Idag har jag monterat dator, bass shakers, kabelrännor, fläkt, sidoskenor och en hylla där förstärkare, ljudkort or kl25z-kortet skall hamna sen.

Datorsystem utan chassi, med grafikkort, moderkort, nätaggregat och kylning på träplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett öppet datorsystem med grafikkort, moderkort och nätaggregat monterat på en träbas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inuti tom lastbilskolli, träsits, elektronika, kabeldragning, svart golv, utomhus, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kånkade in kabinettet i vardagsrummet också då det mesta av borradet är klart. Satan vad stort det är!

Vardagsrum med öppet gammaldags arkadspel, bokhylla, soffa, färgglatt konstverk, och fönster med gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Zinkadus och 23 till
  • Laddar…
Säger bara WOW
 
Snyggt jobbat!

hek hek skrev:
Byggde en spärr som kan används när man fäller upp skärmen.
På ett riktigt flipperspel finns ju också en "pinne" att ställa spelplanen halvöppen med, jag tycker dock att det känns som det blir väldigt stora skjuvande krafter på både pinnen och spelplanen, för en TV skulle jag inte våga ha en pinne bara på ena sidan. Dessutom lite råttfällevarning om man petar till pinnen medan man mekar med nåt...

Kan du inte ordna så gångjärnet sitter så den går att ställa i helt uppfällt läge?
 
J JohanLun skrev:
Kan du inte ordna så gångjärnet sitter så den går att ställa i helt uppfällt läge?
Tyvärr inte, ledmatrisen tog emot. Jag har också säkrat upp med extra klossar som ligger över rundstaven (och låser ner den) så inte skärmen lyfter... märkte att den hade en tendens till det.
 
Ikväll blev det lite arbete med backboxen. Först började jag med att montera gångjärnen (så man kan fälla backbox över chassit vid transport).
Möbelsammansättning eller reparation, skruvmejslar, skruvar, trädelar, bordben. Inredning, hemförbättring, DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det en massa pill med att få leddarna på plats i högtalarutgångarna innan jag satte dit högtalare och dmd.
Svart panel med LED-strip runt cirkulär öppning, kablar, sitter på brun yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Datorbyggnadsprojekt, chassifläkt, strömförsörjning, verktyg, skruvar, trägolv, teknikarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad enhet visar kretskort, kablage, högtalarkomponenter och verktyg på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högtalarenhet utan frontskydd ligger på träbord med skruvmejsel och transparent låda med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När allt var på plats kunde jag inte låta bli att sätta på glasskivan i fronten av backboxen och starta upp datorn med de två nya skärmarna. Stort puh.. dom funkade fortfarande efter min misshandel!
Tv-skärm visar arkadmaskiner, krukväxter på fönsterbräda, bokhylla med böcker och mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elektronikskåp med kretskort, fläktar, kablar, delvis demonterat. Teknisk utrustning under reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Zinkadus och 11 till
  • Laddar…
Varför ska luften blåsa ut vid högtalarna och inte bara få strömma ut i toppen av backboxen?
 
J JohanLun skrev:
Varför ska luften blåsa ut vid högtalarna och inte bara få strömma ut i toppen av backboxen?
Vissa spel triggar "vind". T.ex whirlwind. Dom är inte för kylning (av annat än spelaren).
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
castlesnake och 8 till
  • Laddar…
Inte mycket ikväll... Lite kabeldragning och montering av knappsats samt skärm (för tempövervakning) på insidan av myntluckan.
Öppen elektronisk enhet med skärm visande statusinformation, fläktar, kablar och kretskort med otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte också upp min "beacon" uppe på backboxen
Elektronisk apparat inre, kretskort, kablar och anslutningar, tekniskt underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett svart skrivbord med en klotformad prydnad, datorskärm undertill, fönster och hylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
castlesnake och 6 till
  • Laddar…
Arbete med luckan i bak på backboxen. Låset kommer imorgon på posten så då går det att slutföra. Förberedde också hyllan som håller de tre förstärkarna och rigmasterkortet på ovansidan. Tanken är att man skall kunna justera volymer och balans genom myntluckan.

