Hej,

Enligt en artikel i DN nu på morgonen (23-06-02) kan vi läsa ”Elkris ska dämpas – Öresundsverket återstartas” https://www.dn.se/ekonomi/elkris-ska-dampas-oresundsverket-aterstartas/

”Skåningarna får ett efterlängtat eltillskott. Svenska kraftnät har gett i uppdrag att återstarta Öresundsverket i Malmö. I bästa fall kan det dämpa de höga elpriserna.”

Men det handlar även om beredskap för att klara strömavbrott genom att öka möjligheten att klara Ö-drift.

”Det ska stå i beredskap för så kallad ö-drift, det vill säga se till så att Malmö är så pass självförsörjande på el att de samhällsviktiga funktionerna kan säkras. Även de andra två storstäderna Stockholm och Göteborg kan redan i dag köras i ö-drift. För det får ägaren 1,1 miljarder kronor. Det ska täcka återställandet av anläggningen och ersättning för att hålla anläggningen i beredskap i fem år från 2025. Sydkraft måste också häva affären med köparen, något som eventuellt kan leda till skadestånd. Det är inget som Svenska kraftnät har avsatt några pengar för i nuläget, för att kanske behöva ersätta Sydkraft.”

Det är bra att vi i tid ser över beredskapen att klara elförsörjningen vid "krig och kris".

Det gäller både beredskapen i samhället i stort men även hemberedskapen.

Hur går det med den egna hemberedskapen?
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hej

För ett antal år sedan hade jag en dialog med en ägare till en sommarstuga, som inte var ansluten till elnätet. Säsongsanvändningen av sommarstugan och kostnaden, hade bromsat elanslutning.

Vi talade om att använda bilen som ”flyttbar” strömkälla. Då fanns inte någon elbil i Sverige som erbjöd detta. Sedan kom allt fler bilar med löften om V2X; ”Vehicle to Everything?” främst i USA.
https://laddboxbolaget.se/vad-ar-v2x/

Idag finns flera bilar med tekniken även här i Norden. Här är en elbilsägare i Finland som sedan 5 år bor i ett hus som inte har fast elanslutning. Nu har de köpt en elbil; ”De laddar huset med elbilen istället för tvärt om”
https://www.dagensps.se/varlden/energi/de-laddar-huset-med-elbilen-istallet-for-tvart-om/

Är det någon annan som har prövat den lösningen till stugan?

Är det någon som har prövat den lösningen som reservkraft?
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

För ett antal år sedan hade jag en dialog med en ägare till en sommarstuga, som inte var ansluten till elnätet. Säsongsanvändningen av sommarstugan och kostnaden, hade bromsat elanslutning.

Vi talade om att använda bilen som ”flyttbar” strömkälla. Då fanns inte någon elbil i Sverige som erbjöd detta. Sedan kom allt fler bilar med löften om V2X; ”Vehicle to Everything?” främst i USA.
[länk]

Idag finns flera bilar med tekniken även här i Norden. Här är en elbilsägare i Finland som sedan 5 år bor i ett hus som inte har fast elanslutning. Nu har de köpt en elbil; ”De laddar huset med elbilen istället för tvärt om”
[länk]

Är det någon annan som har prövat den lösningen till stugan?

Är det någon som har prövat den lösningen som reservkraft?
https://wallbox.com/en_us/quasar2-dc-charger
ser ut att komma senare iår och bygger på två väggs CCS. Kia ev6 o WV id4 o 5 ser ut att kunna fungera med. Ser ut att ha blackout läge men kräver extra utrustning för att bryta till ö drift.

dessa bilar har 77 eller 82kwh. Så borde klara någon dag med helt hus o givet längre om man sparar på sin användning.
 
  • Gilla
Stefan.o
  • Laddar…
B buffyin skrev:
[länk]
ser ut att komma senare iår och bygger på två väggs CCS. Kia ev6 o WV id4 o 5 ser ut att kunna fungera med. Ser ut att ha blackout läge men kräver extra utrustning för att bryta till ö drift.

dessa bilar har 77 eller 82kwh. Så borde klara någon dag med helt hus o givet längre om man sparar på sin användning
Hej buffyin

Tack för länken, att använda bilen som reservkraftkälla kommer nog att intressera många.

Mitt hus behöver (18 kWh/dag som snitt tre normala sommarmånader).

Blir det strömavbrott då går jag i mitt hus över i ”dvala-läge” som i min inledande budget innebar ett beräknat elbehov av 157 W i snitt dvs ca 3,8 kWh/dygn
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

Jag kommer senare att mäta vad dygnsbehovet blir i praktiken, men jag har testat att delar av reservkraftnätet fungerar att köra, även om alla tester inte är genomförda än.

