Hej.
Vi har flyttat en vägg och måste skarva befintlig parkett.
Det som ligger är en björkparkett, märke okänt men den har utgått enligt säljaren av huset.
Vi har lagt in björkparkett i sovrummet som är i direkt förbindelse med överhallen där skarven skall ske.
Gamla parketten har en helt rak kant, dvs avsågad planka på längden.
Hur i helafriden skarvar jag detta??
kan jag klyva en av de nya plankorna och limma den mot befintlig?
eller måste jag använda en liten skarvlist??
Biffar en bild ikväll

//Sture

Fräs en liten kant på den som ligger på golvet och en motsvarande ( fast på undersidan ) på den nya som du ska lägga ner, då blir det ett fint lock som du kan limma.

Det kanske fungerar ?

Hej och tack dör den idéen

Menar du med handöverfräsen???

Är det en stor yta, så är en T-list det rätta eftersom golvet behöver lite rörelsemån.
Det blir oftast snyggare att tydligt markera övergången, istället för att försöka dölja den....

Ja med handöverfräsen, fick det tipset av min jobbarkompis.

Vi har nämligen ev samma problem, håller på med golvläggning och nu står vi och tvekar om vi ska ta bort 1,5m vägg nu och lägga golvet helt, eller om vi lägger runt väggen och får ta det bekymmret senare om om/när vi river väggen. Tveksamheten är pga väggen är bärande, mycket jobb att växla av den. Det ena ger det andra syndromet :(

Skarven är 160 cm lång. lägger upp bild ikväll. fick precis en Photoshop licens i handen :)
Problemet som T-listen skapar är en list mitti en dörröppning

Nu fick sambon äntligen ge med sig i frågan hurvida nödvändigt det är att jag köper en egen fräs istället för att låna grannens, som inte är så himla bra.
GDS rekomenderade en SKIL i övre budgetsegmentet som verkar schysst.

grannen föreslog kexmaksin och jag funderade på att fräsa not ......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.