Nu är det dags att ordna kyl/frysen i stugan! Kylen har senaste tiden (läs från och med förra sommaren) hållt en respektabel temperatur på minus 7 grader, och det går inte riktigt att lagra mat i den på ett vettigt sätt. Kan man säga.
Enheten, en KF34968 från Elektro Helios, är försedd med två kompressorer och en PCB varifrån kompressorerna matas med ström. Enheten har två temperaturprober - en i frysen och en i kylen.
Min hypotes är att temperaturproben i kylen är sönder och jag har räknat ut att det rör sig om en NTC - ett motstånd som minskar i resistans med temperaturens ökning. Den NTC som sitter inkopplad i frysdelen (och som funkar) har:
6,9 kohm vid 4,8 grader C
3,8 kohm vid 21 grader C
och jag tror mig ha räknat ut att det då är en 3K NTC termistor som sköter just den kontrollen.
Men termistorn som ska till kylen - och som är sönder - kan man utgå från att den också är en 3K tNTC ermistor? I så fall skulle jag kunna sköta reparationen själv och spara en sisådär 400 spänn, jämfört med att köpa en hutlöst dyr ersättningsdel. (En termistor kostar typ 15 kr och sedan frakt på det från ELFA eller TME.EU)
Vad som talar för samma typ av termistor är väl att designen av styrningen i enheten blir enklare.
Så dagens fråga till vitvaruhackersarna: 3K termistor eller?
Enheten, en KF34968 från Elektro Helios, är försedd med två kompressorer och en PCB varifrån kompressorerna matas med ström. Enheten har två temperaturprober - en i frysen och en i kylen.
Min hypotes är att temperaturproben i kylen är sönder och jag har räknat ut att det rör sig om en NTC - ett motstånd som minskar i resistans med temperaturens ökning. Den NTC som sitter inkopplad i frysdelen (och som funkar) har:
6,9 kohm vid 4,8 grader C
3,8 kohm vid 21 grader C
och jag tror mig ha räknat ut att det då är en 3K NTC termistor som sköter just den kontrollen.
Men termistorn som ska till kylen - och som är sönder - kan man utgå från att den också är en 3K tNTC ermistor? I så fall skulle jag kunna sköta reparationen själv och spara en sisådär 400 spänn, jämfört med att köpa en hutlöst dyr ersättningsdel. (En termistor kostar typ 15 kr och sedan frakt på det från ELFA eller TME.EU)
Vad som talar för samma typ av termistor är väl att designen av styrningen i enheten blir enklare.
Så dagens fråga till vitvaruhackersarna: 3K termistor eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst ser det ut som en termistor.
Jag tycker du ska köpa några stycken med olika värden — 3k, 6k, 4,7k t ex — och helt enkelt prova dig fram.
Jag brukar handla komponenter här, oftast mycket billigt, och i allmänhet har man dem två arbetsdagar senare:
https://se.farnell.com/
Jag tycker du ska köpa några stycken med olika värden — 3k, 6k, 4,7k t ex — och helt enkelt prova dig fram.
Jag brukar handla komponenter här, oftast mycket billigt, och i allmänhet har man dem två arbetsdagar senare:
https://se.farnell.com/
Jo ricebridge, det slutar nog med att jag får plocka in några varianter. Eller så testar jag först av hur styrningen funkar med en lämplig potentiometer för att "nita" vilken standard det är för NTC:n. Givet att komponenterna bara kostar några kronor blir det nog trial and error som blir alternativet.
Ifall du har lite lösa motstånd (eller kanske en potentiometer) så kan du ju prova lite olikla motstånd i områdena runt där du sätter temperaturen till för att se ifall den går mycket eller står helt still när den är över/under inställd temperatur.
Nu har jag ingen aning om hur man gör kyl/frys i sig men generellt vid alla såna här mätningar så vill man ju anpassa så man har bäst mätvärden i området där den ska arbeta vilket ju skiljer en hel del på en frys mot ett kylskåp. Så jag gissar nog att det ändå borde vara olika termistorer. Det är inte många rader kod som behövs extra för det och den potentiella produktionskostnaden för ett extra mostsånd är försummbar mot hela produkten så har de inte det så är de extremt snåla och dumma.
Nu har jag ingen aning om hur man gör kyl/frys i sig men generellt vid alla såna här mätningar så vill man ju anpassa så man har bäst mätvärden i området där den ska arbeta vilket ju skiljer en hel del på en frys mot ett kylskåp. Så jag gissar nog att det ändå borde vara olika termistorer. Det är inte många rader kod som behövs extra för det och den potentiella produktionskostnaden för ett extra mostsånd är försummbar mot hela produkten så har de inte det så är de extremt snåla och dumma.
