Hej,

I februari 2018 monterade en elektriker 6 st utanpåliggande jordade 2-vägsuttag hos oss på 6 st pelare. Nu behöver jag byta ett uttag men jag hittar det inte. Finns är något vant öga som kan hjälpa mig?

Måttet på uttaget får jag till
Höjd: 97 mm
Bredd: 64 mm
Djup: 41 mm

Färg: ren vit

Elektrikerns firma finns inte längre men jag gissar att han handlade av Ahlsell och att det bör vara standardgrejor av känt fabrikat. Jag betalade 118,30 kr/st + moms (dvs ca 148 kr/ st) men tyvärr specificeras inte vilket uttag det gäller.

Tacksam för svar!

• Vit dubbel eluttag utanpåliggande modell, väggmonterad, oanvänd och skruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre vita eluttag och en röd pil som pekar uppåt på en brun bakgrund.
    Skapa konto
  • Väggmonterad dubbel eluttag, vit, sliten, med kopplad kabel, mot ljusbrun trävägg.
    Skapa konto
  • Dubbel eluttag monterat på en vägg, med synliga träreglar och en ansluten kabel.
    Skapa konto
  • Dubbel eluttag, vit, monterad på trävägg, en ledning ansluten, använd och lite smutsig.
    Skapa konto
Om du skruvar bort kåpan på uttaget så brukar det stå tillverkare, ganska ofta även ett e-nummer.

P peter.nilsson83 skrev:
ELKO RS
[länk]
Tack, mycket lik men fel mått.

T torpskane skrev:
Tack, mycket lik men fel mått.
Jag kan nästan ta gift på att det är de ändå. Jag köpte just Elko RS när jag bytte kök då de byggde minst på höjden (sitter under överskåp), och mätte nyss på mina. 97*64*41-ish. Kanske de har någon variant på dom då.

Demmpa Demmpa skrev:
Om du skruvar bort kåpan på uttaget så brukar det stå tillverkare, ganska ofta även ett e-nummer.
Tack, Schneider electric. Men kanske ett utgånget uttag.

• Elektrisk uttagsbaksida, Schneider Electric, grön plastkomponent, skruv, vit märkning.
    Skapa konto
  • En baksida av en väggmonterad eluttag utan täckplatta, elledningar anslutna, installerad på trävägg.
    Skapa konto
P peter.nilsson83 skrev:
Jag kan nästan ta gift på att det är de ändå. Jag köpte just Elko RS när jag bytte kök då de byggde minst på höjden (sitter under överskåp), och mätte nyss på mina. 97*64*41-ish. Kanske de har någon variant på dom då.
P peter.nilsson83 skrev:
Hm… Ja enligt din länk är de 105 mm höga och 71 breda. Och när jag gluttar längst in hittat jag ”schneider electric”-loggan.

T torpskane skrev:
Hm… Ja enligt din länk är de 105 mm höga och 71 breda. Och när jag gluttar längst in hittat jag ”schneider electric”-loggan.
Haha, ja jag kanske minns helt fel ändå. Ber om ursäkt om jag vilseleder dig.
P peter.nilsson83 skrev:
Eller så minns jag fel.

P peter.nilsson83 skrev:
Haha, ja jag kanske minns helt fel ändå. Ber om ursäkt om jag vilseleder dig.

Eller så minns jag fel.
Bra ändå. Väldigt lika.

O Odi et Amo skrev:
ABB?
[länk]
Nix
Dels är det inga "ringar" runt hålen i uttagsbrunnarna.
Dels så står det Schneider Electric inne i uttaget och på baksidan.

Demmpa Demmpa skrev:
Nix
Dels är det inga "ringar" runt hålen i uttagsbrunnarna.
Dels så står det Schneider Electric inne i uttaget och på baksidan.
ja, det verkar vara ett mysterium. Jag får ringa Schneider eller en återförsäljare i morgon.

Vit dubbel eluttag på vägg, europeisk standard, skruv synlig, ingen apparat ansluten.
Skapa konto

Det här uttaget är följande,
1820001 Schneider Exxact 2-vägsuttag UTP jordat snabbanslutning.
Verkar vara en "äldre" Exxact.

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Det här uttaget är följande,
1820001 Schneider Exxact 2-vägsuttag UTP jordat snabbanslutning.
Verkar vara en "äldre" Exxact.
Aha! Bästa tipset hittills! Stort tack alla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.