M Mradahl skrev:
Då tar vi det här från det juridiska perspektivet.
Enligt Jordabalken tillhör den ledning som ligger nergrävd på fastigheten fastighetsägaren. Det är ett så kallat byggnadstillbehör.
I vissa fall är det, som någon skrev, fastighetsägaren själv som grävt ner slangen, operatören som äger områdesnätet har då bara tillhandahållit materialet (slang och söktråd).
Det finns regler för hur djupt en fiber ska förläggas, dock inte tvingande, men det gäller inte på tomtmark, där är det fastighetsägarens ansvar.
Fiber på tomtmark dokumenteras heller inte av operatörerna så Ledningskollen är sällan till någon hjälp där, fastighetsägaren måste själv dokumentera förläggningen.
Om en fastighetsägare gräver av sin egen fiber är det operatören som kommer ut och lagar. Slangen kan visserligen fastighetsägaren själv laga om dom vill men det är operatören som blåser i ny fiber från skåp/brunn in i fastigheten, svetsar den nya fibern inomhus och ser till att det fungerar.
Sen skickar operatören en faktura till den som skadat fibern.
Gällande skarvningen av söktråden är det rätt enkelt, tvinna ihop den igen bara.
Svårigheten ligger i att den normalt är inplastad i märkbandet (är i modern tid grön färg på), är den inte det och ligger oskyddad kommer tidens tand att gnaga av den om man inte skarvar med nytt märkband.
Å andra sidan är det, som någon annan skrev, inte jättesvårt att hitta sträckningen igen om man dokumenterat var man skarvade.
Men, återigen, det är fastighetsägarens ansvar och ingen annans.
Det är väldigt många fel i ditt sk. juridiska perspektiv.
Det är nästan lättare att skriva vad som är rätt!
 
O olastr skrev:
Det är väldigt många fel i ditt sk. juridiska perspektiv.
Det är nästan lättare att skriva vad som är rätt!
OK, gör då det.
 
  • Gilla
Snickarlarsson och 2 till
  • Laddar…
C Caroline f skrev:
Ja verkar som vi har haft enorm tur!
Behövs det ny söktråd?
Gröna remsan?
Ska den inte ligga 30 cm under? Kontakta leverantör plus försäkringsbolag?
Pinsamt att se så dåligt utfört arbete, minst 30cm gäller, undantag ska alltid meddelas fastighetsägaren. Anmäl till leverantören och begär karta med slingan markerad med både placering och djup, dels så att ni får dokumenterat att ni inte är skyldiga till ev. fler avgrävningar, dels för att undvika dem. Krasst sett ska arbetet göras om rätt, stör det inte er att det görs, rekommenderar jag er att kräva det av leverantören, det är deras skyldighet enligt de regelverk som finns. Allt finns på https://robustfiber.se/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ts har fixat märkband och skarvat samman tråden, så det är klart.
Troligtvis äldre än 5år enligt ts så kan vara installerad före Robust fiber fanns.
Arbetet är inte bra gjort.
Det ts ska göra nu är att själv dokumentera, så gott det går hur fiber är dragen. Och kanske ett foto, se exempel.;)
Trädgård med gräsmatta, buskar, röd linje över bilden, stentrappa och vit grind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X
När fiber skulle dras in i sommarstugan höll de på att gräva av elkabeln i backen på tomten.
Relativt nylagd elkabel (kanske fem år?).
Exakt noll grävskydd/signalband/whatever.
Vem hade grävt ner kabeln?
Elnätägaren...

Inte alltid de själva lyckas lägga saker enligt praxis/standard/alltvaddetheter.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Pinsamt att se så dåligt utfört arbete, minst 30cm gäller, undantag ska alltid meddelas fastighetsägaren. Anmäl till leverantören och begär karta med slingan markerad med både placering och djup, dels så att ni får dokumenterat att ni inte är skyldiga till ev. fler avgrävningar, dels för att undvika dem. Krasst sett ska arbetet göras om rätt, stör det inte er att det görs, rekommenderar jag er att kräva det av leverantören, det är deras skyldighet enligt de regelverk som finns. Allt finns på [länk]
vart på hemsidan anges lagkraven för förläggning?
Jag hittar bara anvisningar…
Jordbalken gäller..
Testa du kräv vad du vill, du kommer aldrig komma någon vart med det.
 
J Jocu skrev:
vart på hemsidan anges lagkraven för förläggning?
Jag hittar bara anvisningar…
Jordbalken gäller..
Testa du kräv vad du vill, du kommer aldrig komma någon vart med det.
J Jocu skrev:
vart på hemsidan anges lagkraven för förläggning?
Jag hittar bara anvisningar…
Jordbalken gäller..
Testa du kräv vad du vill, du kommer aldrig komma någon vart med det.
J Jocu skrev:
vart på hemsidan anges lagkraven för förläggning?
Jag hittar bara anvisningar…
Jordbalken gäller..
Testa du kräv vad du vill, du kommer aldrig komma någon vart med det.
Lagen säger att konsumenten har rätt till ett fackmässigt utfört arbete. Fackmässighet är det handlande som kan krävas av en normalt skicklig, kunnig och seriöst arbetande fackman inom den profession som är i fråga.

Det finns riktlinjer och anvisningar för fiberförläggning som branschen själv ställt upp. Dessa kan användas som vägledning vid bedömning av vad som är fackmässigt.

Fiber grundare än 10 cm och markeringsband direkt ovanpå kan jag inte tänka mig är godtagbart, utan något som kan reklameras som ett fel i tjänsten.