3,8 kWh/dygn innebär 26,6 kWh/vecka d.v.s. motsvarande ca 13 mil elbilsdrift (@ 2 kWh/mil) eller ca 33-35 % av batteriinehållet i Kia ev6 o WV id4 o 5 som du gav exempel på.

En intressant sak att testa är om drift av mängder av switchad utrustning innebär ett störningsbekymmer i mitt lilla enfasnät. Då det inte är så effektstarkt och dämpningen av switchbrus är begränsat.

De skulle även kunna uppstå resonanssvängning (elektronisk instabilitet eller “converter induced resonances”) mellan flera reglerkretsar som är samtidigt anslutna till ett elnät. När enheterna provas och reglerslingans stabilitet undersöks (och godkänns) då är bara en apparat (och en reglerslinga aktuella) att testas. När apparater (innehållande reglerteknik) används då kopplas flera apparater insamtidigt.

Jag hade i flera år velat titta på (elektronisk instabilitet eller “converter induced resonances”) och i samband med forskning 2014 så hittade vi fenomenet; “Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion”.
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1014140/FULLTEXT01.pdf

Här klistrar jag in artikelns, ”Abstract”. ”This paper describes the resonance introduced by harmonics amplification and adverse interaction of electronic converters. An observation of undamped oscillation leading to instability in a microgrid is described. The term “converter induced resonances” is proposed to describe this phenomenon. The amount of distributed generation, active loads, FACTS and battery energy storage systems are expected to increase in future Smart Grids. All these resources will be interfaced with electronic converters. The potential impact of converter induced resonances in such grids is described. A coordinated design of the control systems of all converters is in practice not feasible. Each device will be independently tested to fulfil grid codes and have its own converter control implemented that can include functionality to modify voltage and /or current waveform.”

Det finns alltså en risk att små reservkraftsystem baserade på i huvudsak kraftelektronik som inte testas i tillräcklig utsträckning skulle kunna vara instabila, eller ge störningar (dålig dämpning av switchbrus) vid drift i ett skarpt läge.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej buffyin

Tack för länken, att använda bilen som reservkraftkälla kommer nog att intressera många.

Mitt hus behöver (18 kWh/dag som snitt tre normala sommarmånader).

Blir det strömavbrott då går jag i mitt hus över i ”dvala-läge” som i min inledande budget innebar ett beräknat elbehov av 157 W i snitt dvs ca 3,8 kWh/dygn
[länk]

Jag kommer senare att mäta vad dygnsbehovet blir i praktiken, men jag har testat att delar av reservkraftnätet fungerar att köra, även om alla tester inte är genomförda än.

3,8 kWh/dygn innebär 26,6 kWh/vecka d.v.s. motsvarande ca 13 mil elbilsdrift (@ 2 kWh/mil) eller ca 33-35 % av batteriinehållet i Kia ev6 o WV id4 o 5 som du gav exempel på.

En intressant sak att testa är om drift av mängder av switchad utrustning innebär ett störningsbekymmer i mitt lilla enfasnät. Då det inte är så effektstarkt och dämpningen av switchbrus är begränsat.

De skulle även kunna uppstå resonanssvängning (elektronisk instabilitet eller “converter induced resonances”) mellan flera reglerkretsar som är samtidigt anslutna till ett elnät. När enheterna provas och reglerslingans stabilitet undersöks (och godkänns) då är bara en apparat (och en reglerslinga aktuella) att testas. När apparater (innehållande reglerteknik) används då kopplas flera apparater insamtidigt.

Jag hade i flera år velat titta på (elektronisk instabilitet eller “converter induced resonances”) och i samband med forskning 2014 så hittade vi fenomenet; “Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion”.
[länk]

Här klistrar jag in artikelns, ”Abstract”. ”This paper describes the resonance introduced by harmonics amplification and adverse interaction of electronic converters. An observation of undamped oscillation leading to instability in a microgrid is described. The term “converter induced resonances” is proposed to describe this phenomenon. The amount of distributed generation, active loads, FACTS and battery energy storage systems are expected to increase in future Smart Grids. All these resources will be interfaced with electronic converters. The potential impact of converter induced resonances in such grids is described. A coordinated design of the control systems of all converters is in practice not feasible. Each device will be independently tested to fulfil grid codes and have its own converter control implemented that can include functionality to modify voltage and /or current waveform.”

