1 214 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Montera skorsten på mexitegel
Ska montera ny rökkanal mot fasaden som är i mexitegel, och har klurat och funderat kring hur vi bäst löser bärigheten så att det blir säkert och minimerar problem i framtiden.
Det känns inte aktuellt att enbart fästa i teglet, och om vi borrar igenom och fäster direkt i väggen bakom teglet så misstänker jag att det kommer bli belastningsskador om/när skruven börjar trycka på teglet över tid och sprickor uppstår.
Någon med erfarenhet kring liknande situationer, som har tips på hållbar lösning?
Fästa en bärande regel mellan vägg och tegel i luftspalten, som sedan rökkanalen fästs i?
Det känns inte aktuellt att enbart fästa i teglet, och om vi borrar igenom och fäster direkt i väggen bakom teglet så misstänker jag att det kommer bli belastningsskador om/när skruven börjar trycka på teglet över tid och sprickor uppstår.
Någon med erfarenhet kring liknande situationer, som har tips på hållbar lösning?
Fästa en bärande regel mellan vägg och tegel i luftspalten, som sedan rökkanalen fästs i?
tack för svar! Ja det stämmer, det finns stödben till den men jag fick ändå för mig att det inte skulle vara nog. Inbland är en ängslig i onödanJ jonaserik skrev:
den behöver inte nå taknocken i höjd, men en meter över taket då den kommer dras utanför takfoten. Kommer även montera snörrasskydd för att undvika att snön och isen tar skorstenen på vägen ner.J jonaserik skrev:
Liknande trådar
-
Hur demontera skorsten??
Ved, Pellets, Flis -
Montera rökgastermometer i isolerad modulskorsten
Ved, Pellets, Flis -
Var montera renslucka för sotare vid installation av rökkanal i existerande skorsten
Ved, Pellets, Flis -
Montera skorsten
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är min skorsten felmonterad? Bör jag driva det vidare?
Ved, Pellets, Flis