Dan1891 Dan1891 skrev:
Idag blev det denna klassiker från 1974, och hur bra är den inte! Deras bästa?

Och Judy Garlands skor på omslaget, bara en sån sak!

[bild]
Haha. Häxan såg visst likadan ut i verkligheten, minus den gröna färgen. Egentligen borde Wizard of Oz ligga i asbesttråden. Skådespelarna fullkomligt vältrade sig i asbest under inspelningen. Snön var tillverkad av 100% asbest (som även privatpersoner kunde köpa att dekorera hemmet med till jul). Dräkter var tillverkade av detta brandsäkra material. Men Liza Minellis mamma lär ha dött av andra orsaker. Undrar hur det gick för filmstudioarbetarna?

Jag har faktiskt inte sett denna ELO-skiva tidigare. A New World Record däremot spelades mycket hemma. En kompis hade även en tidigare skiva, men då lät ELO mest som en udda symfoniorkester. Ingen mainstreammusik direkt.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
T Tvattman skrev:
imported_Benno:+
roli:

Klippen var från farmen. Han var dock också med i "Ensam Kvinna söker" året innan farmen, har jag för mig.

Nu till något helt annat. Den här artisten (Lena Andersson) har jag faktiskt träffat några gånger. Min pappa var från Halmstad och hon bodde där när jag var ung och pappa hälsade på sina släktingar i Halmstad varje påsk. Lena kände några av pappas släktingar och var med ibland och sjöng för oss. Mest var det folksånger men även lite pop.

Jag tror många yngre vinylälskare inte har en aning om vem Lena Andersson är. De kanske tror hon är den kända författaren men icke så. 1971 hade den här Lena Andersson en jättehit här i Sverige. Låten heter "Är Det Konstigt Att Man Längtar Bort Nån Gång". Det är en amerikansk sångare som hter Buffy Sainte-Marie som har gjort orginalet men Lenas version är mycket bättre än orginalet.

Lena var 15 år då hon gjorde första skivan.Tror det var ganska ovanligt på den tiden med så unga artister. Det var Stikkan Andersson som "Hittade" henne kan man säga, även om hon tidigare hade skickat sju låtar till radioprogrammet "Så kan det bli"

Lena var senare med i Hylands hörna och det var nog efter det framträdandet som hon blev känd.

[media]
Singeln "Är det konstigt.. " hade vi hemma.
Vi undrade alla vart Lena Andersson tog vägen. Såg en dokumentär om Ted på SVT play där Lena turnerade med Ted i början. Men sedan blev det tyst.
 
Lena lever fortfarande och spelar. Dock i USA. Hon heter numera lena Andersson Hubbard. Det är mest kristna sånger hon spelar.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Haha. Häxan såg visst likadan ut i verkligheten, minus den gröna färgen. Egentligen borde Wizard of Oz ligga i asbesttråden. Skådespelarna fullkomligt vältrade sig i asbest under inspelningen. Snön var tillverkad av 100% asbest (som även privatpersoner kunde köpa att dekorera hemmet med till jul). Dräkter var tillverkade av detta brandsäkra material. Men Liza Minellis mamma lär ha dött av andra orsaker. Undrar hur det gick för filmstudioarbetarna?

Jag har faktiskt inte sett denna ELO-skiva tidigare. A New World Record däremot spelades mycket hemma. En kompis hade även en tidigare skiva, men då lät ELO mest som en udda symfoniorkester. Ingen mainstreammusik direkt.
Kul fakta! Men har du inte sett Eldoradoplattan innan!!?? Trodde jag alla hade :)
Håller med om A New World Record också, riktigt bra, men för mig är nog Eldorado snäppet vassare.
 
Idag blev det denna LP från -79, jäkligt bra.
Avslutande spåret Flamingo Road är ju bara så bra, en av mina största favoritlåtar någonsin!

Kollage av fem svartvita bilder, person i olika poser, vitt klädsel, retro stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Idag blev det denna LP från -79, jäkligt bra.
Avslutande spåret Flamingo Road är ju bara så bra, en av mina största favoritlåtar någonsin!

[bild]
Så snyggt, så glam!
Lyssnade en (hel) del på New York Dolls vilket inte många andra som jag kände gjorde. Sen var det kul med pseudon Buster Poindexter, sköna coola låtar att ha lite i bakgrunden. Har alltid gillat lite udda fåglar vad gäller artister, både gällande klädsel och tonregister; de jag kommer på nu är David Bowie såklart, k d lang och Richard Söderberg, den sistnämna vår svenska tenor som bjuder på alla nyanser.

