M
H Harald Blåtumme skrev:
Solens vinkel, står mycket lägre på vintern. Plus att det kan finnas snö på panelerna. Sedan är ju solen inte uppe så länge på vinterhalvåret heller vilket minskar solskörden ytterligare.
Jag tänkte typ att om panelerna står i en södersluttning (helt hypotetiskt) med fri sikt mot solen och man justerar vinkeln optimalt. Ger dom då samma effekt en klar vinterdag i januari som i juni? Eller blir effekten lägre pga. avståndet till solen, lite som att UV-strålningen är mindre på vintern än på sommaren.
För enkelhetens skull så tänker jag mig SE3 och 4 så vi slipper extremer som midnattsol och liknande.
 
S
H Harald Blåtumme skrev:
Extremt förhastade slutsatser av senaste månadens (månadernas) elpriser över dygnet. Kolla förra sensommaren...

Nej, det vi måste vänja oss vid är att elpriserna är fortsatt volatila och svårförutsägbara. Typ som idag, det är nationell helgdag, knappt några kontor är igång och industriell verksamhet lär ligga på sparlåga. Ändå runt kronan som lägst i SE4 de flesta soltimmarna.
Jag menar att- eller rättare sagt statistiken visar att priserna är höga i november december och låga i juni juli. (för säkerhets skull garderade jag mig med att skriva ordet "nuläget", eftersom det snabbt kan ändra sig).
Likafullt visar diagrammet och fakta att solinstrålningen är låg i december. Hög i juli.
Du får protestera mot SMHI och vetenskapen istället. Att priserna var höga "förra sensommaren" beror ju på yttre omständigheter- vilket snabbt kan inträffa igen. Håller med på den punkten men ingen vet.

T t3o skrev:
Nu när vi har haft maximal solinstrålning i 3 dagar med elpriser kring 1:- kan man inte se det priset som väldigt högt med tanke på att det kretsat kring 0 i en månad vid soliga dagar
Priset är lågt just nu. (nuläget). Lägre skall det bli antagligen.
SE4 hade kanske 1 krona. Vi hade 20 öre i SE3 idag och jag och många med mig är hellycklig! Dock är det svårt att räkna hem anläggningen, enl. TS analys. Detta stärker TS position.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är säkert mycket individuellt och beroende på när det investerades. Väldigt få räknar nog med 5-6 år, lite överdrivet va?
Ser inga problem att kalkylera återbetalningsperioden till 6 år. Vi har snittat 3000:-/månad i elräkning de senaste åren och om vi lågt räknat säger att vår anläggning gör plus minus 0:- varje år så har den betalt sig på 6 år. Går den sönder eller har tappat verkningsgrad efter 6 år, ja tråkigt, men den har ändå betalat sig.

Problemet som jag ser det är att alla räknar på att det ska vara garantier för att den ska betala av sig själv och inte ser på kostnader som varit tidigare utan anläggning. För vår del så förbrukar vi massor av el på sommarhalvåret vilket i sig betalar av anläggningen.

Är det kanske så att många här är negativa till en anläggning för att de egentligen inte har behov av den då de redan har så låg elkonsumtion av befintlig optimering och vill ha en anläggning för att tjäna pengar. Varför inte investera i andra saker då som t.ex aktier som många redan förespråkat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tänkte typ att om panelerna står i en södersluttning (helt hypotetiskt) med fri sikt mot solen och man justerar vinkeln optimalt. Ger dom då samma effekt en klar vinterdag i januari som i juni? Eller blir effekten lägre pga. avståndet till solen, lite som att UV-strålningen är mindre på vintern än på sommaren.
För enkelhetens skull så tänker jag mig SE3 och 4 så vi slipper extremer som midnattsol och liknande.
Nej, det gör de inte.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Likafullt visar diagrammet och fakta att solinstrålningen är låg i december. Hög i juli.
Du slår in öppna dörrar, detta är ju ett helt obestridligt faktum som alla lär vara med på. Det är din slutsats att det är direktkopplat mot elpriser som jag vänder mig starkt mot. Elpriser på spotmarknaden bestäms av långt mera komplexa samband.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Du slår in öppna dörrar, detta är ju ett helt obestridligt faktum som alla lär vara med på. Det är din slutsats att det är direktkopplat mot elpriser som jag vänder mig starkt mot. Elpriser på spotmarknaden bestäms av långt mera komplexa samband.
Sorry men jag förstår inte vad du menar. "det är kopplat mot elpriser". Vaddå?
Jag gjorde en länk till SMHi´s solbanediagram, med tillägget att solen är svag i december och stark i juli, och du börjar protestera.

