M maria01 skrev:
altså dom har sladden inkopplad men det tar ju inte hela dan att ladda fult
Om du pratar om laddning på gatuparkeringar i städer så är grundregeln att du inte behöver ladda alls. Ej laddbara bilar får inte parkera på de platserna. Kan tyckas ologiskt, men så är reglerna. Som jag skrev har vissa kommuner undantag att laddning ska pågå.

Därför kan du se bilar stå på samma plats hela dagen.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är det nån som kan förklara det här med att parkera på laddplats jag märker ibland när jag är i stan att många elbils ägare lämnar bilen vid laddning och är borta flera timmar kan man få böter för det eller?
Det finns två sorters laddare, snabbladdare och långsamladdare. Snabbladdare i stan har ofta en maximal parkeringstid på en halvtimme, medan långsamladdarna har tre timmar dagtid men ingen begränsning på natten.

Det gör att det är relativt lätt att som elbilsägare hitta gatuparkering för ett kortare ärende i stan, medan dessa platser även för elbilsägare minskar utbudet av parkeringsplatser om man exempelvis vill ta bilen till jobbet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns två sorters laddare, snabbladdare och långsamladdare. Snabbladdare i stan har ofta en maximal parkeringstid på en halvtimme, medan långsamladdarna har tre timmar dagtid men ingen begränsning på natten.

Det gör att det är relativt lätt att som elbilsägare hitta gatuparkering för ett kortare ärende i stan, medan dessa platser även för elbilsägare minskar utbudet av parkeringsplatser om man exempelvis vill ta bilen till jobbet.
Det är nog olika på olika ställen och i olika städer. I Stockholm ser jag ingen tidsbegränsning. Det hade varit opraktiskt för tex den som tar bilen till jobbet att behöva flytta bilen efter en viss tid. Då är det gatuparkering men inte snabbladdare jag syftar på.
 
Jag pratar om Stockholm. Mig veterligen är det tretimmarsgräns överallt i innerstan. Sannolikt just för att försvåra att man står där en hel arbetsdag.
 
En i mina ögon ”normal” Stockholmsskylt.
Parkeringsskyltar, begränsad tid, avgifter, elbilsladdning, olika tider. No parking timeslot, Fridays early morning.
 
  • Gilla
sepani och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns två sorters laddare, snabbladdare och långsamladdare. Snabbladdare i stan har ofta en maximal parkeringstid på en halvtimme, medan långsamladdarna har tre timmar dagtid men ingen begränsning på natten.

Det gör att det är relativt lätt att som elbilsägare hitta gatuparkering för ett kortare ärende i stan, medan dessa platser även för elbilsägare minskar utbudet av parkeringsplatser om man exempelvis vill ta bilen till jobbet.
tesla supercharger är dom jag brukar se bilar stå hela dagen på samma plats om dom nu inte ger böter kan man förstå att att några ställer sig där för att slippa flyta bilen när den är klar
 
M maria01 skrev:
tesla supercharger är dom jag brukar se bilar stå hela dagen på samma plats om dom nu inte ger böter kan man förstå att att några ställer sig där för att slippa flyta bilen när den är klar
tesla har böter på supercharger. 10kr/minut om du står kvar efter att bilen är full.
Vid vilka superchargers har du sett bilar stå och ladda hela dagen? Låter helt orimligt.
 
  • Gilla
johanxx_ och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Utan att ha facit skulle jag gissa att det beror mycket på Teslas aggressiva prissänkningar. Såg i DN igår att även Ford (som i USA konkurrerar hårt med Tesla) även sänker priset i Sverige. Long Range-modellen sänks tydligen med 95 000 kr, vilket ju är trevligt.
Märkligt att priset sänks nu när klimatbonusen är ett minne blott.

Kan det vara så att man höjde motsvarande när den kom.
 
J Jonasdzm skrev:
Märkligt att priset sänks nu när klimatbonusen är ett minne blott.

Kan det vara så att man höjde motsvarande när den kom.
Mja, Teslas priser har åkt både upp och ned genom åren. Prissättningen i världen påverkas nog rätt lite av vad som händer i Sverige. Det är snarast ett sätt att plocka marknadsandelar skulle jag säga. Och många andra försöker följa efter för att vara konkurrenskraftiga.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
J Jonasdzm skrev:
Märkligt att priset sänks nu när klimatbonusen är ett minne blott.

Kan det vara så att man höjde motsvarande när den kom.
Tesla (som alla företag) tar så mycket de kan, med hänsyn taget till överordnade strategier, de har en fördel med lägre tillverkningskostnader än de andra och hur de väljer att spela detta bestäms sannolikt inte utifrån Sveriges fluktuerande elbilsbonussystem.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Apropå kombibilarna som dykt upp i denna tråd några gånger:
[länk]

Mercedes har väl redan beslutat att lägga ned tillverkningen av kombibilar och nu kanske även Volvo följer efter.
Då blir det att köra vår CC diesel i många år till, men det skrivs också ”Tänk om vi gjorde en Cross Country-version av den?”. Skulle det vara något som skulle fungera i vår portfölj?"
Det skulle räcka bra för oss.;)
 
D
J jocke31 skrev:
Apropå kombibilarna som dykt upp i denna tråd några gånger:
[länk]

Mercedes har väl redan beslutat att lägga ned tillverkningen av kombibilar och nu kanske även Volvo följer efter.
Är vi så annorlunda än alla andra, själv ingen kombikramare men kan såklart se fördelar med karosstypen, är det för att alla andra vill sitta lite högre, i SUV-modeller?
 
D djac skrev:
Är vi så annorlunda än alla andra, själv ingen kombikramare men kan såklart se fördelar med karosstypen, är det för att alla andra vill sitta lite högre, i SUV-modeller?
Ja, det kan man filosofera över. Har själv haft kombi, och modellen har helt klart sina poänger. Men det är ju i princip bara i Norden som folk är ens måttligt intresserade av kombibilar vilket förstås gör det svårt att motivera nyutveckling på en global marknad.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.