Mikael_L Mikael_L skrev:
Vet du någon vara eller tjänst (utom det av stat/region/kommun tillhandahållet) som inte fungerar på exakt samma sätt (med den där köp-sälj-idén på en marknad)?
Smör kanske? nepp
Träreglar? - nepp...

du får försöka komma på något.
(och nu menar jag alltså i Sverige (europa), inte i Nordkorea alltså)
Principen som ska leda samhällets medborgare är att samhället ska förvalta medborgarnas grundläggande behov såsom dagis/förskola, skola, åldringsvård, vägar, järnvägar, vattenförsörjning osv.
till självkostnadspris, inget köp-sälj-hittepå.
Så fort bolag ska in och skapa sin självmotiverade konkurrens blir allt dyrare och sämre.
 
Och iom nedstängda kärnkraftverk och mojnande vind så sticker priserna i bland annat SE3 upppåt ikväll när solen går ned...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Ja, det har fungerat utmärkt med elkraft försörjning i Sverige i alla tider, oavsett kolkraft, kärnkraft, vattenkraft, oljekraft, vindkraft, solceller osv.
Men så kommer kapitalismen in och skapar sin s k "Marknadsplats för köp-sälj", (Nordpool m. fl.).
Då helt plötsligt blir det kaos mer eller mindre.
Är detta inte konstigt?
Jag ser varken kaos eller den kopplingen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Att vi har elområden beror på ett politiskt misslyckande. Staten har ett transmissionsmonopol som ständigt underpresterar. Parat med tvångsnedläggning av kärnkraft- och kraftvärmeverk (genom direkta beslut och straffbeskattning) har vi den situation vi har.

Problemen skulle finnas kvar oavsett om el handlades på en marknad eller ej; skadorna skulle bara fördelas på ett annat sätt.
Låt mig då korrigera lite.
Kärnkraften är gammal i Sverige.
Ständiga reparationer.
Politiska broilers typ Ebba B/Ulf K./Jimmie saknar förmåga till något vettigt därför blir allt fel
Om man som förr hade fasta priser per kWh, hade vi sluppit dessa dåliga köp-sälj-funktioner som egentligen inte är till gagn för någon.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, subventionerad utbyggnad av vissa kraftslag är per definition inte kapitalism.
Jo, när borgerliga politiker ser att fria marknaden inte fungerar så tar man till andra knep såsom sobventioner. Se RUT-ROT-systemet, det mest snedvridande borgerligheten hittat på
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, subventionerad utbyggnad av vissa kraftslag är per definition inte kapitalism.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Politiska broilers /…/ saknar förmåga till något vettigt
Trevligt att vi kan vara överens om någonting.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Låt mig då korrigera lite.
Kärnkraften är gammal i Sverige.
Ständiga reparationer.
Politiska broilers typ Ebba B/Ulf K./Jimmie saknar förmåga till något vettigt därför blir allt fel
Om man som förr hade fasta priser per kWh, hade vi sluppit dessa dåliga köp-sälj-funktioner som egentligen inte är till gagn för någon.



Jo, när borgerliga politiker ser att fria marknaden inte fungerar så tar man till andra knep såsom sobventioner. Se RUT-ROT-systemet, det mest snedvridande borgerligheten hittat på
Förr var man tvunget att ha fast pris efter som det inte gick att mäta allas förbrukning momentant. Men det är allt annat än oproblematiskt. Du måste ha tillgång till en rejälproduktionskapacitet konstant. Men på den tiden var inte kol och oljekraft något problem. Och många värmde med olja, så elbehovet ökade inte lika mycket när det blev kallt.

Att införa fast pris nu skulle inte fungera.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
peteds01 peteds01 skrev:
Principen som ska leda samhällets medborgare är att samhället ska förvalta medborgarnas grundläggande behov såsom dagis/förskola, skola, åldringsvård, vägar, järnvägar, vattenförsörjning osv.
till självkostnadspris, inget köp-sälj-hittepå.
Så fort bolag ska in och skapa sin självmotiverade konkurrens blir allt dyrare och sämre.
Men mat, bostäder, sängar och sex är ju också grundläggande behov.

Är det inte lika bra att vi inför planekonomi?
Du kan direkt berätta att det är det du åstundar, så behöver vi inte hålla på och diskutera runt det här alltför länge, utan konstatera att du helt enkelt ifrågasätter marknadsekonomi jämfört med planekonomi.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
peteds01 peteds01 skrev:
Om man som förr hade fasta priser per kWh, hade vi sluppit dessa dåliga köp-sälj-funktioner som egentligen inte är till gagn för någon.
Men du.
Om vi satt ett fast pris per kWh så kommer ju alla som inte ens får kostnadstäckning för sin produktion bara lägga ner sin elproduktion, avveckla anläggningarna och sparka personalen.