Är det detta som får dig hysterisk?
citat: "När elpriserna är höga är solinstrålningen svag (vinter). Respektive när solinstrålningen är maximal (sommar) är elpriset lågt."

Med andra ord ytterligare förenklat.
1. Dyrt elpris december, januari- låg solinstrålning
2. Lågt elpris juni, juli- hög solinstrålning

Hur kan detta simpla reta upp någon? Ta det lugnt! Solen tuffar på och jobbar för oss alla skall du se..:)
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, man behåller ju inte en Trabant bara för att den fungerar…
Men värmepump brukar behållas fast finns bättre och effektivare tills den lägger av. Många köper också en 3årig bil och kör slut på den.

Finns många andra orsaker att inte vilja ha solceller. Men kommer bättre är inte en av dem om man har förutsättningar idag. Installerat 10kw som borde ge ca 10000 lika mycket som huset behöver på ett år. Så ny teknik skulle inte hjälpt mig t.e.x nu. Så blir svårt att räkna hem större med om tar in 60öringen i kalkylen.

För hög kostnad mot effekt som vissa får installerat nu skulle jag är den folk går nit på idag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S styren skrev:
Sorry men jag förstår inte vad du menar. "det är kopplat mot elpriser". Vaddå?
Jag gjorde en länk till SMHi´s solbanediagram, med tillägget att solen är svag i december och stark i juli, och du börjar protestera.

Är det detta som får dig hysterisk?
citat: "När elpriserna är höga är solinstrålningen svag (vinter). Respektive när solinstrålningen är maximal (sommar) är elpriset lågt."

Med andra ord ytterligare förenklat.
1. Dyrt elpris december, januari- låg solinstrålning
2. Lågt elpris juni, juli- hög solinstrålning

Hur kan detta simpla reta upp någon? Ta det lugnt! Solen tuffar på och jobbar för oss alla skall du se..:)
1,12kr i idag och 1,16 kr imorgon i SE4 :)
Här är elpriset mer styrt hur det blåser än att det är soligt, som visar menar att lågt elpris vid mycket sol.

Samtidigt borde alla som har eller tittar på solceller vetta att producerar mindre under November-Januari. I år var produktionen bra i Febuari här i SE4 och räknar med iaf 100kwh i december som lite plåster på såret.

Jag skulle säga att vi borde rikta ilskan mer på direktupvärmda el vilor än oss med solceller! Då vi oftast har redan gjort andra energibesparingar.

Men min personliga åsikt att solceller är inte för alla och ingen mirakel kur, men SE4 som ser det bra ut.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B buffyin skrev:
Men värmepump brukar behållas fast finns bättre och effektivare tills den lägger av. Många köper också en 3årig bil och kör slut på den.

Finns många andra orsaker att inte vilja ha solceller. Men kommer bättre är inte en av dem om man har förutsättningar idag. Installerat 10kw som borde ge ca 10000 lika mycket som huset behöver på ett år. Så ny teknik skulle inte hjälpt mig t.e.x nu. Så blir svårt att räkna hem större med om tar in 60öringen i kalkylen.

För hög kostnad mot effekt som vissa får installerat nu skulle jag är den folk går nit på idag.
Jo, men äldre värmepumpar har typ COP 3,5 så de sparar mycket ändå.

Solpaneler jar bara typ 20% verkningsgrad, så på 25 år kan det teoretiskt a ökat mycket.

Vi får väl se. :)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men äldre värmepumpar har typ COP 3,5 så de sparar mycket ändå.

Solpaneler jar bara typ 20% verkningsgrad, så på 25 år kan det teoretiskt a ökat mycket.

Vi får väl se. :)
Jämfört med min som idag har COP 5,2 så är det gamla sämre än solpanelerna med 84% verkningsgrad efter 25år. Borde väntat på bättre COP med den logiken. Kommer alltid bättre saker kommer jag hålla med om.

Kostnaden och takstorlek skulle jag säga spelar bättre roll än ny teknik idag. Granen tog ett erbjudande på 8,3kw anläggning för 160k. Fick hålla masken då med 19277kr/kW installerad kommer nog inte räkna hem det även i SE4.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
B buffyin skrev:
Jämfört med min som idag har COP 5,2 så är det gamla sämre än solpanelerna med 84% verkningsgrad efter 25år. Borde väntat på bättre COP med den logiken. Kommer alltid bättre saker kommer jag hålla med om.

