det är det största hindret för mig .. när det finns elbilar för 10 000 kr så känns det betydlig mer intressant - något jag skrivit många gånger i denna tråd tidigare.
Jag minns att jag som ung, sannolikt med nytaget körkort, var på någon slags bilmässa där man fick köa för att köra en elektrisk vw golf inomhus i 5 kmh i kanske 50 meter. Minns inte mer. Det skulle kunna varit 10 år senare också, men jag tror inte det. Kanske var det just detta exemplar? :)
 
Nicke Nyfiken
Stefan N Stefan N skrev:
Porsche siktar på att spöa Tesla runt Nürburgring med sin Mission X. 900 Voltsystem gör att man laddar fullt på 11min
[bild]
[media]
Det skulle de göra med Mission E också.
Och den skulle ladda fullt på 15 minuter med sitt 800V batteri.

Det lyckades till slut slå Teslas rekord runt ringen men glädjen blev kortvarig innan Tesla tog tillbaka rekordet. Porsche är 8 sekunder långsammare än Tesla just nu. Och någon laddning på 15 minuter har de aldrig kommit i närheten av. Vi får hoppas de lyckas bättre denna gången.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
är det nån som kan förklara det här med att parkera på laddplats jag märker ibland när jag är i stan att många elbils ägare lämnar bilen vid laddning och är borta flera timmar kan man få böter för det eller?
 
K Kallebo skrev:
Jag har beställt den ursprungliga annonsen och 15 000 kr var utan batterierna. Jag tror att den gick för närmare 60 000 kr för det är de batterierna som sitter i än idag..

Tyvärr verkar det väl dags att byta dem nu.

Denna dök upp idag: Kanske blir till att åka dieselhäck istället :crysmile:
[länk]
ja, när byter man batterier?
Kört min kangoo ZE 2012 23 kWh i 10000 km nu sen i höstas.
Låg på SOH 75% när jag köpte den (80000 km)
Under vinter och vår har SOH pendlat mellan 73-76% ligger på 74 nu.
Jag tror körstil, temperatur och laddningsstrategier har betydelse för SOH...
 
M maria01 skrev:
är det nån som kan förklara det här med att parkera på laddplats jag märker ibland när jag är i stan att många elbils ägare lämnar bilen vid laddning och är borta flera timmar kan man få böter för det eller?
Nej. Inte om det är en laddbar bil. Några kommuner har tilläggsregel att laddning ska pågå.
 
P Pin skrev:
Nej. Inte om det är en laddbar bil. Några kommuner har tilläggsregel att laddning ska pågå.
altså dom har sladden inkopplad men det tar ju inte hela dan att ladda fult
 
M maria01 skrev:
altså dom har sladden inkopplad men det tar ju inte hela dan att ladda fult
Det är ju ofta tidsbegränsad laddning till typ 3h eller liknande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Det kommer delvis att lösa sig med att fler laddstolpar inför en tvådelad kostnad.
Det tickar pengar både av tid och kWh, så har bilen slutat ladda så kostar det bara för att stå där, annars kostar det samma grundkostnad per minut + någon kWh-kostnad.

Så funkar t.ex. det laddnätverk jag brukar använda.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.