M maria01 skrev:
vädrar ni inte huset ?


För att hålla huset svalt under heta sommardagar gäller i teorin detta: Intaget av uteluft bör minimeras så länge inomhustemperaturen är lägre än utomhustemperaturen, men så fort temperaturen inomhus blir högre än temperaturen utomhus bör byggnaden i stället öppnas för uteluft genom vädring eller forcerad ventilation.
Jag höll på att pilla med forcerad ventilation och kyla via batteri till FTX i mitt hus. Kändes mest meckigt.
Nya rutinen är stängt på dagen och öppen altandörr på kvällen så håller det sig drägligt.

LLVP för AC istället för att koppla sig på LVVP med extra fläktkonvektor är nästa steg
 
Vi har något liknande situation dock jag ser det med fördel. Under januari-mars då vårsolen skiner blir det väldigt billigt att värma huset.

vad gäller sommarvärme förslår jag följande: markis som dras ut hyfsat långt för att täcka hela solskenen på golvet. Och att ni kör eran LLVP bara på högsta fläkt läge, alltså inte kylnings mode. Det hjälper enormt samtidigt som den inte drar mycket el (väldigt lite faktiskt i förhållande till kylning mode).
 
  • Gilla
Fredrik_Jonsson84 och 2 till
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Vi har något liknande situation dock jag ser det med fördel. Under januari-mars då vårsolen skiner blir det väldigt billigt att värma huset.

vad gäller sommarvärme förslår jag följande: markis som dras ut hyfsat långt för att täcka hela solskenen på golvet. Och att ni kör eran LLVP bara på högsta fläkt läge, alltså inte kylnings mode. Det hjälper enormt samtidigt som den inte drar mycket el (väldigt lite faktiskt i förhållande till kylning mode).
Hur tänkte du att fläktläge sänker temperaturen? eller bara för att sitta i draget?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
@
S sepani skrev:
Vi har alltid haft problem med höga inomhus temperaturer i vårt hus på den varma delen av året , framförallt i köket. Till saken hör att det är ett kombinerat kök o vardagsrum med stora glaspartier. 2021 satte vi in AC men sen kom energi krisen så den körs sparsamt (men klarar inte få ned till sval nivå även om den körs för fullt). Såklart hjälper den. Samtidigt bytte vi isolering på vinden och blåste in lösull. Det verkar ha höjt temperaturen ytterligare. Idag när jag kom hem hade vi 28C i köket. Borde inte isolering hjälpa ”hålla svalt ” ? Är det sannolikt så att det är de stora glaspartier som är problemet? Och hjälper det isåfall med någon gardin? Solskydd? Eller liknande?
Börja med att sätta upp markiser. :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja visst! Vill du värma luften inomhus när det är 28c inne och 25c ute, så får du fin prestanda på en värmepump. Men det är ju inte då du använder den. Du använder ju värmepumpen I värmeläge när det är kallt ute. Kylmaskinen däremot går ofta med små temperaturskillnader.

Det finns hur många ac aggregat som helst som har seer värden närmare 7, och värre aggregat lovar ju 8.7 i seer värde. Jag har ännu inte hittat nån luft luft i som ger scop värden i närheten av 7. 8.7 kan man ju bara drömma om i värmepumpsläge.

Seer och scop är ju ett försök att simulera genomsnittlig prestanda i verkliga förhållande som man i verkligheten använder aggregatet.

I vilket fall som helst så är det småpengar att driva ett kylaggregat i en villa, prestandan är hög.

[bild]
[bild]
Det SCOP-värde du ringade in ser ut att vara värden för Danmark närmast. Sverige(blå) har inga värden alls, vad jag ser.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi har 19 meter bredsida i söderläge med 10st fönster/fönsterdörrar varav några fullhöjd med glas.

Kör 2 LLVP som håller lätt utan att jobba ihjäl sig. En pump var lite klent då den fick gå hårt och det blev riktigt kallt och blåsigt vid pumpen så man körde med fördel 100% när man inte var hemma för att kunna sänka fläkten när man var i samma rum. Nu klarar de att kyla utan att gå hårt och förbrukningen blir ju inte högre...

Sen kör vi ner FLVP i fläkthastigheten för att inte suga in 40 gradiga luften utanför och skicka ut 21 gradig "kyla" i onödan
 
Håller med om att någon form av avskärmning för solen bör vara förstahandsalternativet, det finns hyfsat billiga markiser tex eller bara något så enkelt som persienner / motsv.