Kostnaden och takstorlek skulle jag säga spelar bättre roll än ny teknik idag. Granen tog ett erbjudande på 8,3kw anläggning för 160k. Fick hålla masken då med 19277kr/kW installerad kommer nog inte räkna hem det även i SE4.
De nyaste solpanelerna idag har ca 20% verkningsgrad, är dom några år gamla så hade de kanske 15% verkningsgrad som nya. 80% av det är endast 12% verkningsgrad som är kvar.

En gammal värmepump med COP 3,5 kanske sparar ca 20 000 kWh per år, men visst är det lättare att motivera byte till ny värmepump än att installera solceller, det är en nobrainer egentligen. :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men äldre värmepumpar har typ COP 3,5 så de sparar mycket ändå.

Solpaneler jar bara typ 20% verkningsgrad, så på 25 år kan det teoretiskt a ökat mycket.

Vi får väl se. :)
Att nya kommer att bli bättre är inte svårt att sia om men behövs det för dom som redan satt upp solceller??
Om vi tar en jämförelse med ett tak.
Ett nytt tak är kanske lite bättre men så länge det gamla håller tätt så finns det ingen anledning att byta.
Om en solcellsanläggning redan ligger på taket betald och tickar in pengar så finns det ingen större anledning att byta till en ny som är bättre så länge den gamla fungerar:)
Om den gamla anläggningen tappar lite i effekt så brukar det kunna göras en besparing någon annan stans.
Vi tilläggs isolerar, byter vitvaror och fönster eller kanske får en ny effektivare värmepump så att den gamla solcellsanläggning räcker till även om 30-40 år tills det är dags att byta taket.
Först då byter man ut den mot vad som finns då.
Om det sen är solceller eller det är något annat behöver vi inte ta ställning till nu:)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De nyaste solpanelerna idag har ca 20% verkningsgrad, är dom några år gamla så hade de kanske 15% verkningsgrad som nya. 80% av det är endast 12% verkningsgrad som är kvar.

En gammal värmepump med COP 3,5 kanske sparar ca 20 000 kWh per år, men visst är det lättare att motivera byte till ny värmepump än att installera solceller, det är en nobrainer egentligen. :)
Vi har en gammal FLVP från 2001 med COP 2. Ser inte hur ett byte av den skulle ge mig mer EL till tumlare, ac, disk/tvätt maskin, poolvärme, elbilar. Däremot så all EL vi inte köper in av elleverantören under sommarhalvåret kompenserar utan problem elen som vi behöver för att köra COP 2 under vinterhalvåret.

Och inte kommer jag byta den de närmsta 20 åren heller så länge den tuffar på och gör vad den behöver. För jag kan ju inte investera i en ny uppvärmning idag då det kommer finnas mycket bättre om 20 år att köpa, eller är det inte så du säger?
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Nissens
T t3o skrev:
Vi har en gammal FLVP från 2001 med COP 2. Ser inte hur ett byte av den skulle ge mig mer EL till tumlare, ac, disk/tvätt maskin, poolvärme, elbilar. Däremot så all EL vi inte köper in av elleverantören under sommarhalvåret kompenserar utan problem elen som vi behöver för att köra COP 2 under vinterhalvåret.

Och inte kommer jag byta den de närmsta 20 åren heller så länge den tuffar på och gör vad den behöver. För jag kan ju inte investera i en ny uppvärmning idag då det kommer finnas mycket bättre om 20 år att köpa, eller är det inte så du säger?
Jag var otydlig, det var bergvärmepump jag hade i åtanke.
En FLVP är ingen egentlig värmekälla, den återvinner ju bara värme så de är inget bra exempel.
Självklart är verkningsgraden för produktion av tappvarmvatten och uppvärming av bostaden viktig. Har man solpaneler och resten direktverkande el så lär elräkningarna vara rätt tråkiga…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag var otydlig, det var bergvärmepump jag hade i åtanke.
En FLVP är ingen egentlig värmekälla, den återvinner ju bara värme så de är inget bra exempel.
Självklart är verkningsgraden för produktion av tappvarmvatten och uppvärming av bostaden viktig. Har man solpaneler och resten direktverkande el så lär elräkningarna vara rätt tråkiga…
Kolla på en Nibe f730.
Bor man i söder så klarar den dom flesta nyare husen.
Den kan kyla ner frånluften till -15 grader och dom dagarna där vi har kallare här nere är lätt räknade:)
 
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.