Vi har alltid haft problem med höga inomhus temperaturer i vårt hus på den varma delen av året , framförallt i köket. Till saken hör att det är ett kombinerat kök o vardagsrum med stora glaspartier. 2021 satte vi in AC men sen kom energi krisen så den körs sparsamt (men klarar inte få ned till sval nivå även om den körs för fullt). Såklart hjälper den. Samtidigt bytte vi isolering på vinden och blåste in lösull. Det verkar ha höjt temperaturen ytterligare. Idag när jag kom hem hade vi 28C i köket. Borde inte isolering hjälpa ”hålla svalt ” ? Är det sannolikt så att det är de stora glaspartier som är problemet? Och hjälper det isåfall med någon gardin? Solskydd? Eller liknande?
 
  • Gilla
Jaana K
  • Laddar…
C
S sepani skrev:
Är det sannolikt så att det är de stora glaspartier som är problemet? Och hjälper det isåfall med någon gardin? Solskydd? Eller liknande?
Ja, visst är det så. Och visst kan solskydd göra stor skillnad. Vi har f.n. fönsterna inplastade i flera rum pga putsarbeten, och det är så man fryser i dessa rum nu. Inte för att jag rekommenderar inplastning, men man blir medveten om hur stor inverkan solinstrålningen kan ha.
 
  • Gilla
hansan och 3 till
  • Laddar…
Isoleringen gjorde att den varma luften inomhus hålls kvar. Så ur den aspekten har ni lyckats. Dock kvarstår att det blir varmt pga fönsterpartierna. Det går inte att sätta tunga gardiner på insidan som är igendragna när ni inte är hemma? Eller det bästa är att ha markiser på utsidan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vi har alltid haft problem med höga inomhus temperaturer i vårt hus på den varma delen av året , framförallt i köket. Till saken hör att det är ett kombinerat kök o vardagsrum med stora glaspartier. 2021 satte vi in AC men sen kom energi krisen så den körs sparsamt (men klarar inte få ned till sval nivå även om den körs för fullt). Såklart hjälper den. Samtidigt bytte vi isolering på vinden och blåste in lösull. Det verkar ha höjt temperaturen ytterligare. Idag när jag kom hem hade vi 28C i köket. Borde inte isolering hjälpa ”hålla svalt ” ? Är det sannolikt så att det är de stora glaspartier som är problemet? Och hjälper det isåfall med någon gardin? Solskydd? Eller liknande?
Isoleringen hjälper om de är varmare ute än inne. Men för dig med stora glasytor så verkar strålningsvärmen vara problemet och då kan det nog vara så att du isolerat in värmen ännu mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Helt klart glaspartierna som är problemet. Ett ganska vanligt problem i moderna hus när man inte tar hänsyn till väderstrecken.

Invändiga mörkläggningsgardiner eller liknande kan ge viss effekt alternativt typ lameller. Det finns utvändig solfilm som ger rätt bra effekt även vid eftermontage. Det absolut effektivaste är dock ett utvändigt mekanisk solskydd, men det är också det dyraste alternativet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle personligen inte sätta solfilm eftersom ni vill ha in strålningsvärmen under den kallare perioden. Men draperier. Markis. Eller automatiska rullgardiner som går upp och ner beroende på ljus och solvinklar osv, dessa har ju sjunkit väldigt i pris på sistone.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Vi har också välisolerat och har stora ljusinsläpp. Känns som det kan bli 40 grader ibland när markiserna inte är nere. Jag har kommit att uppskatta korsdrag mycket för avkylning. Så mycket att jag fixat myggdörr och myggfönster för att få svalka. Det kan vara ett tips, lite beroende hur och var du bor såklart. Men jag upplever inte ” för varmt” som ett problem längre.
 
  • Gilla
Spett1 och 2 till
  • Laddar…
Bästa lösningen är externt solskydd så värmen från solen aldrig kommer in i huset. Externa markiser eller persienner är ofta enklast
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Jag funderar på installation av LLVP och läser härinne att sommarkylningen drar marginellt med ström. TS har installerat AC - drar den så mycket mer?
 
Unikt namn
Dags att installera markiser som automatiskt åker ut när solen är framme.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag skulle personligen inte sätta solfilm eftersom ni vill ha in strålningsvärmen under den kallare perioden. Men draperier. Markis. Eller automatiska rullgardiner som går upp och ner beroende på ljus och solvinklar osv, dessa har ju sjunkit väldigt i pris på sistone.
Om fönstren sitter så att man enkelt kommer åt dem utan skylift eller liknande, så är det rätt snabbt fixat att ta ner och sätta upp och eftersom de sitter utan lim så kan man återanvända dem. Visst är det klart mer jobb än att be någon installera en tillräckligt stor AC och trycka på on eller off beroende på årstid, men det kostar ju rätt mycket mer.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi har också ett väldigt varmt hus - men det blev enormt mycket bättre efter att vi förra våren installerade automatiska fönster-screens som går ner är solen sticker fram på den sidan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Vi har också ett väldigt varmt hus - men det blev enormt mycket bättre efter att vi förra våren installerade automatiska fönster-screens som går ner är solen sticker fram på den sidan.
Vilka köpte ni?
Lite sugen på att göra nåt liknande!
 
yonna yonna skrev:
Jag funderar på installation av LLVP och läser härinne att sommarkylningen drar marginellt med ström. TS har installerat AC - drar den så mycket mer?
Har alltid fått höra det omvända, att det är betydligt mycket dyrare att sänka temperaturen än att öka den.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.