HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tack för den upplyftande och inspirerande kommentaren. Jag håller verkligen med. :love:(y) Är du en riktig arkitekt?
Mellan du ritar studerar du även hur riktiga hus byggda i 600-1200m2 är utformade och vilka "krav" detta klientel har?
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
A atomlab skrev:
Mellan du ritar studerar du även hur riktiga hus byggda i 600-1200m2 är utformade och vilka "krav" detta klientel har?
Hur ska jag veta vad dom har för krav? Du menar läsa artiklar och så?
 
Läsa artiklar, reportage och även kolla på hus i den storleken som ligger ute till försäljning. Finnsöngdet med videos där man iaf kan se 50% men ger ändå en hint
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
A atomlab skrev:
Läsa artiklar, reportage och även kolla på hus i den storleken som ligger ute till försäljning. Finnsöngdet med videos där man iaf kan se 50% men ger ändå en hint
Jag lattjar bara. :p
 
Excel
Underjordidkt garage saknas för alla porschar.
Rita gärna in en vändskiva.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är problemet med att det inte finns nåt sovrum på första plan tycker du? Jag hade helst haft föräldrarna sovrum på första plan, men fick inte ihop det. I värsta fall kan man göra om kontoret till sovrum, det är väl regel på att det måste finnas plats för sovrum på entreplan i fall någon skulle bli rullstolsbunden, men å andra sidan finns det hiss (E).

Det är två badrum på andra våning där alla sovrum är.

Du kanska trodde att källaren är plan 3?

Det ska finnas ett sovrum på plan 1 i Sverige utifrån reglerna om tillgänglighet eller så får du installera en hiss.
 
HOBBY ARCHITECT
K KarolinaA skrev:
Det ska finnas ett sovrum på plan 1 i Sverige utifrån reglerna om tillgänglighet eller så får du installera en hiss.
Nej, det måste finnas plats för sovrum på entreplan.
 
"Vad tycker ni om huset jag ritat?"

"Ni har alltså andra åsikter än mig? Rita ett eget hus då istället!"
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[bild]
[länk]
Skulle aldrig bygga hus med platt tak i Sverige, med vårt klimat. Än värre i norr där vi har upp till 1.5 - 2 meter snö på vintern.
 
HOBBY ARCHITECT
K Kanotisten skrev:
"Vad tycker ni om huset jag ritat?"

"Ni har alltså andra åsikter än mig? Rita ett eget hus då istället!"
”Du måste hålla med om all kritik du får. Allt från att det ät för stort till att det är för litet.”
 
Thomas59
Det är ju helt uppenbart för den som läser tråden att du inte kan ta åt dig av synpunkter och/eller kritik. Blir därför bara pinsamt med dina försök att skoja bort det.

När man ser dina återkommande märkliga jättehus och din brist på förståelse för vilka krav en köpare av dina jättehus troligen har blir det uppenbart att ditt syfte Inte att utvecklas som hobbyarkitekt utan snarare att enbart få beröm. Vilket du ofta inte får utan mest helt relevanta synpunkter, vilket du inte kan hantera.

Vill du utvecklas som hobbyarkitekt borde du börja med att lära dig att formulera en kravspec och sätta dig in i hur en akitekt bör tänka, och därefter försöka utforma planlösningen på så liten yta som möjligt.

Här är ett exempel på checklista

Syfte och användning:
  • Definiera syftet med byggnaden och användningen av olika utrymmen.
  1. Funktionell layout:
  • Skapa en funktionell och effektiv layout som passar de boendes behov. Placera rummen så att de är lättillgängliga och naturligt sammankopplade för att underlätta rörelse och användning.
  1. Rummen och deras storlek:
  • Bestäm vilka rum som behövs (t.ex. sovrum, vardagsrum, kök, badrum) och deras lämpliga storlek baserat på antalet boende och deras behov.
  1. Flexibilitet och anpassningsbarhet:
  • Fundera på hur utrymmena kan anpassas för att möta olika behov och livsstilar över tid. Till exempel kan användningen av multifunktionella rum eller flexibla väggar göra det möjligt att ändra rummens funktion.
  1. Ljus och ventilation:
  • Se till att utformningen maximerar naturligt ljus och god ventilation i alla rum. Placera fönster på strategiska platser för att släppa in solljus och frisk luft, och överväg användning av takfönster eller solrör för att öka naturligt ljus i centrala områden.
  1. Integritet och samhörighet:
  • Balansera behovet av privatliv med möjligheten till social interaktion. Till exempel kan man placera sovrummen på ena sidan och gemensamma utrymmen på den andra, och skapa naturliga mötesplatser som vardagsrum eller kök.
  1. Lagringsutrymmen:
  • Tänk på behovet av tillräckligt med lagringsutrymmen för boende, inklusive garderober, skåp, förråd eller klädkammare. Integrera smarta förvaringslösningar för att maximera utrymmet.
  1. Tillgänglighet:
  • Se till att planlösningen är tillgänglig för alla, oavsett ålder eller funktionsförmåga. Inkludera tillräckligt med utrymme för att röra sig med rullstol, breda dörröppningar och eventuellt anpassade badrum och kök.
  1. Anslutning till utomhusutrymmen:
  • Om möjligt, utforma planlösningen så att den främjar en stark koppling mellan inomhus- och utomhusutrymmen. Till exempel kan man ha utgångar till trädgården eller balkonger som förlänger levnadsytan utomhus.
  1. Estetik och stil:
  • Ta hänsyn till den övergripande estetiken och stilen för bostadshuset. Planlösningen bör vara i harmoni med den arkitektoniska utformningen
  1. Ergonomi och användarvänlighet:
  • Se till att rummens layout och möblering är ergonomiskt utformade för att främja bekvämlighet och användarvänlighet.
  1. Ljudisolering:
  • Vid utformningen av planlösningar är det viktigt att överväga ljudisolering för att minimera överföring av ljud mellan olika utrymmen.
  1. Kökets utformning:
  • Se till att det är väl utformat och funktionsriktigt. Placera köksöar, arbetsytor och förvaring på ett sätt som underlättar matlagning och gör det enkelt att arbeta i köket.
  1. Badrumsutrymmen:
  • Utforma badrummen med noggrant övervägande av utrymmets layout och funktioner. Se till att det finns tillräckligt med förvaringsutrymmen och tänk också på tillgänglighetsaspekter för att möta olika behov.
  1. Hållbarhet och energieffektivitet:
  • Integra hållbarhetsaspekter i planlösningen genom att främja energieffektivitet och användning av miljövänliga material. Tänk på placeringen av fönster för att maximera naturlig belysning och användning av energieffektiva apparater och system.
  1. Säkerhet och brandsäkerhet:
  • Se till att planlösningen uppfyller säkerhets- och brandsäkerhetsnormer. Placera nödutgångar på lämpliga platser, integrera brandvarnare och följ alla byggnadsregler och föreskrifter för att säkerställa att bostadshuset är tryggt för de boende.
  1. Teknisk infrastruktur:
  • Tänk på behovet av teknisk infrastruktur såsom elanslutning, VVS, ventilationssystem och nätverksuppkoppling. Se till att planlösningen har tillräckligt med utrymme för att rymma dessa system och att de är lättåtkomliga för underhåll och reparationer.
  1. Miljöfaktorer:
  • Utvärdera och anpassa planlösningen till de omgivande miljöfaktorerna. Tänk på solens bana för att maximera solinstrålning och minska värmeförluster. Om möjligt, utnyttja naturliga vyer och skapa en koppling till den omgivande naturen.
Det är viktigt att komma ihåg att denna checklista bara är en grundläggande guide och att det finns många fler aspekter att överväga vid utformningen av planlösningar för bostadshus. Varje projekt kan ha sina unika behov och krav.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Thomas59
Några punkter som du nog borde ta tag i:
  1. Otillräckligt utnyttjande av utrymmen:
  • En vanlig fallgrop är att du inte optimerar användningen av utrymmen. Det kan innebära att du skapar onödigt stora korridorer eller försummar möjligheten att skapa smarta förvaringslösningar. Att inte tänka på hur utrymmena kan användas effektivt kan leda till bortkastat utrymme eller begränsad funktionalitet.
  1. Bristande flöde och rörelsemönster:
  • En annan vanlig fälla du ofta faller i är att du inte tänker på det naturliga flödet och rörelsemönstret i huset. Till exempel kan du ibland placera köket på ett sätt som inte är praktiskt eller skapa långa korridorer som stör rörelse och användning av utrymmena. Det är viktigt att tänka på hur människor kommer att röra sig genom huset och se till att utformningen underlättar enkel och intuitiv navigation.
  1. Otillräckligt antal eller felaktig placering av badrum:
  • Att ha för få badrum eller att placera dem på olämpliga ställen är ett vanligt misstag. Det kan skapa obekvämlighet och köbildning, särskilt i enbostadshus där flera personer kan bo. Det är viktigt att planera för tillräckligt med badrum och placera dem strategiskt för att säkerställa att de är tillgängliga och funktionella.
  1. Brister i ljus och ventilation:
  • Som arkitekt är det viktigt att utnyttja naturligt ljus och ventilation på ett optimalt sätt. Till exempel kan man placera fönster på felaktiga platser eller inte ta hänsyn till riktningen av solljuset. Det kan leda till mörka och dåligt ventilerade rum, vilket påverkar både estetik och bekvämlighet.
  1. Brister i privata och sociala utrymmen:
  • Att inte hitta en bra balans mellan privata och sociala utrymmen är ett misstag du ibland/ofta gör. Det kan innebära att du antingen har för få gemensamma utrymmen för att främja social interaktion eller att du inte ger tillräckligt med privata utrymmen för att upprätthålla integritet. Det är viktigt att skapa en balanserad planlösning som tillåter både gemenskap och privatliv.

Finns fler allmänna synpunkter jag kan ge men med tanke på din attityd får detta räcka.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Förlåt att jag finns till. Jag ska aldrig mer lägga upp något jag ritat, ni fattar ändå ingenting. Puckon.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Förlåt att jag finns till. Jag ska aldrig mer lägga upp något jag ritat, ni fattar ändå ingenting. Puckon.
Lycka till i livet! Du har fått många fina gratisråd här, var tacksam och glad i onödan :=)
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Förlåt att jag finns till. Jag ska aldrig mer lägga upp något jag ritat, ni fattar ändå ingenting. Puckon.
Du får gärna dela med dig, men det finns alltid olika åsikter och jag tycker att du har fått många bra tips (men också mycket gnäll och onödiga inlägg).
Hade du tänkt att alla skulle gilla det och lovorda dina ritningar?
Det är Internet, det fungerar inte så...

Hoppas att du fortsätter rita och fundera på lösningar och hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.