1 547 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Energiåtgång efter 2 timmars ös.
Fick en ny energimätare installerad igår på fjärrvärmeväxlaren, noterade att mätaren var nollställd efter installatören var klar.
Som av en tillfällighet behövde jag spola varmt vaten i poolen för att göra rent och räta ut skrynklor i botten.
Jag spolade med fullt ös max värme från duschblandaren ca 40-45 grader i max 2 timmar.
Sen gick jag och kollade på mätaren: 0,034 MWh alltså 34 KWh.
Betyder det att värmeväxlaren förbrukar 15000W i timmen för att värma upp till 45 grader?
Som av en tillfällighet behövde jag spola varmt vaten i poolen för att göra rent och räta ut skrynklor i botten.
Jag spolade med fullt ös max värme från duschblandaren ca 40-45 grader i max 2 timmar.
Betyder det att värmeväxlaren förbrukar 15000W i timmen för att värma upp till 45 grader?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
15kW låter inte orimligt. Vad är växlaren specad till?P plame skrev:Fick en ny energimätare installerad igår på fjärrvärmeväxlaren, noterade att mätaren var nollställd efter installatören var klar.
Nej, inte 15000W i timmen. W är enheten för effekt, den är momentan. Men ja, det är rimligt att den förbrukar 15000W kontinuerligt när den värmer ditt vattenflöde.
Liknande trådar
-
Måste man vänta 24h efter montering av diskho?
Kök -
Nyplanterat träd - dött efter 2 mån
Häckar, Buskar & Träd -
Automover 320 - laddstationen blockerad efter hjulbyte
Robotgräsklippare -
E.ON har efter 2 år fortfarande inte slutfört elanslutning
El -
CTC ECO Zenith i255 tappar varmvatten efter 5 minuter
Värmepumpar