engs
sunnis sunnis skrev:
Har idag en ID.4 som andrabil som går 100% citytrafik numera. Skulle definitivt tänka mig att byta in den mot en EX30 Core rakt av. Tycker den var snygg!

LFP batteri så man kan hålla 100% SoC, blir ingen större skillnad mot ID.4an som laddas 80% SoC.

Blir nog ett samtal till Volvo ÅF imorgon, men frugan lär väl skrika rakt ut :crysmile:
Var tvungen att googla på dessa termer, det betyder alltså att med ett LPF-batteri så behöver man inte tänka på att ladda upp till 80% till vardags för att behandla batteriet bra och bara ta den upp till 100% inför långkörningar? Utan kan då ha den att ladda till 100% som standardinställning?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
ullberg
engs engs skrev:
Var tvungen att googla på dessa termer, det betyder alltså att med ett LPF-batteri så behöver man inte tänka på att ladda upp till 80% till vardags för att behandla batteriet bra och bara ta den upp till 100% inför långkörningar? Utan kan då ha den att ladda till 100% som standardinställning?
Ja, LFP har den fördelen

jag hade iof en bil med icke-LFP (NMC-batteri) som inte gick att sätta en begränsning på laddnivå och jag var för lat för att avbryta så den blev alltid laddad till 100% mer eller mindre dagligen.

Den körde jag i 3,5 år och 7k mil utan att märka någon degradering (det gick också att se BMSens uppskattade kapacitet och även den låg stabilt under perioden). Även om 7k mil inte innebär någon egentlig måttstock är min personliga uppfattning att man inte behöver vara så väldigt orolig för degradering ens med NMC, så länge det är en vettig styrning (BMS) och bra kylt (det är väl alla nu för tiden men tror det var ett problem exv med gamla leaf)

/U
 
D djac skrev:
Och nu kom MGs senaste tillskott, också en mindre elbil till lite mindre pengar, [länk]
100 000 under Volvon och de verkar vara i samma storlek.
 
Jag tycker det är synd att Volvo skall backa utvecklingen genom att gå tillbaka till bakhjulsdrift på sina elbilar. Är det någon som vet vad poängen är?
 
A Avemo skrev:
Jag tycker det är synd att Volvo skall backa utvecklingen genom att gå tillbaka till bakhjulsdrift på sina elbilar. Är det någon som vet vad poängen är?
Lägre kostnad?
 
P Pin skrev:
Lägre kostnad?
Kanske. Men varför blir det billigare? Enklare drivknutar?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kanske. Men varför blir det billigare? Enklare drivknutar?
Ja, bland annat.

Samtidigt innebär moderna antisladdsystem och omfördelning av vikt att nackdelarna med bakhjulsdrift numera är rätt små.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kanske. Men varför blir det billigare? Enklare drivknutar?
Ja det är väl enklare att sätta elmotorn på hjul utan styrning. På bensinbil tillkom kardanaxeln vid bakhjulsdrift men det behövs inte på elbilen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är nog främst en kostnadsfråga, möjligen att dom fått bakre motorn att vara effektivare också, det är väldigt enkelt att göra en modul bak med motor och hjulupphängning. Dom har ju fortfarande motorn fram som option på alla bilar om man vill ha AWD
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, bland annat.

Samtidigt innebär moderna antisladdsystem och omfördelning av vikt att nackdelarna med bakhjulsdrift numera är rätt små.
Precis så. Har bakhjulsdrift på min elbil, och det är ytterst sällan jag tycker det är ett problem. Är väl bara när det är totalt snökaos och oplogat som jag saknar något, och då är det fyrhjulsdrift jag skulle vilja ha. Men har svårt att motivera drygt 60 000 kr extra för de 1-2 dagar per år som det skulle ha varit praktiskt.
 
J jocke31 skrev:
Precis så. Har bakhjulsdrift på min elbil, och det är ytterst sällan jag tycker det är ett problem. Är väl bara när det är totalt snökaos och oplogat som jag saknar något, och då är det fyrhjulsdrift jag skulle vilja ha. Men har svårt att motivera drygt 60 000 kr extra för de 1-2 dagar per år som det skulle ha varit praktiskt.
Jag valde en bil med 4WD just för att hantera de dagarna dock. Jag har 30 graders backe från vägen upp till parkeringen vid mitt hus.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
sunnis sunnis skrev:
Har idag en ID.4 som andrabil som går 100% citytrafik numera. Skulle definitivt tänka mig att byta in den mot en EX30 Core rakt av. Tycker den var snygg!

LFP batteri så man kan hålla 100% SoC, blir ingen större skillnad mot ID.4an som laddas 80% SoC.

Blir nog ett samtal till Volvo ÅF imorgon, men frugan lär väl skrika rakt ut :crysmile:
engs engs skrev:
Var tvungen att googla på dessa termer, det betyder alltså att med ett LPF-batteri så behöver man inte tänka på att ladda upp till 80% till vardags för att behandla batteriet bra och bara ta den upp till 100% inför långkörningar? Utan kan då ha den att ladda till 100% som standardinställning?
Det är en vanlig missuppfattat att LFP-batteri inte skulle slitas av att ständigt laddas till 100%. Anledningen till att LFP-batterier ska laddas till 100% är att BMS'en (batteriövervakningssystemet) ska kunna ange rätt återstående räckvidd. På de andra batterierna räknas återstående räckvidd ut med hjälp av cellspänningen, vilket inte fungerar så bra på LFP-batterier. Därför måste man "kalibrera" räckvidden genom att ladda till 100%.

Slitaget på LFP-batteriet är dock inte lika stort som på de vanliga batterierna vid laddning till 100%.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Samtidigt innebär moderna antisladdsystem och omfördelning av vikt att nackdelarna med bakhjulsdrift numera är rätt små.
Det trodde jag innan jag hade en ID4. Visst är det sällan det är halt. Men när det är halt så är det fortfarande uppenbart sämre med bakhjulsdrift än framhjulsdrift. Jag har ofta ifrågasatt om fyrhjulsdrift verkligen gör så mycket för väghållningen av samma orsak. Framkomligheten självklart. Men jag har ifrågasatt om det påverkar hur bilen rör sig på vägen i halka. Eftersom jag nu motbevisats när det gäller bakhjulsdrift måste jag även backa när det gäller fyrhjulsdriften. I halka är fyrhjulsdrift bättre än framhjulsdrift och framhjulsdrift är bättre än bakhjulsdrift hur mycket antisladd man än har.
 
A Avemo skrev:
Det trodde jag innan jag hade en ID4. Visst är det sällan det är halt. Men när det är halt så är det fortfarande uppenbart sämre med bakhjulsdrift än framhjulsdrift. Jag har ofta ifrågasatt om fyrhjulsdrift verkligen gör så mycket för väghållningen av samma orsak. Framkomligheten självklart. Men jag har ifrågasatt om det påverkar hur bilen rör sig på vägen i halka. Eftersom jag nu motbevisats när det gäller bakhjulsdrift måste jag även backa när det gäller fyrhjulsdriften. I halka är fyrhjulsdrift bättre än framhjulsdrift och framhjulsdrift är bättre än bakhjulsdrift hur mycket antisladd man än har.
Så är det naturligtvis, men inte alls lika illa som förr med bakhjulsdrift...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.