Hej,

På mitt hus från 2004 (Götenhus) har det använts 28mm tjocka brädor. Alltså vindskivor, knutbrädor, takfotsbrädor, klädselbrädor alla är 28mm tjocka.

Problemet är att på vanliga handeln såsom Byggmax, K-rauta, Hornbach, mm. finns inga 28mm utan samtliga är 22mm.

Varför använder man 28mm och hur ska man göra när en bräda behöve rvytas ut? Det finns vissa andra butiker som har 28mm brädor. Och en 7m bräda kanske kostar 300kr och sedan tar de frakt på 2500kr :surprised: De oftast ligger längre bort från storstaden. Finn inga i närheten av Göteborg i alla fall.

Gå till en riktig butik/trägrossist.
Kedjorna vet inte vad tätvuxet eller kådrikt betyder.
Det är det virket du själv ska välja på plats för att få kvalitetsbitar till ditt hus.
Woody, N/A Svensson finns i Trosa och Järna, sök liknande butiker.

Lycka till.

/W

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gå till en riktig butik/trägrossist.
Kedjorna vet inte vad tätvuxet eller kådrikt betyder.
Det är det virket du själv ska välja på plats för att få kvalitetsbitar till ditt hus.
Woody, N/A Svensson finns i trosa och Kärna, sök liknande butiker.

Lycka till.

/W
Nu handlar jag inte virke så ofta, men ligger verkligen 7m-längder på hyllan så man kan välja och vraka?

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Det är någon som satsat på en bättre kvalité när huset byggdes, det var mycket vanligt på äldre hus, i princip standard.
Du hittar sådant virke hos de lokala privata sågverksägarna som fritt kan såga den dimension man vill och på köpet billigare.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Lokalt har Beijer en hel del 28mm ytterpanel på lager, jag vet inte men skulle gissa att det ser liknande ut på XL, bygma m. f.

Redigerat:
  • Gilla
Arvida och 1 till
  • Laddar…
Beijer i Frölunda har 28mm finsågad panel.

• Gilla
Arvida och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket alla. Har hittat det jag var ut efter på Beijer. :D

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.