Nio säckar betong = 225 kg. Plus armeringsnät.
Lätt match...
 
  • Utomhusarbetsplats med cementblandare, oavslutad ugn, säckar med byggmaterial och drivhus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fundament av betong med armering under uppbyggnad, utomhus nära ett växthus och en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten betongplatta med datum "2003" inpräglat, trästöd längs kant, byggarbetsplats, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Nio säckar betong = 225 kg. Plus armeringsnät.
Lätt match...
Ser finfint ut

Ps. Det är det där vattnet du glömde räkna med som gör det sådär lite jobbigt tungt
 
Rajonbhw Rajonbhw skrev:
Ser finfint ut

Ps. Det är det där vattnet du glömde räkna med som gör det sådär lite jobbigt tungt
Vet inte hur mycket av vattnet som dunstar under brinntiden. Det mesta försvinner antar jag, men det är väl rimligt att tro att plattan landar på 230-240 kg.
 
Den bottenplattan skojar man inte bort... Sönerna och jag ringde in grannen och till slut fick vi vänt aset på rätt köl.

Höjd just nu: ca 95 cm.
 
  • Obyggd stenkonstruktion, eventuellt fundament för uteplats, byggmaterial runtomkring, i ett oordnat, naturligt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
En isolerande kaka av perlit och cement. Tyvärr räckte perliten till bara ca 8 cm. Hade räknat med (hoppats på) en decimeter.

Nåja, nu blir det så här.
 
  • Betongplatta på en improviserad form med stenblock och trästöd, i en utomhusmiljö under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lofjärden och 1 till
  • Laddar…
Jag skall ha biscottisten i ugnen och tänker lägga eldfast tegel i öppningen. Ni som har färdiga ugnar: har ni satt teglet (löst) i sand eller (fast) i murbruk?
 
  • Arkitektonisk ritning, teknisk skiss, geometriska former, designmönster, millimeterpapper, detaljerat, ingenjörskonst, planeringsdokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldfast tegel som ligger löst på sand. Längs kanten under domen sitter de fast så klart. Mitt i är de lösa. Inget har rört sig en millimeter på ett knappt år och minst 15 bak.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
En fråga som är gemensam oavsett om vi byggt på gymboll eller sandslott.

Jag har av logistiska skäl svårt att ge ugnen dess initiala fin-eldning, enligt sexdagars schema och snäva temperaturhöjningar (jag bor inte där ugnen står). Kan jag över huvud taget nå samma uttorkning av ugnen genom att helt enkelt vänta (några veckor/månader)?

Bygget står tryggt under temporärt tak utan risk för regn.

Eller når ugnen aldrig någonsin samma torknivå som när jag eldat upp den i full temperatur?
 
Det korta svaret är nej.

Du måste dels få bort det ”fria” vattnet vilket sker strax över 100 grader. Dels måste du få bort det bundna vattnet i olika hydratföreningar. Detta sker från 150-400/500 grader. Olika föreningar släpper vid olika temperaturer vilket också är en av anledningarna att temperaturen ska ökas långsamt.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Det korta svaret är nej.

Du måste dels få bort det ”fria” vattnet vilket sker strax över 100 grader. Dels måste du få bort det bundna vattnet i olika hydratföreningar. Detta sker från 150-400/500 grader. Olika föreningar släpper vid olika temperaturer vilket också är en av anledningarna att temperaturen ska ökas långsamt.
Tack!

Inte svaret jag ville ha, men anade att jag skulle få...

Är ugnen att betrakta som att den stått oanvänd en vinter och skall eldas igång igen på vårkanten?
 
gazzton gazzton skrev:
Tendré los biscotti en el horno y tengo la intención de poner ladrillos refractarios en la abertura. Aquellos de ustedes que tienen hornos prefabricados: ¿han puesto el ladrillo (suelto) en arena o (firmemente) en mortero?
 
R Robin Wahlman skrev:
La respuesta corta es no.

También hay que quitar el agua "libre", que está a poco más de 100 grados. En primer lugar, debe eliminar el agua unida en varios compuestos de hidratos. Esto tiene lugar a partir de 150-400/500 grados. Los diferentes compuestos se liberan a diferentes temperaturas, lo que también es una de las razones por las que la temperatura debe aumentarse lentamente.
https://instagram.com/hornosrancagua?utm_source=qr&igshid=MzNlNGNkZWQ4Mg==
 
M Maltevic skrev:
Glömde fota inplastningen, maskeringtejp på masonitskivan samt första och andra lagret perlite med hönsnät emellan. Men nu torkar den med blöta handdukar på.

Använt 1:4 (cement/perlite). Cementen är vanlig "byggcement", en blå säck som kostar runt 80-100kr och väger 25kg. Ingen eldfast variant alltså.

Nu är planen att den ska torka under blöt handduk en dag till och sen under vanlig pressening i ungefär en vecka. Hoppas den inte spricker sen när jag ska lyfta av den.
Hej! Får man fråga hur det gick för dig? Står i startgroparna att påbörja exakt samma projekt i veckan. Har också funderat mkt på val av cement. Har också noterat att killarna på Lilla Napoli kör vanlig cement. Klarar innertaket den tempen med vanlig cement asså? Har också hört att skiten kan spricka vid röret pga att röret expanderar. Har du haft problem med sprickor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.