Det finns alltså en risk att små reservkraftsystem baserade på i huvudsak kraftelektronik som inte testas i tillräcklig utsträckning skulle kunna vara instabila, eller ge störningar (dålig dämpning av switchbrus) vid drift i ett skarpt läge.
tyvärr finns det ingen mer info på denna laddaren och bilar men ska bli intressant att följa. Vet ej ihäller vad extrautrustningen innebär och hur det påverkar som reservkraftverk. Bara vänta och se, fler bör komma med åren med. Men denna bör väll kunna leverera tre fas antar jag.
 
S
S star_daddy skrev:
Vi förlorar upp till 40% av energin på vägen från Porjus och Suorva...
(2,5 år gammal tråd men det gäller nog än)
Var sitter flaskhalsarna i el- transport innom sverige mellan dom 4 SE- regionerna. Är problemet tekniskt eller juridiskt? Det går inte(?..) att skicka el inom landet men det går bra att exportera och importera från utlandet. Det är tydligen också så att transport inom sverige sker via utlandskablarna för det är enklare....

Sitter vi shack matt! Kablarna mot kontinenten och EUs direktiv om att el måste vara en rörlig vara precis som allt annat inom EU. (ref lars_stefan_axelsson)
 
S styren skrev:
(2,5 år gammal tråd men det gäller nog än)
Var sitter flaskhalsarna i el- transport innom sverige mellan dom 4 SE- regionerna. Är problemet tekniskt eller juridiskt? Det går inte(?..) att skicka el inom landet men det går bra att exportera och importera från utlandet. Det är tydligen också så att transport inom sverige sker via utlandskablarna för det är enklare....

Sitter vi shack matt! Kablarna mot kontinenten och EUs direktiv om att el måste vara en rörlig vara precis som allt annat inom EU. (ref lars_stefan_axelsson)
En del som ställer till det är N-1 kriteriet vare elområde har. ”Kraftsystemet är dimensionerat efter det så kallade N-1-kriteriet, vilket enkelt beskrivet betyder att transmissionsnätet ska klara av att en godtycklig komponent faller bort utan att leveransen av el påverkas.” https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2021/varfor-begransas-overforingskapaciteten-nar-elen-behovs-som-mest/

D
etta gör att vi inte kan importera hur mycket som helst ifall importen skulle påverkas.

kablarna till EU påverkar så klart priset med, men vi behöver också dem de dagar vi importerar.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
TRJBerg
B buffyin skrev:
En del som ställer till det är N-1 kriteriet vare elområde har. ”Kraftsystemet är dimensionerat efter det så kallade N-1-kriteriet, vilket enkelt beskrivet betyder att transmissionsnätet ska klara av att en godtycklig komponent faller bort utan att leveransen av el påverkas.” [länk]

Detta gör att vi inte kan importera hur mycket som helst ifall importen skulle påverkas.

kablarna till EU påverkar så klart priset med, men vi behöver också dem de dagar vi importerar.
Citat:
"Detta gör att vi inte kan importera hur mycket som helst ifall importen skulle påverkas."
Är det här en felskrivning?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Citat:
"Detta gör att vi inte kan importera hur mycket som helst ifall importen skulle påverkas."
Är det här en felskrivning?
Borde skriva SE4 som jag tänkte på.

SE4 kan inte importera mer från se3 än vad vi gör idag, då vi kommer få problem att uppfylla n-1
 
Hej,

Jag hoppas att ni som skriver här respekterar att ämnet är ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”

Tråden är redan lång, så försök att hålla er till det som beskrivs i mitt första inlägg här i tråden så håller vi ner på totala antalet inlägg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/


Så tillbaka till trådens ämne.

Jag hittade en manual till “RedEarth BlackMax Off-grid Battery System”
https://manuals.plus/redearth/blackmax-off-grid-battery-system-manual.pdf

Inledningsvis (på sid 3) i manualen finns en kort beskrivning och en bild; “RedEarth’s BlackMax battery system is an all-in-one, ready-to-run energy storage system for off-grid applications. It consists of a RedEarth 3.6kVA hybrid inverter and up to three (3) self-managed lithium batteries (12.4kWh total). It is fully assembled, factory tested, and requires no programming.”

Den är främst ut att vara utförd för den amerikanska marknaden om man tittar på kontaktdon, men anger 230 V och 50 Hz, vet inget om pris. Men för den intresserade av reservkraftlösningar så kan det vara intressant läsning

Här en ”Installation Manual” för ”BlackMax Off-Grid Battery System” med bl.a. kopplingsschema.
https://redearth.energy/wp-content/uploads/2023/04/BlackMax_InstallationManual_V7.pdf
 
Redigerat:
TRJBerg
B buffyin skrev:
Borde skriva SE4 som jag tänkte på.

