På onsdag kommer grävmaskinen. Innan helgen ska det vara färdiggrävt. Ska nu beställa makadam och imorgon beställa Isodrän-materialet. Leverans på fredag. Sen är det bara ett par hundra timmar mellan mig och min färdiga källare!

Tänkte även passa på och gräva ner lite avloppsrör för dagvattnet och dra det till en stenkista. Idag rinner dagvattnet direkt ut på gräsmattan. Någon som har erfarenhet av att göra detta? Borde väl räcka med att lägga detta rör bara ett par decimeter under jord? Bör man avjämna med grus där med eller går det bra med jord? Bör man vänta med dagvattenrören tills jorden har "plattats åt" och skjunkit?

Mvh Jens

jag kopplade på dagvattnet när jag dränerade. för de rören räcker det med jord runt...de är ju hela markavloppsrör.

TIPS. Köp rören till detta på byggmax. klart bäst pris. 199 kr/6m. iallafalll i mitt område.

Hej

Jag tror att jag lägger ner dem samtidigt i jorden, men bara några decimeter under jorden. Sen kopplat till en stenkista. Får allt material levererat på fredag. Fick ett bra pris tror jag. Strax över 25.000 för rubbet, isolering, dränering, mattor, rör för dagvatten osv. Det som tillkommer är makadam.

/Jens

Hej,

e på G med detta själv. Var köpte du isodrän och vad kostade den ??

/Joakim

Nu har jag kommit en bra bit på väg, mycket tack vare min underbara familj (bror och föräldrar) samt kompisar!

All
a rör runt huset är nerlagda i grusbädd med markduk runt om. Har även isolerat 3 av 4 sidor samt återfyllt två sidor upp till där markrören för dagvattnet ska ligga. Nu till helgen är det inflyttning på gång så nu lir det stiltje i dräneringsjobbet denan veckan. Kanske hinner med lite tåerfyllning i helgen då mina föräldrar kommer och hjälper mig igen.

Spoon195:
Tack för tipset! Nu orkade jag dock inte åka till byggvaruhuset själv utan jag pratade med min Isodränleverantör och han levererade allt till mig. Isodrän-plattor, markduk, dräneringsrör, markrör, rensbrunn, brunnslock osv osv. Det blev smidigast så för mig för då fick jag dessutom allt levererat till ett bra pris!

drakbane:
Jag vet inte vad Isodrän-skivorna ksotar på rak arm (har inte offerten framför mig). Men jag är inte heller ute efter absolut lägsta pris. Min uppgörelse med min leverantör är att jag får lämna tillbaka det material jag inte gör åt. Det tillsammans med hemleverans gör att jag tyckte att dessa villkor slår lägsta pris...

Jag kommer att återkomma med en massa bilder när jag är klart med allt! Har inte tid innan dess... :D:D:D

Mvh Jens

Nu måste du väl ändå vara färdig ;)
Är också intresserad av vad slutnotan blev då jag också hade tänkt isolera med Isodrän.

Hej!
Även jag är intresserad av att veta vad notan gick på.
Mvh

Har nu i helgen börjat återfylla lite grand. Jag har dragit ut dräneringsvattnet i min gräsmatta och där kopplat på det på avloppet. Detta schakt är nu igengrävt. Så ett par av jordhögarna är nu borta från min fd gräsmatta.

Återstår:
  • Lagga intill markduken mot skivorna och grunda med lite jord
  • Sätta dit listen ovanpå isodränskivorna
  • Fylla upp tills ca 50 cm återstår
  • Lägga ner rör för dagvattnet
  • Koppla dagvattnet till stenkistan
  • Fylla stenkistan med sten
  • Återfylla ända upp ovanpå avslutningslisten
  • Dränera färdigt runt min altan
  • Ta bort överblivna schaktmassor

Så, nästan klart ju!

Hej,
jag dränerade om våran kåk i somras. Letade runt ett bra tag innan jag fann det, som då var, det bästa priset på Isodrän, det var inga mindre än Markvaruhuset (http://www.mdtab.se/) som ju faktiskt äger Isodrän, som gav mig det bästa priset.

Slutnotan för oss hamnade på ca 15.500 SEK, i detta ingick
singel
drän-rör
markavlopp (inköpta på Byggmax)
filtduk
Isodräskivor 100mm+täcklist+fästmassa+spikplugg o skruv
kallasfalt

hmm, ja toti. vi dränerade då 25 löpmeter husgrund.
grävde gjorde vi för hand också (tog ca 1,5 dagar för två man) och var svettigt :)

roggabear:
Jag är med i din fanclub! Gräva 25 löpmeter för hand! Hoppas verkligen inte att du hade samma markföhållanden dom jag har. Massor med sprängsten och naturliga stenbumlingar på uppskattningsvis 100kg och uppåt...

15.000:- låter billigt. Så billigt kommer inte jag undan. Kanske hamnar runt 30 med gruset. Har ca 40 löpmeter. Får se nu när allt snart är klart...

roggabear skrev:
Hej,
jag dränerade om våran kåk i somras. Letade runt ett bra tag innan jag fann det, som då var, det bästa priset på Isodrän, det var inga mindre än Markvaruhuset ([länk]) som ju faktiskt äger Isodrän, som gav mig det bästa priset.

Slutnotan för oss hamnade på ca 15.500 SEK, i detta ingick
singel
drän-rör
markavlopp (inköpta på Byggmax)
filtduk
Isodräskivor 100mm+täcklist+fästmassa+spikplugg o skruv
kallasfalt

hmm, ja toti. vi dränerade då 25 löpmeter husgrund.
grävde gjorde vi för hand också (tog ca 1,5 dagar för två man) och var svettigt :)

Fråga: vad skulle du med kallasfalten till?

(gräva för hand, tusan...)

roggabear: Hur djupt behövde ni gräva?

marian.c skrev:
Fråga: vad skulle du med kallasfalten till?

(gräva för hand, tusan...)

Kallasfalten använde vi för att "täta" på de ställen där berg och källarvägg möttes.

larry78 skrev:
roggabear: Hur djupt behövde ni gräva?
vi grävde som djupast 1,5 m och som minst ca 60 cm,,,
(mao. Souterräng-källare)

Hej

Liten slutnota:

Makadam 8-11mm 11.000:- (räknade fel på hur mycket jag skulle behöva så det blev en hel del över!)
Dräningeringsmaterial ca 30.000:-
Isodrän
lister + plugg + silikon
dränrör
markrör
rensbrunnslock (5 st)
böjjar och muffar
markduk 5 rullar

/Jens

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.