Annars får jag säga att våra LLVP fungerat extremt bra för att få billig kyla. Dels en urgammal IVT Nordic inverter (Sharp egentligen), 20 år gammal men still going strong i kåken i stan, ovärderlig för att kunna sova ordentligt och trivas i sommarhetta.

Dels en modern Daikin ute på landet, Caldo XRH40 som verkligen levererar både värme och kyla kostnadseffektivt och utan att göra mycket väsen av sig tack vare sin storlek - överdimensionerad vilket betyder att den knappt behöver jobba för det mesta. SEER är hela 7,7 och betyder i praktiken att kostnader för kylning är marginella. Hela förra sommaren gjordes det av med ynka 75 kWh på kylning av stugan på ca 65 kvm såg jag i appen nu, iofs ingen extremsommar alls men det är verkligen låg förbrukning. Vi sätter 23 grader som måltemp för det mesta, trivs bra i de regionerna.

När det blir dags att byta den gamle IVT/Sharp så blir det givetvis något liknande, mycket högre kapacitet i den nya Daikin (slarvat bort siffrorna på den gamle men det är inte i närheten effektivitetsmässigt).

Svensk reklambroschyr för värmepumpar med tekniska specifikationer och fördelar, inklusive garantidetaljer och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja visst! Vill du värma luften inomhus när det är 28c inne och 25c ute, så får du fin prestanda på en värmepump. Men det är ju inte då du använder den. Du använder ju värmepumpen I värmeläge när det är kallt ute. Kylmaskinen däremot går ofta med små temperaturskillnader.

Det finns hur många ac aggregat som helst som har seer värden närmare 7, och värre aggregat lovar ju 8.7 i seer värde. Jag har ännu inte hittat nån luft luft i som ger scop värden i närheten av 7. 8.7 kan man ju bara drömma om i värmepumpsläge.

Seer och scop är ju ett försök att simulera genomsnittlig prestanda i verkliga förhållande som man i verkligheten använder aggregatet.

I vilket fall som helst så är det småpengar att driva ett kylaggregat i en villa, prestandan är hög.

[bild]
[bild]
SEER värdet kan du inte jämföra mot SCOP. Deras SEER mätpunkt är ju helt orealistisk för Sverige om man jämför mot SCOP som b.la viktas med Helsingfors. +20 / -7oC tror jag.
Men SEER har väl 35oC ute 27oC innetemp med bara 50% Rh . Det är ju långt ifrån ett svensk körfall. Är ju väl ingen som nöjer sig med att kyla ner till 27 grader och hur ofta har vi 35oC in i VP?
Räknar man på svenska körfall och mer latent kyleffekt så rasar SEER rätt rejält.

Sen håller jag med att de är inga fantasi summor att kyla mot att värma. Man får betala lite extra för bla kondensvattnet. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Maxwells demon TotalControl skrev:
SEER värdet kan du inte jämföra mot SCOP. Deras SEER mätpunkt är ju helt orealistisk för Sverige om man jämför mot SCOP som b.la viktas med Helsingfors. +20 / -7oC tror jag.
Men SEER har väl 35oC ute 27oC innetemp med bara 50% Rh . Det är ju långt ifrån ett svensk körfall. Är ju väl ingen som nöjer sig med att kyla ner till 27 grader och hur ofta har vi 35oC in i VP?
Räknar man på svenska körfall och mer latent kyleffekt så rasar SEER rätt rejält.

Sen håller jag med att de är inga fantasi summor att kyla mot att värma. Man får betala lite extra för bla kondensvattnet. :)
Eer räknas vid 35C/27c inne med 50% rh. Det är ju maxpunkten. Det är vanligt att man låter innetempen gå upp lite inne på årets varmaste dag, för att kunna hålla nere storlek på aggregat.

Men seer är ju easonal Energy Efficiency Rating. Tror du blandat ihop begreppen. Det borde inte vara så tung vikt på +35c punkten där.

Prestandan för en kylmaskin sjunker med ökande utetemp, så i svenska förhållanden får man ofta ruggigt bra prestanda på en kylmaskin jämfört med varmare länder.

I den europeiska versionen av Seer så viktas maxpunkten bara 3%, jag tror det är så de räknat när de kom fram till aggregatets seer värde, för aggregat som säljs i Europa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_seasonal_energy_efficiency_ratio
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur tänkte du att fläktläge sänker temperaturen? eller bara för att sitta i draget?
Bara fläkten gör att du flyttar runt det varma luften och cirkulerar den. Vi har vår LVVP precis ovanför det stora glaspartiet till altanen (sydläge) och det fungerar utmärkt båda under vinter att flytta den varma luften (från solsken) från vardagsrummet till övriga rum. Vi har en väldig öppenplanlösning. Och det hjälper även kyla under sommar. Du får liknande effekt om du köper en billig fläkt från typ Jula.

Vi har lyckats på detta sätt nästan halvera vår årsförbrukning. Gått ned från 18000 kWh till 9000 kWh. Huset är på 140 m2.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja visst! Vill du värma luften inomhus när det är 28c inne och 25c ute, så får du fin prestanda på en värmepump. Men det är ju inte då du använder den. Du använder ju värmepumpen I värmeläge när det är kallt ute. Kylmaskinen däremot går ofta med små temperaturskillnader.

Det finns hur många ac aggregat som helst som har seer värden närmare 7, och värre aggregat lovar ju 8.7 i seer värde. Jag har ännu inte hittat nån luft luft i som ger scop värden i närheten av 7. 8.7 kan man ju bara drömma om i värmepumpsläge.

Seer och scop är ju ett försök att simulera genomsnittlig prestanda i verkliga förhållande som man i verkligheten använder aggregatet.

I vilket fall som helst så är det småpengar att driva ett kylaggregat i en villa, prestandan är hög.

[bild]
[bild]
Jag ville främst bara belysa det faktum att en värmepump/kylmaskin (det är samma sak om det är en normal kompressordriven maskin) är mer effektiv att värma än att kyla eftersom elen kommer till nytta vid uppvärmning. Det var väl mest en förklaring till påståendet ovanför att det är dyrare att kyla än att värma, vilket stämmer om förutsättningarna är samma :).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Bara fläkten gör att du flyttar runt det varma luften och cirkulerar den. Vi har vår LVVP precis ovanför det stora glaspartiet till altanen (sydläge) och det fungerar utmärkt båda under vinter att flytta den varma luften (från solsken) från vardagsrummet till övriga rum. Vi har en väldig öppenplanlösning. Och det hjälper även kyla under sommar. Du får liknande effekt om du köper en billig fläkt från typ Jula.

Vi har lyckats på detta sätt nästan halvera vår årsförbrukning. Gått ned från 18000 kWh till 9000 kWh. Huset är på 140 m2.
Jag hänger inte med här vad du vill ådstakomma. Värma upp resten av huset sommartid genom att cirkulera den övervärmda luften?

Känns smartare att öppna fönstren där det är typ 40+ och hålla resten av rummen skyddade från värmen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag hänger inte med här vad du vill ådstakomma. Värma upp resten av huset sommartid genom att cirkulera den övervärmda luften?

Känns smartare att öppna fönstren där det är typ 40+ och hålla resten av rummen skyddade från värmen
visst kan man öppna fönstren och det är dessutom bättre med frisk luft. Jag ogillar dock bin och annat små kryp. Frun har också polen allergi. Jag föredrar att köra fläkten och ibland AC när det blir jättevarmt och ha fönstren stängda istället. Det innebär inte alla måste göra så. Jag bara gav ett förslag utifrån egna preferenser.
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fasta taköverhäng är ganska vanligt, sen har många externa jalusi som blockerar för fönstren dagtid. AC är faktiskt inte speciellt vanligt utan det funkar bra med passiv avskärmning. Nu sommartid står solen ganska högt så den är enkel att skärma, bonus.
Och i princip alla har något fönster med myggnät som står öppet

I Sverige behöver man egentligen bara AC om man totalt gjort bort sig i husdesignen.
Samt att dom söderöver bygger i sten som tar tid att värma upp. Men när det väl är uppvärmt tar det tid att få det svalt igen. Men ja jalusier är dom väldigt duktiga på att använda, räcker med att man åker till Tyskland för att få ett helt annat utbud och pris på materialet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vi har alltid haft problem med höga inomhus temperaturer i vårt hus på den varma delen av året , framförallt i köket. Till saken hör att det är ett kombinerat kök o vardagsrum med stora glaspartier. 2021 satte vi in AC men sen kom energi krisen så den körs sparsamt (men klarar inte få ned till sval nivå även om den körs för fullt). Såklart hjälper den. Samtidigt bytte vi isolering på vinden och blåste in lösull. Det verkar ha höjt temperaturen ytterligare. Idag när jag kom hem hade vi 28C i köket. Borde inte isolering hjälpa ”hålla svalt ” ? Är det sannolikt så att det är de stora glaspartier som är problemet? Och hjälper det isåfall med någon gardin? Solskydd? Eller liknande?
Hej, montera skjutbara myggnät om du har öppningsbara glaspartier! Vi har gjort det när vi har byggt inglasad altan, det hjälper mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.