Eftersom juridik inte är en vetenskap utan en bedömningssport så behöver det prövas. Jag skulle lätt ha gjort det om jag var TS.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Eftersom juridik inte är en vetenskap utan en bedömningssport så behöver det prövas. Jag skulle lätt ha gjort det om jag var TS.
Vad exakt skulle du ha gjort och vad förväntar du dig för utfall? Vilka kostnader är du beredd att riskera för att vinna vad?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tror ts har lämnat tråden efter att ha löst problemet:cool:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad exakt skulle du ha gjort och vad förväntar du dig för utfall? Vilka kostnader är du beredd att riskera för att vinna vad?
Först skulle jag gå till avtalet och jämföra det med vad som levererats.

Därefter reklamera tjänsten hos utföraren och begära rättelse.

ARN kan mala en vända.

Tingsrätten. Begära skillnaden i värde mellan korrekt utförd tjänst och vad som levererats. Tillämpliga lagrum är åtminstone Konsumenttjänstlagen, Köplagen och Jordabalken.

Har gott om medel för att driva dylikt. Småmål ju. Skulle inte vara några problem om utfallet gick mig emot. Vinsten är att marknaden får mer klarhet i vad som gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
https://robustfiber.se/dokument/V1_2/3.ARF_Bilaga2_Robusta_nat_v1_2_1.pdf#page15

Sida 21 står alla fyllnadshöjder beroende på vart kabeln ligger. Det är t ex skillnad om det är på tomtmark eller utanför.

Det spelar ingen roll för dig nu, men ditt skräckexempel är orsaken till varför man bör undvika det två största aktörerna på marknaden. De upplevs ofta som ”billigast” men man får verkligen vad man betalar för. Efter att ha granskat och sett fuskjobben de stora ofta gör så grävde vi själva via bra entreprenörer istället, där vi sen ”sålde” den fysiska ledningen till en leverantör. Blev 100% prefekt!
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
B Byggahus_Jonas skrev:
[länk]

Sida 21 står alla fyllnadshöjder beroende på vart kabeln ligger. Det är t ex skillnad om det är på tomtmark eller utanför.

Det spelar ingen roll för dig nu, men ditt skräckexempel är orsaken till varför man bör undvika det två största aktörerna på marknaden. De upplevs ofta som ”billigast” men man får verkligen vad man betalar för. Efter att ha granskat och sett fuskjobben de stora ofta gör så grävde vi själva via bra entreprenörer istället, där vi sen ”sålde” den fysiska ledningen till en leverantör. Blev 100% prefekt!
Och hur ska du undvika och kunna välja om det till nästan 100% bara finns en fiberägare som bygger fiber i området.;)
"Tänkte inte på det" som uppfinnaren i Sundbyberg brukade säga.
Men gräva själv på egen fastighet går bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mdmar Mdmar skrev:
Ledningskollen är ju en bra tjänst i tanken, men inte i praktiken. Vi kollade upp alla ev ledningar via kollen,, bara för att upptäcka att anvisad kabel låg ca 2 meter styvt vid sidan av markeringen. Så i princip en tämligen värdelös tjänst du inte kan lita på.
Det vanliga är att man får veta vilka som äger ledningar i området man söker på. Sen får varje ledningsägare en notis och det är upp till dom att komma ut och markera exakt vart ledningarna ligger eller kontakta fastighetsägaren.
 
S Sir Duke skrev:
Lagen säger att konsumenten har rätt till ett fackmässigt utfört arbete. Fackmässighet är det handlande som kan krävas av en normalt skicklig, kunnig och seriöst arbetande fackman inom den profession som är i fråga.

Det finns riktlinjer och anvisningar för fiberförläggning som branschen själv ställt upp. Dessa kan användas som vägledning vid bedömning av vad som är fackmässigt.

Fiber grundare än 10 cm och markeringsband direkt ovanpå kan jag inte tänka mig är godtagbart, utan något som kan reklameras som ett fel i tjänsten.

Eftersom juridik inte är en vetenskap utan en bedömningssport så behöver det prövas. Jag skulle lätt ha gjort det om jag var TS.
Vem ska jag stämma om jag själv grävt ner fibern för grunt på min egen tomt?
 
S Sir Duke skrev:
Lagen säger att konsumenten har rätt till ett fackmässigt utfört arbete. Fackmässighet är det handlande som kan krävas av en normalt skicklig, kunnig och seriöst arbetande fackman inom den profession som är i fråga.

Det finns riktlinjer och anvisningar för fiberförläggning som branschen själv ställt upp. Dessa kan användas som vägledning vid bedömning av vad som är fackmässigt.

Fiber grundare än 10 cm och markeringsband direkt ovanpå kan jag inte tänka mig är godtagbart, utan något som kan reklameras som ett fel i tjänsten.

Eftersom juridik inte är en vetenskap utan en bedömningssport så behöver det prövas. Jag skulle lätt ha gjort det om jag var TS.
Lagen säger fackmannamässigt, jag vet.
Men i ett fall som detta kan det vara.så att det krävdes för mycket för att lägga kabeln på rätt djup. Jag misstänker att man tar hänsyn till sådana saker när man i en rättegång funderar på fackmannamässigt. Det är skillnad att bygga ett badrum och lägga en kabel. Det är inte alltid det går att uppnå rätt djup utan att det blir för mycket arbete.
Säg att man stöter på ett rejält berg, en bit ner inne på tomten. Att börja spränga är inte rimligt med tanke på att det är tomtmark. troligtvis ingen trafik.
Men när man kommer ut på allmän mark så blir kraven annorlunda.
Så skulle troligtvis en domstol tänka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.