SE4 kan inte importera mer från se3 än vad vi gör idag, då vi kommer få problem att uppfylla n-1
Förstår fortfarande inte logiken i den frasen.
 
Hej
För den intresserade

Här finns en nyligen publicerad youtube video om just Quasar2, av Peter Esse, med rubriken ”Så skall elbilarna rädda elnätet – lägg V2H & V2G på minnet”

Här lär man sig mer hur det är tänkt att fungera att t.ex. använda bilens batteri som källa för reservkraft till huset.

Det verkar främst vara klart för USA-marknaden. Det är ännu inte klart för svenska marknaden, och för olika typer av elbilar än, men ser ut att kunna kombineras med ”grönt avdrag”.

Ser onekligen intressant ut som reservkraftlösning i kombination med elbilsägande.

 
Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
För den intresserade

Här finns en nyligen publicerad youtube video om just Quasar2, av Peter Esse, med rubriken ”Så skall elbilarna rädda elnätet – lägg V2H & V2G på minnet”

Här lär man sig mer hur det är tänkt att fungera att t.ex. använda bilens batteri som källa för reservkraft till huset.

Det verkar främst vara klart för USA-marknaden. Det är ännu inte klart för svenska marknaden, och för olika typer av elbilar än, men ser ut att kunna kombineras med ”grönt avdrag”.

Ser onekligen intressant ut som reservkraftlösning i kombination med elbilsägande.

[media]
Tack för videon!

För att kunna köra blackout mode så behöver man nätavskiljare men även egen jord. Så två extra sakerna som man också måste fixa.

Hitta denna sidan https://zecar.com/resources/which-electric-cars-have-bidirectional-charging

Ser ut att flesta bilar idag har bara 3,6kwh tvåvägs. Det skulle funka bra till ödrift men svårt att sälja allt om och tjäna på det idag.

Ska undersöka om Mercedes kommer stödja det annars får jag vänta. Blir ändå en investering på 15-25k minst föutom bil om man har laddbox idag.

Kommer dock följa med spänning och ser vad som händer nästa 6 månader. Då jag kollar på tibber homevolt. Att kombinera allt så man kan köra och snabbkassa skulle varit guld värd! Men är nog önsketänkande idag.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Hej,

När jag plockade fram gräsklipparen efter ”vinterdvalan” och öppnade bränslekranen så startade motorn på andra draget.

Jag fick dra 5 drag, efter jag öppnat tilluften till bränsletanken på elverket, innan motorn startade efter ca ett halvårs vila. På elverket finns ingen bränslekran, bara en tilluftventil i bränsletankens lock.

Båda motorerna är av fabrikatet Honda och de är tankade med aspenbränsle som klarar flera års lagring.

Jag är nöjd med resultatet.

Hoppas att även ni kommer ihåg att provköra elverket med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hej,

Sweco har kommit med en rapport om ”Solar energy resilience” bl.a. författad av Magnus Lindén, energiexpert på Sweco, som nog kan vara läsvärd för många.
https://www.sweco.se/wp-content/upl...-energy-resilience_Urban-Insight-by-Sweco.pdf

Magnus Lindén menar att ”man borde tänka på samma sätt kring nödström från solceller som när det kommer till att hemberedskap för att kunna klara behovet av mat, vatten och andra förnödenheter i en vecka.”

Man har i rapporten ”studerat nio europeiska länder utifrån potentialen att med solceller skapa större hållbarhet vid en större elkris. – Extremväder och säkerhetshot kräver resiliens i energisystemet för att minska effekterna av långvariga strömavbrott. Det behövs lösningar för tillgång till nödström, både för att upprätthålla mobil kommunikation mellan människor och tillgodose grundbehov såsom vattentillförsel, säger Conny Udd, divisionschef Energi & Industri, Sweco Sverige. Swecos rapport visar att Tyskland idag har mest installerad solenergikapacitet, medan Nederländerna har högst kapacitet per capita. Norge släpar efter, tillsammans med Sverige och Finland. Sverige ligger dessutom i bottenskicket tillsammans med övriga Norden vad gäller potentialen för elresiliens med hjälp av solpaneler på fem års sikt.”

Fastighetstidningen har en artikel ”Så kan solpaneler säkra nödström vid kris” berättat om rapporten;
https://fastighetstidningen.se/sa-kan-solpaneler-sakra-nodstrom-vid-kris/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.