Sorry för långt malande - har hört Flamingo Road men inget annat, vad jag vet, från denna platta. Ska kolla vidare för jag blev nyfiken.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Så snyggt, så glam!
Lyssnade en (hel) del på New York Dolls vilket inte många andra som jag kände gjorde. Sen var det kul med pseudon Buster Poindexter, sköna coola låtar att ha lite i bakgrunden. Har alltid gillat lite udda fåglar vad gäller artister, både gällande klädsel och tonregister; de jag kommer på nu är David Bowie såklart, k d lang och Richard Söderberg, den sistnämna vår svenska tenor som bjuder på alla nyanser.

Sorry för långt malande - har hört Flamingo Road men inget annat, vad jag vet, från denna platta. Ska kolla vidare för jag blev nyfiken.
Melody tror jag du hört också, en av de kändare låtar med David Johansen. :)
Buster Poindexter fastnade jag dock aldrigt riktigt för men kanske dags att testa igen.
 
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Melody tror jag du hört också, en av de kändare låtar med David Johansen. :)
Buster Poindexter fastnade jag dock aldrigt riktigt för men kanske dags att testa igen.
Alltid kul att få tips på "nytt" att lyssna på, har tillräckligt mycket med Rockmusik på radion när jag jobbar, byter typ aldrig station :oops: och så sjunger jag med :oops::oops:.

Minns att jag lovade mig själv att aldrig nånsin börja lyssna på jazz, detta när min pappa lyssnade på det, oftast radio men nån gång en platta. Gissa vem som lägger till vissa jazzlåtar på sin Spotifylista? Och fado, bossa och västafrikansk djembe.

Åter till skivorna. Den där studien om att musik vi lyssnade till som tonåringar (tror jag läst specifikt 14-åringar men låter det vara osagt) kommer vi alltid att återkomma till. Sen finns alltid det vi gillat innan den åldern (pappas jazz kanske) och det vi dansade/partade/röjde till (om vi gjorde) som unga vuxna. Sen, kanske det som barnen lyssnade på. Alltid bra att vidga vyerna men det behöver inte betyda att gilla det nya men det är som med mat, inte säga ogilla innan testat.
Nu avslutar jag min roman innan du och andra tröttnar att läsa, när jag gillar ett ämne kan jag skriva i timmar.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Sprang på den här;
Etikett med kassettband och text "HOME TAPING IS KILLING MUSIC", del av audioenhets gränssnitt med vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På baksidan av vad jag tror är en UK-press...
Skivomslag med låtlista, inspelningsinformation och ökenlandskap, liggande på ljudutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån som vet hur det juridiska landet låg förr i tiden?
Jag var bara 6 när den här lämnade pressen dock.. j
Jag kopierade nog fritt utan att fundera över hur lagligt det var, de få åren vinyl var aktuellt..
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sprang på den här;
[bild]
På baksidan av vad jag tror är en UK-press...
[bild]
Nån som vet hur det juridiska landet låg förr i tiden?
Jag var bara 5 när den här lämnade pressen dock.. j
Jag kopierade nog fritt utan att fundera över hur lagligt det var, de få åren vinyl var aktuellt..
I Sverige betalar vi ju en avgift för varje band (numera även annan lagringsmedia) till copyswede. Då känns det helt OK att kopiera hur mycket som helst. (Det känns dock surt att betala en förlegad avgift när man använder lagringsmedia enbart till egna alster, men den diskussionen får vi ta i en annan tråd).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
hsd
Används media enbart till egna alster så går det att registrera sig hos copyswede och rapportera in månadsvis eller årsvis förbrukning, Du tilldelas ett registreringsnummer som används vid inköpen så Du slipper avgiften
 
Jazz...ja detta är svårt för många att förstå, TROR dom!
Men som jag brukar säga, du kan inte gilla rock eller blues UTAN att gilla Jazz, allt kokar ihop i en skön symbios.

Lyssna på dessa exempel, och förstå storheten:

Miles Davis
Gerry Mulligan
Cannoball Adderley
Jan Johansson
Lars Gullin
Arne Domnerus

en enkel grundkurs, se'n är du såld :)
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jazz...ja detta är svårt för många att förstå, TROR dom!
Men som jag brukar säga, du kan inte gilla rock eller blues UTAN att gilla Jazz, allt kokar ihop i en skön symbios.

Lyssna på dessa exempel, och förstå storheten:

Miles Davis
Gerry Mulligan
Cannoball Adderley
Jan Johansson
Lars Gullin
Arne Domnerus

en enkel grundkurs, se'n är du såld :)
Jan Johansson :heart::heart::heart:
Sen gillar jag Svante Turesson, vissa Östen Warnerbring och João Gilberto.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
en enkel grundkurs, se'n är du såld :)
Ska kursen vara enkel får du även rekommendera en viss "låt" med respektive artist.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
En vinylspelare spelar en skiva; Kenny Rogers-skiva i bakgrunden. Inomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny nål, bara att njuta!
 
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.