8 743 läst · 10 svar
9k läst
10 svar
Grannens medgivande krävs ej vid garagebygge?
Hej, Jag bor i Uppsala kommun (detaljplanerat), och fick just veta av handläggaren på kommunen att grannens medgivande ej krävs för vårens garagebygge trots att detta ligger väl inom 4,5 meter från tomtgräns mot grannen. Enligt handläggaren är det endast detaljplanen jag har att ta hänsyn till. Hon menade att den som köper hus i detaljplanerat område gör detta med kunskap om hur detaljplanen ser ut. Om den medger garagebygge, spelar det inggen roll vad grannen tycker. Detta är bara relevant i ej detaljplanerat område.
Jag kan tycka att det iofs låter logiskt, men det striden helt mot vad jag trott tidigare, nämligen att grannens medgivande krävs om det är inom 4,5 meter från dennes tomtgräns, oavsett vad detaljplanen säger.
Vad tror ni, vågar man sätta igång planering, ansökan etc utifrån detta, eller har kommunens handläggare i byggnadsnämnden fel?
Mvh
/Alko
Jag kan tycka att det iofs låter logiskt, men det striden helt mot vad jag trott tidigare, nämligen att grannens medgivande krävs om det är inom 4,5 meter från dennes tomtgräns, oavsett vad detaljplanen säger.
Vad tror ni, vågar man sätta igång planering, ansökan etc utifrån detta, eller har kommunens handläggare i byggnadsnämnden fel?
Mvh
/Alko
I vår kommun är det 4,5 meter för husbyggnad och 2,0 meter för garagebyggnad.
Sätt du igång!
Sätt du igång!
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Grannens medgivande har inte med avstånd att göra, utan så fort du skall göra något som avviker från detaljplanen så måste grannen höras, även om det handlar om att bygga ut en altan (med bygglovspliktig höjd e.) på en sida av huste som grannen överhuvudtaget inte ser. Avviker du inte från planen så behöver grannen inte höras.
Jamendåså, bara att lusläsa detaljplanen mao. Den skulle iofs kunna vara rätt strikt, så att det i praktiken är grannen som bestämmer ändå. Kanske är det så att man pratar om en 4,5-metersgräns för att detta vanligtvis är icke-byggbar mark enl. praxis i detaljplanerna? Ska bli mycket intressant att kolla upp...
/Alko
/Alko
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Gränsen 4,5m är vanlig i detaljplaner, men ofta finns där formulering i stil med att garagebyggnad får byggas ex. 1m från gränsen.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Om det är utanför detaljplanerat område så gäller 4,5m. Dvs grannen måste tillfrågas om det skall ligga närmare. Sedan är det inte säkert att nämnden bryr sig om vad grannen säger, så även om grannen är emot så kan det gå ändå.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Tror att du måste ha bygglov om det ligger närmare gränsen än 4,5m. Fast jag är osäker. I vissa fall får man bygga garage utan bygglov om tomten ligger utanför detaljplanerat område. Men jag tror att det är under förutsättning att man inte bryter mot "generella" regler, som 4,5 m regeln.
Hej, du måste söka bygglov och om det inte strider mot detaljplanen så hörs inte grannar. Det är i princip bara "friggebodar" som är bygglovsfria och jag antar att garaget blir större än 15 kvm? En detaljplan kan ses som en egen liten "lag" för ett begränsat fysiskt område och det är den som gäller, oberoende av översiktplaner, riktlinjer, skönhetsprogram eller annat ej bindande.
Lycka till
Lycka till
Liknande trådar
-
Hur nära grannens boningshus får jag bygga min friggebod, om jag har medgivande?
Juridik -
Grannens plank är nära/på vår tomt, medgivande från tidigare ägare saknas.
Bygglov -
Grannens medgivande när man bygger LÄNGRE ifrån än 4.5m.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygglovsärende som kräver grannens medgivande
Bygglov -
Krävs medgivande från granne med en gata mellan husen ?
Bygglov