Vanligaste felet är sensorn därefter kretskortet
sensorn måste vara av exakt rätt modell och definitivt höljet som både måste passa exakt i hållaren på baksidan av förångaren och vara helt ångtät. felet på dessa sensorer är att de får in fukt i höljet och glider lite i specen.
https://shop.electrolux.se/kylskap-...ter/temperatursond-till-kyl-frys/p/2085611073[/QUOTE]
sensorn måste vara av exakt rätt modell och definitivt höljet som både måste passa exakt i hållaren på baksidan av förångaren och vara helt ångtät. felet på dessa sensorer är att de får in fukt i höljet och glider lite i specen.
https://shop.electrolux.se/kylskap-...ter/temperatursond-till-kyl-frys/p/2085611073[/QUOTE]
Hej Electroluxaren! Tack!
- Råkar du veta vad det betyder om den gröna indikatorlampan för kylen blinkar respektive har fast sken? Är blinkande sken att kompressorn är igång eller tvärtom?
- Råkar du veta vad det betyder om den gröna indikatorlampan för kylen blinkar respektive har fast sken? Är blinkande sken att kompressorn är igång eller tvärtom?
[/QUOTE]electroluxaren skrev:
Mät frysdelens NTC resistor resistans vid -18 grader.
Sedan kan man gissa att du ska ha ungefär samma resistans i kyldelens resistor vid +4 grader.
Den analoga elektroniken och AD-omvandlarna är nog gjorda likadant för kyl och frys.
Men för att ta det säkra före det osäkra hade jag kopplat in frysgivaren på kylingången och sett vad som hände.
Sedan kan man gissa att du ska ha ungefär samma resistans i kyldelens resistor vid +4 grader.
Den analoga elektroniken och AD-omvandlarna är nog gjorda likadant för kyl och frys.
Men för att ta det säkra före det osäkra hade jag kopplat in frysgivaren på kylingången och sett vad som hände.
Du gissar helt fel.M magnu skrev:Mät frysdelens NTC resistor resistans vid -18 grader.
Sedan kan man gissa att du ska ha ungefär samma resistans i kyldelens resistor vid +4 grader.
Den analoga elektroniken och AD-omvandlarna är nog gjorda likadant för kyl och frys.
Men för att ta det säkra före det osäkra hade jag kopplat in frysgivaren på kylingången och sett vad som hände.
Sensorfel kyldel[/QUOTE]
Aha!
Jag roade mig med att gräva i lådorna och hittade en fruktansvärt liten trimpotentiometer på 20 kohm. Så jag ställde temperaturratten för kylen på mittenläge och kopplade in potten mot änden av sladden där sensorn förut satt:
- Ena sensorledaren kopplad till glidkontakten på potten,
- andra ledaren kopplad till ena änden på banan på potten.
Det här var en fruktansvärt liten pot men jag testade att vrida lite och fick fram följande resultat:
Så jag gick in på tme.eu och beställde hem några NTC:s som kom från Warszawa med ljusets hastighet. Se bilder nedan. Installerade igår kväll en NTC på 3,3 kohm och har nu låtit kyl/frysen få stå och surra under natten. Får gå ut och kolla resultatet på en stund.
Aha!
Jag roade mig med att gräva i lådorna och hittade en fruktansvärt liten trimpotentiometer på 20 kohm. Så jag ställde temperaturratten för kylen på mittenläge och kopplade in potten mot änden av sladden där sensorn förut satt:
- Ena sensorledaren kopplad till glidkontakten på potten,
- andra ledaren kopplad till ena änden på banan på potten.
Det här var en fruktansvärt liten pot men jag testade att vrida lite och fick fram följande resultat:
- Styrningen accepterar inte en resistans lägre än cirka 2,8 kohm (ISH!) (med reservationen att jag har en trimpot på 20k som jag hanterar för testet, se bild). Då börjar lampan att blinka (sensorfel).
- Det utesluter att det skulle handla om en NTC 1 kohm, 1,5 kohm eller 2,2 kohm - för rimligen har inte de som designat kylen gjort den så att den ska larma om sensorfel vid en omgivande temperatur på 25 °C.
- Notering: Föreställ er den stolte familjeförsörjaren som kommer hem med en kyl/frys från Elektro Helios. Det är sommar, två dagar före midsommarafton. Nittitalsmusiken skavalr från en transistorradio i närheten. Underverket från Elektro Helios baxas på plats och ängsligt tittar barnen på då pappa/mamma sätter i elkontakten. Resultat: Det börjar blinka "sensorfel". En styr- och regleringenjör har något år tidigare inte förutsatt att det kan vara varmare än 25°C i kyldelen då den startas upp. Far och mor gråter, barnen gråter, köttfärsen surnar (det är 26 °C i stugan), midsommargästerna avbokar och sommaren är förstörd.
Så jag gick in på tme.eu och beställde hem några NTC:s som kom från Warszawa med ljusets hastighet. Se bilder nedan. Installerade igår kväll en NTC på 3,3 kohm och har nu låtit kyl/frysen få stå och surra under natten. Får gå ut och kolla resultatet på en stund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder