Hej,

skall lägga vattenburen golvvärme, ca 35m2, och funderar på http://www.floore.se/ -systemet.

Där står det att man kan göra mycket själv. Jag förstår att man inte kan koppla in det själv men min fråga är hur mycket klarar en "amatör" själv?

Jag har bergvärme och min andra fråga är om man med detta får värme i golvet när det är varm ute?

//Peter

Låter som att du och jag går i precis samma tankar. Bygger till 36 kvm och Floore blir det troligen.

Om jag fattat det rätt FÅR man göra allting!!?? Men beroende på vilken kunskapsnivå man själv har så kanske det är lämpligare att bara fästa plåtarna och dra i röret själv, och sen överlåter man till en röris att fixa anslutning till radiatorsystemet (via en shunt).

Ja, det går att få värme om man ställer in värmepannan på rätt sätt. Detta kan variera lite beorende på panna.

La in 35 m² Floore för tre år sen och gjorde rubbet själv. Själva golvet är ju en ganska smal sak, en vass kniv löser det mesta.
Det man bör tänka på lite är placeringen av shunten. Den tar rätt mycket plats men kan t.ex gömmas under en 60 x 60skåpsockel.

Vi var tre man, (man bör nog minst vara två) och la värmegolvet och ovanliggande golv (Junkers Skeppsgolv) på en dag.

Visst kan du köra ut värme i golvet på en varm dag, men då får du ju köra ut radiatorvatten i hela huset (om du inte har avstängningsventiler) och det kan vara lite opraktiskt. Antar att du har golvkakel som du vill ha lite go känsla ifrån.
I så fall skulle jag kika på om rörisen kan dra en separat ledning ifrån din pump till det och sätta kulventiler till resten av huset.
Blir lite körigt att få pumpen att shunta ut varmvatten när det är varmt ute, men det brukar gå att övertala dem. -Kolla med din värmepumpsleverantör!

robsarve skrev:
La in 35 m² Floore för tre år sen och gjorde rubbet själv. Själva golvet är ju en ganska smal sak, en vass kniv löser det mesta.
Det man bör tänka på lite är placeringen av shunten. Den tar rätt mycket plats men kan t.ex gömmas under en 60 x 60skåpsockel.

Vi var tre man, (man bör nog minst vara två) och la värmegolvet och ovanliggande golv (Junkers Skeppsgolv) på en dag.

Visst kan du köra ut värme i golvet på en varm dag, men då får du ju köra ut radiatorvatten i hela huset (om du inte har avstängningsventiler) och det kan vara lite opraktiskt. Antar att du har golvkakel som du vill ha lite go känsla ifrån.
I så fall skulle jag kika på om rörisen kan dra en separat ledning ifrån din pump till det och sätta kulventiler till resten av huset.
Blir lite körigt att få pumpen att shunta ut varmvatten när det är varmt ute, men det brukar gå att övertala dem. -Kolla med din värmepumpsleverantör!
Tjena
Funderar på samma sak om det nya husköpet blir av.
Vad kostade kalaset för dig....utan Junckers golv alltså.
Ha det gött.
Nike

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.