Jag hade ett bortglömt litet :rolleyes: inlägg som eg var ett tilläg till inlägg #13030
I andra artikeln nedan så ogillas den tyska 6h regeln även av vindkraftsbranschen själv eftersom den slår negativt mot havsbaserad vindkraft. Den tyska 6h regeln beskrivs som en vindkraftsubvention vid negativt elpris som retroaktivt (på timbasis) kan återkallas.

Låga elpriser gjorde att produktionen i både svenska och finska kärnkraftsreaktorer drogs ner i förra veckan.

– Det handlar om marknadsanpassningar, och det kommer att bli vanligare ju mer den väderberoende elproduktionen byggs ut, säger Lennart Söder, professor i elkraftsystem vid KTH.
https://www.etc.se/klimat-miljo/kaernkraftsreaktorer-koers-paa-halvfart-naer-elpriset-sjunker

Men varför drar producenter inte ner på produktionen när det blir rejält negativa priser som (tabellen ovan)
DK1 -109,45
NL -185,86

Varför läggs sådana bud? Det ser extremt ut.

Varför slutar man inte bara att lägga säljbud och flöjar vindturbinerna?
Man har ju en hel dag på sig att planera och styra produktionen, eller?

I Tyskland kan det finnas lite logik i låga priser från VK. De får stödbetalningar om priset är negativt. Begränsningsregeln som träder in vid långvarigt negativt pris tar retroaktivt ta bort stödet för ”överproduktionen” om (?) pågår för länge (6h) skapar prisosäkerhet som höjer priset för konsument och minskar intäkterna.

Frankrike har gått ett steg längre och ändrar även skatter och avgifter för att uppmuntra konventionella kraftproducenter att inte producera om priset är lägre än 0 euro/MWh. :oops:

Six-hour negative pricing rule damaging offshore wind revenues
30 April 2020 by Sara Knight
https://www.windpowermonthly.com/ar...-pricing-rule-damaging-offshore-wind-revenues

Under enbart februari uppskattades förlusten för havsbaserade vindkraftsprojekt till 50milj euro.

In particular, the "six-hour rule" is a problem, says Germany's federation of offshore wind farm operators, the BWO.

The uncertainties the rule creates have to be priced into offshore and onshore wind bids at support auctions, so consumers pay higher prices for the whole 20-year support period.

The "six-hour rule" stops support payments to wind farm operators if wholesale day-ahead electricity prices go negative for more than six hours, backdated to the first hour with a minus price.

The aim is to ensure there is no incentive to generate electricity when supply exceeds demand and prices go into the red. But the measure isn't working and needs to be corrected, said the BWO.

För Sveriges del så har vi inte kolkraftverk som är långsamma/tröga på att reglera ner och upp produktionen , men vi har kk.
Men inte ens vattenkraften tycks vara så snabb på att ändra produktionen så att priset hålls över nollan. :rolleyes: :thinking:

Priset blir negativt för att det är kostsamt att dra ner på produktionen och sen kanske det inte ens är tekniskt möjligt att få upp produktionen i tid när behovet ökar igen.
 
Redigerat:
Jag såg en artikel från TT i dagens GP, den handlade om att de "smarta elnät" (flödesbaserad kapacitetsberäkning) som man planerar införa, de ökade priserna med 18% under en av testveckorna. Jag tolkade det som att det kommer att göra det ännu lättare för att externa elpiser importeras till Sverige. Tanken är att det skall bli lättare att koppla in mer energi i näten då man kan optimera på hur flödena går, men till och med energibolagen protesterar då det blir en än mer komplex och oförutsägbar elmarknad. I norden skulle Sydsverige och Danmark missgynnas...
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Det blir ju så här när man med dålig infrastruktur skyddar sig mot marknadens högre ("normala") priser.

Men andra länder kan ju bli glada av detta...
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg en artikel från TT i dagens GP, den handlade om att de "smarta elnät" (flödesbaserad kapacitetsberäkning) som man planerar införa, de ökade priserna med 18% under en av testveckorna. Jag tolkade det som att det kommer att göra det ännu lättare för att externa elpiser importeras till Sverige. Tanken är att det skall bli lättare att koppla in mer energi i näten då man kan optimera på hur flödena går, men till och med energibolagen protesterar då det blir en än mer komplex och oförutsägbar elmarknad. I norden skulle Sydsverige och Danmark missgynnas...
Ja, om de inför flödesbaserat så kommer spotmarknaden att bli totalt omöjlig att förklara för gemene man, åtminstone om man vill ha en bättre förklaring än "Algoritmen™️ sa det". Tittar man på Nordpools kartor idag, så kan man ju hjälpligt förstå varför det blev som det blev vid ett visst tillfälle. Med flödesbaserat behöver du som minimum ha en universitetsutbildning i matematik, plus att du förmodligen behöver ha tillgång till information du inte kommer att ha.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sandos skrev:
Det blir ju så här när man med dålig infrastruktur skyddar sig mot marknadens högre ("normala") priser.
Ja, alla vet ju att det enda rimliga sättet att få som man vill är att vara så stor att ingen kan köra över dig och så enveten att ingen kommer orka försöka. Aka Tysklandsmetoden.
 