Hand håller bräda med musikförstärkarens knappar. Fluffig svartvit hund i bakgrunden på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En elektronisk anordning med knoppar monterad på träskiva utomhus, nära betongsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
castlesnake och 5 till
  • Laddar…
Börjar få schwung på det här med crimpning. Hann väl med ett 70-tal ikväll. Alla högtalare inkopplade och alla jordkablar dragna. Puh.. min rygg svider lite.

Elektronikprojekt med styrkort, kablar, relämoduler, och verktyg på en träpanel. Möjlig DIY- eller hobbyarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skrivardelar, kretskort, ledningar och avbitartång på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkomponenter, kablar, förstärkare och kylflänsar inne i en svart låda, möjligen en del av en dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikutrustning, kablar, strömförsörjning och distributionsblock inuti en teknisk anordning eller system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Usäkta skumt ljus. Var tvungen att hålla en ficklampa samtidigt som kameran.
 
  • Gilla
Zinkadus och 14 till
  • Laddar…
Nu är allt hopkopplat (utom 4 ledlister).
Elektronisk apparatur inuti en låda, med kretsar, kablar och en etikett som säger "RIG MASTER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade gjort en miss med jord för knapparna igår som inte var samma som alla annan men det var snabbt omdirigerat.

Test av skakmotor:


Test av fläkt:


Test av beacon:
 
  • Gilla
  • Älska
Zinkadus och 11 till
  • Laddar…
Usch det kan bli dyrt att följa den här tråden...
Håller tv apparater ungefär samma yttre mått eller måste man köpa en tv först och bygga kabinettet efter den?
Funkar mdf eller spånskiva eller måste det vara plywood?

Kikade i nån fb grupp och ett lite nyare flipper går ju loss på 100', låg ute ett vpin för runt 50'
Man kan väl bygga utan allt lull lull och komplettera allt eftersom även om det blir mycket mer jobb (antar jag)
 
@nino
Beror lite på. Skall du använd standard lockdown-bar/siderails så är det widebody/standard-mått som gäller.
Skapar du något eget där man vilar händerna (trä eller stål) kan du ha vilka mått som helst. Då kan man utgå från tv:s mått.
Här är ett avsnitt av way of the wrench där han gör sin egen lockdown-bar:

Hela hans serie är lärorik om man skall bygga själv. Remommenderas!

Plywood rekommenderas i alla trådar jag läst. Mest p.g.a. akustik (för ssf - sorround sound feedbak). Men många bygger i MDF också!

Absolut kan man komplettera efter hand. Tror de flesta gör så.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
hek hek skrev:
@nino
Beror lite på. Skall du använd standard lockdown-bar/siderails så är det widebody/standard-mått som gäller.
Skapar du något eget där man vilar händerna (trä eller stål) kan du ha vilka mått som helst. Då kan man utgå från tv:s mått.
Här är ett avsnitt av way of the wrench där han gör sin egen lockdown-bar:
[media]
Hela hans serie är lärorik om man skall bygga själv. Remommenderas!

Plywood rekommenderas i alla trådar jag läst. Mest p.g.a. akustik (för ssf - sorround sound feedbak). Men många bygger i MDF också!

Absolut kan man komplettera efter hand. Tror de flesta gör så.
Har en svärson som har snickeri där dom gör mycket i mdf så borde kunna få bra pris på sånt, hoppas man :D
Borde ju även gå att få det färdigfräst om det finns cad ritningar
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nu är allt fädigdraget inklusive ledlister. Väntar fortfarande på listerna med 144 leds/m från Kina som skall sitta på sidorna av spelplanen. Men allt är framdraget så det skall bara vara att koppla in.
Satte även in bakstycket på backboxen med låset som dök upp häromdagen.
Egenbyggd datorlåda i rum, trägolv, kylfläktar, kablar, träpanel, modernt, soligt, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen arkadmaskin, elektroniska komponenter och kablar synliga, hemmiljö, fönster med växter, golvstående högtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det dags att dyka ner i mjukvarukonfiguration och eventuell felsökning. Inget brann när jag slog på strömmen iallafall!
 
  • Gilla
Zinkadus och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.