Det har ju redan defacto hänt, två reaktorer i Oskarshamn lades ner för att de inte hade täckning för sin produktionskostnad - de fick mindre betalt än vad det kostade att tillverka elen, de gick hela tiden back.

Så det du säger betyder antingen att:
Du vill ha grav elbrist alltid så fort det inte blåser, och att landet får roterande avstängninar
Eller
Du vill ha ständigt högt elpris, så alla alltid tjänar på att producera.

Det kan nämligen inte bli något annat utfall av dina tankar.

(Jo, det finns ett sätt till, det är ständigt låga elpriser, som sen täcks lite mer osynligt med statlig skatt, vilket alltså i praktiken blir dyrare än idag, du bara inte ser det.)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kom igen nu, nog vet även du att batterier inte är lösningen på detta?
Ja det vet jag men det jag sa var att jag tror att intresset kommer öka!

Men branschen ska ju inte gnälla, när man fungerar så (dåligt?) att man låter externa faktorer som inte påverkar oss driva upp priserna till både 10 och 20 gånger det normala, så kan man inte bli förvånade att kunderna vidtar åtgärder som åtminstone delvis gör de fria från en sån leverantör.

Det är helt naturligt och skulle hänt med vilken basvara som helst, kommer man upp på Ica och mjölken plötsligt kostar 400kr per liter och det händer lite då och då, så hade jag undersökt om jag kunde köpa från någon annan, hade det varit något jag kunde framställa själv, även om det inte blir hela mitt behov, så hade jag nog övervägt även detta.
 
Vilka externa faktorer påverkar elpriset utan att påverka oss?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Vilka externa faktorer påverkar elpriset utan att påverka oss?
Tillverkningen av el blev inte dyrare i Sverige när gasen blev dyrare, eftersom vi inte tillverkar el från gas, jag tror du blandar ihop tillverkningskostnad med försäljningspris.

Jag tror alla som säljer något hade förlorat kunder med sådant beteende, elektrikern som handlar på Ahlsell, -ja nu har vi bara två strömbrytare kvar, då ska jag ha 2000kr styck för dessa, istället för 200, elektrikern hade sett sig om efter andra sätt att handla.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tillverkningen av el blev inte dyrare i Sverige när gasen blev dyrare, eftersom vi inte tillverkar el från gas, jag tror du blandar ihop tillverkningskostnad med försäljningspris.

Jag tror alla som säljer något hade förlorat kunder med sådant beteende, elektrikern som handlar på Ahlsell, -ja nu har vi bara två strömbrytare kvar, då ska jag ha 2000kr styck för dessa, istället för 200, elektrikern hade sett sig om efter andra sätt att handla.
Det var ju precis så med elektronik under covid. Vissa företag höjde priserna efter efterfrågan, andra valde att inte leverera produkterna. Jag väntade i nio månader på en Raspberry Pi för att de inte ville betala för att bli prioriterade (genom att betala ner och höja priserna på produkterna).
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det var ju precis så med elektronik under covid. Vissa företag höjde priserna efter efterfrågan, andra valde att inte leverera produkterna. Jag väntade i nio månader på en Raspberry Pi för att de inte ville betala för att bli prioriterade (genom att betala ner och höja priserna på produkterna).
Japp, och guess what, man har därför i hög grad designat om sina produkter och skaffat nya inköpskanaler för att undvika de som betedda sig mest illa, självklart.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tillverkningen av el blev inte dyrare i Sverige när gasen blev dyrare, eftersom vi inte tillverkar el från gas, jag tror du blandar ihop tillverkningskostnad med försäljningspris.

Jag tror alla som säljer något hade förlorat kunder med sådant beteende, elektrikern som handlar på Ahlsell, -ja nu har vi bara två strömbrytare kvar, då ska jag ha 2000kr styck för dessa, istället för 200, elektrikern hade sett sig om efter andra sätt att handla.
Det är en väl fungerande marknadsekonomi. När det finns kunder som är beredda att betala ett högt pris så tar man det, i stället för att hålla lågt pris och vissa blir utan. Det är inget konstigt med det. Det är definitivt något som påverkade oss efter som vi är på samma marknad.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Japp, och guess what, man har därför i hög grad designat om sina produkter och skaffat nya inköpskanaler för att undvika de som betedda sig mest illa, självklart.
Det var samma med t.ex. grafikkort.
Och där finns det inget alternativ, det är ett enda företag i världen som kan tillverka de processorer som behövs.
Och det är lika med diverse läkemedel t.ex.

Så ibland går det liksom inte att vända sig till någon annan inköpskälla eller börja tillverka själv.

Och vad gäller el, när gas och kolpriserna steg, så undrar jag lite hur du menar att man skulle kunna ersätta det?
Tänkte du att vi skulle byggt egna gaskraftverk, och varifrån skulle vi köpt den billigare gasen då?
Kanske krigat till oss en koloni någonstans i världen som ligger ovanför oljefyndigheter? Norge kanske ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.