Det tror jag inte. På den nivån av förklaring blir det ingen skillnad. Det är när man gräver djupare som komplexiteten ökar.
 
Mikael_L
Ja då har man laddat igen vid nära noll i elpris.

Jag har känslan att jag i princip bara betalt elskatt, överföringsavgifter och moms på detta de allra flesta dagarna i flera månader nu.
Alltså råpriset på el har varit så pisslågt att det inte märks bland de övriga pålagorna.

Jodå, någon dag ibland har jag laddat bilen till ett ganska normalt elpris.

Men fortsätter det så här så kommer medelpriset bli det lägsta i mannaminne.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då har man laddat igen vid nära noll i elpris.

Jag har känslan att jag i princip bara betalt elskatt, överföringsavgifter och moms på detta de allra flesta dagarna i flera månader nu.
Alltså råpriset på el har varit så pisslågt att det inte märks bland de övriga pålagorna.

Jodå, någon dag ibland har jag laddat bilen till ett ganska normalt elpris.

Men fortsätter det så här så kommer medelpriset bli det lägsta i mannaminne.
Billigaste maj i SE3 sedan 2020, så ett mannaminne är tre år. Enligt min fru har jag inte ens så långt minne iofs...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då har man laddat igen vid nära noll i elpris.

Jag har känslan att jag i princip bara betalt elskatt, överföringsavgifter och moms på detta de allra flesta dagarna i flera månader nu.
Alltså råpriset på el har varit så pisslågt att det inte märks bland de övriga pålagorna.

Jodå, någon dag ibland har jag laddat bilen till ett ganska normalt elpris.

Men fortsätter det så här så kommer medelpriset bli det lägsta i mannaminne.
Ja, jag passar på att ladda solel på dagarna, känns rätt bra med "helt gratis", nu är det ju inte det eftersom jag förlorar lite på att inte sälja men känslan är nästan så iaf..
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Billigaste maj i SE3 sedan 2020, så ett mannaminne är tre år. Enligt min fru har jag inte ens så långt minne iofs...
Dessutom billigare än snittpriset - för de som kan styra sin förbrukning lite.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dessutom billigare än snittpriset - för de som kan styra sin förbrukning lite.
Jag ligger under snittpriset, väldigt nära det viktade medelpriset under dagen faktiskt (viktat mot solinstrålningen).

Min enkla styrning bygger på att jag räknar ut medelpriset på natten (0-6) och sedan aktiverar jag elbilsladdning och uppvärmning av varmvatten alla timmar som ligger under detta i pris. Eventuellt behov utöver detta utförs sedan under natten (1-6). På vintern värmer jag huset enligt samma princip. Men jag ställer då olika måltemperaturer beroende på elpriset. 27 grader på natten och de timmar som ligger under nattmedel, 19 grader om ingen är hemma på dagen och 21 grader från kl 12 (om det inte är billig el på dagen då det blir 27 grader som sagt).

Sedan har jag en värmeflyttande fläkt mellan våningarna som enbart kör på natten och då ingen är hemma. Den låter inte så mycket, men för mycket...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Varför är elen så dyr i Finland idag?
0,3€/kWh eller mer, väldigt många timmar idag.
Har deras nya reaktor stoppat?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför är elen så dyr i Finland idag?
0,3€/kWh eller mer, väldigt många timmar idag.
Har deras nya reaktor stoppat?
Har du kollat priserna för imorgon?

Saker som jag gissar kan ha med detta att göra:

Kallt väder
vindstilla
Isläggning på svenska älvar
Svensk kärnkraft inte uppe i full produktion
England har fått ännu mer grepp om våra priser iom ny kabel? (Denna är nog tveksam faktiskt, tror det blåser hos de nämligen)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför är elen så dyr i Finland idag?
0,3€/kWh eller mer, väldigt många timmar idag.
Har deras nya reaktor stoppat?
De ser inte ut att få tillräckligt av oss utan måste köpa av balterna som köper av Tyskland och Belarus. Det blir spännande att se hur mycket vi behöver importera imorgon när det är kallt i hela Sverige och slutat blåsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.