2 462 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Automower 308 okänslig för hinder/stopp
Jag tycker min gräsklippare blivit lite okänslig för hinder. Den kan t.ex. köra mot ett träd/buske och istället för att vända så börjar den slira med hjulen i gräset/jorden och gräver då ner sig.
Är det något man kan justera/smörja/byta på Husquarna när de inte längre är lika känslig för hinder?
Är det något man kan justera/smörja/byta på Husquarna när de inte längre är lika känslig för hinder?
Japp, trehjulig. Det kan absolut var kåpan som rör sig lite trögt! Ska ta isär och se om jag kan se vad det beror på. Finns det några gummibussningar eller liknande som är enkla att byta? Maskinen är 10 år gammal så de kan säkert ha torkat/hårdnat.E etompau skrev:
Om du har bytt knivar på maskinen eller rengjort undersidan så har du säkert sett gummipelarna som bär upp kåpan.
De går att byta, ev är skruvarna nu svåra att lossgöra, kan få borras ut.
Du kan testa sensorerna genom långt tryck på 0, då kan du via en meny testa känsligheten för krocksensorn genom att röra kåpan fram och tillbaka.
De går att byta, ev är skruvarna nu svåra att lossgöra, kan få borras ut.
Du kan testa sensorerna genom långt tryck på 0, då kan du via en meny testa känsligheten för krocksensorn genom att röra kåpan fram och tillbaka.
Jag har precis skiftat mina klippare, en automover 320 och en Mcculloch R1000, den senare motsvarar väl 308:an. Den trehjuliga har varit helt hopplös på att fastna och stanna, gräva ner sig, påstå sig vara lyft på den gräsmattan den började på. Nu har jag skiftat till en gräsmatta utan hinder och gropar, men mycket större, och då funkar det finfint. Och 320:n har inga problem alls på den andra gräsmattan.
Det kan jag tänka mig, min trehjuliga glider och slirar ju ganska mycket snarare än att ”svänga”. Om/när det är dags att byta blir det nog en annan modell.fresve skrev:Jag har precis skiftat mina klippare, en automover 320 och en Mcculloch R1000, den senare motsvarar väl 308:an. Den trehjuliga har varit helt hopplös på att fastna och stanna, gräva ner sig, påstå sig vara lyft på den gräsmattan den började på. Nu har jag skiftat till en gräsmatta utan hinder och gropar, men mycket större, och då funkar det finfint. Och 320:n har inga problem alls på den andra gräsmattan.
Bra poäng, har faktiskt tänkt att däcken känns rätt slitna / hala… Med två små barn som sprungit runt på gräsmattan hela vintern så kunde den vara i bättre skick minst sagt.E etompau skrev:
Har sett någon som dubbat däcken genom att skruva små skruvar i dem för att få bättre grepp. Om alternativet är att köpa nya däck så gör det inget att förstöra dem med skruvar så att man slipper byta ett tag tillP Peter321 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Problemet med att "dubba" däcken med skruvar är att när karossen ska flexa tillbaka och trigga krocksensorn, så kan den inte flexa tillräckligt mycket, Den tar i dubben i hjulhuset. Då triggas inte krocksensorn och den står bara och slirar mot hindret.
Då har man valt för stor skruv. Jag har för mig att de använde montageskruvI InsidersUnited skrev:
https://www.k-rauta.se/produkt/mont...G0rP8yJUke3jNe9Prc17caQO2Zt6tI8saAp5KEALw_wcB
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Dubba däcken på riktigt istället:
- https://www.aliexpress.com/item/100...4!sea!SE!744494485&curPageLogUid=XyDxwzoVsHmq
- https://www.aliexpress.com/item/100...4!sea!SE!744494485&curPageLogUid=XyDxwzoVsHmq
Produkter som diskuteras i tråden