Det finns också alternativet att den är inställd på att åsidosätta schemat om gräset inte behöver klippas enligt robotens bedömning. Kommer inte ihåg exakta ordalydelsen på detta menyalternativ men det är kontentan som jag fattat det. Även jag blev litet förvånad att den inte varit ute och klippt mycket senaste veckan men visst, det har varit torrt och knappt någon tillväxt på gräset. Tror jag aktiverade detta alternativ förra året och glömde bort det.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns också alternativet att den är inställd på att åsidosätta schemat om gräset inte behöver klippas enligt robotens bedömning. Kommer inte ihåg exakta ordalydelsen på detta menyalternativ men det är kontentan som jag fattat det. Även jag blev litet förvånad att den inte varit ute och klippt mycket senaste veckan men visst, det har varit torrt och knappt någon tillväxt på gräset. Tror jag aktiverade detta alternativ förra året och glömde bort det.
Denna inställning finns väl bara på 310 Mark II om jag förstått det rätt?
 
Mycket möjligt att du har rätt, vi har en 315 och jag bara antog att de är lika i menyalternativen jfr 310.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Mycket möjligt att du har rätt, vi har en 315 och jag bara antog att de är lika i menyalternativen jfr 310.
Samma där tror jag, först från Mark II.
 
Vet inte om vår 315 är Mark II, den köptes för några år sedan. Funktionen finns där i vilket fall som helst och måste komma ihåg att avaktivera den, maskrosorna behöver tuktas innan fröspridningen och det görs inte för närvarande - roboten ser inte maskrosorna som tillräckligt argument för att tycka det ska vara lönt att klippa, för litet tuggmotstånd.
 
Lexington Lexington skrev:
Dåligt batteri kan orsaka massa olika konstiga fel har jag fått lära mig!
Hur gammalt är batteriet?
Börjar misstänka det också, det är bytt en gång - tror det är 3 år sedan så tycker det borde hålla något år till.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Börjar misstänka det också, det är bytt en gång - tror det är 3 år sedan så tycker det borde hålla något år till.
Var det ett originalbatteri du monterad i klipparen? "Piratbatterier" är en risk, ska orsaka skumma fel.
Batteri på upphällningen bruka först synas på kortare klipptid. Har du märkt detta?
 
Orginalbatteri, klipptiden upplever jag som oförändrad när den väl hasar sig ut ur boet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Orginalbatteri, klipptiden upplever jag som oförändrad när den väl hasar sig ut ur boet.
Tryck långt på 0, och kolla status för batteri och laddströmmen när den står i laddaren.
Kanske kan ge någon ledtråd.
Batteriet ska hålla ca 20,5 V/1700 mAh när det är fulladdat.

Kolla status för laddbleck, rengör med fint sandpapper/smärgelduk.
 
Lexington Lexington skrev:
Denna inställning finns väl bara på 310 Mark II om jag förstått det rätt?
Det är inte vädertimer ni menar? Det har jag på min 315 från typ 2018
 
Mailade Liljekvists också med mitt problem (där jag köpt min klippare), deras gissning var kretskortet i laddstationen!
 
Har en 315 från 2015 som inte vill docka i laddstation,tror att sling kortet är dåligt men undrar om någon kan ta bild på signalerna när den står i laddstationen , kan vara 3 serie eller 4 serien. bifogade signaler har jag på min när den är i laddstationen
Signal kvalitet är 100% på min
 
  • Digital display with numbers on blue background, dusty Husqvarna equipment, buttons for operation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå skärm med data, knappar, "Husqvarna" logotyp, smutsigt svart fodral, sannolikt en maskindel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte batteri i 310 för två år sen (#1344) men nu laddar klipparen inte längre. Inga felmeddelande fått fram och verkstan hade inga förrän nästa säsong. De kollade inte upp den närmare utan utgick från att batteriet borde bytas. Jag kunde inte minnas när jag gjorde det men såg när jag kom hem att det var som sagt bara två år sen (plockade ut batteriet och såg tillverkningsår 2021)
Frågan är om det kan vara nåt annat som gör att den inte laddar, displayen visar att batteriet är tomt och att den står på laddning men ingen annan info. Grönt fast sken på laddstation.
 
Rengör laddkontakterna på både klippare och laddstation med svinto. Jag hade liknande fenomen i våras efter att laddststationen stått ute över vintern. Löste sig med rengöring/polering av kontakterna.

Du kan också gå in i sericvemenyn och se hur mycket laddning batteriet tar. Håll inne 7 och 9 så dyker menyn upp.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Rengör laddkontakterna på både klippare och laddstation med svinto. Jag hade liknande fenomen i våras efter att laddststationen stått ute över vintern. Löste sig med rengöring/polering av kontakterna.

Du kan också gå in i sericvemenyn och se hur mycket laddning batteriet tar. Håll inne 7 och 9 så dyker menyn upp.
Försökte gå in i vanliga menyn för att kolla felmeddelande men då stängde den av sig helt. Ska testa rengöring i morgon, har haft lite besökare i robotens hus - getingbo 🥴
så det var lite skitigt inuti. Getingarna har flyttat och boet bortstädat men stiftet har jag inte kollat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.